Super_Bowl_Sportfans.jpg

11 trends in digitale sportmarketing

13/11/2017 10:410 reacties1602


Dat sportorganisaties en -clubs met de wereld mee moeten veranderen, is duidelijk. Maar hoe geef je hier invulling aan? Hoe verbind je alle ingrediënten van digitale marketing én sport met elkaar. Tijdens Digital Sports Day 2017 leerden de beste docenten en experts de deelnemers alles over digitale marketing in de sport. Wij presenteren de 11 trends in digitale sportmarketing.

Zorg voor een glimlach op het gezicht van mensen

Meerdere sprekers benadrukten in hun presentaties het belang van humor. Je kunt nog zoveel data tot je beschikking hebben, je kunt nog zoveel volgers op sociale media hebben, je kunt nog zo innovatief zijn. Als je mensen niet weet te raken, niet grappig en authentiek bent, dan blijft je boodschap ook niet hangen. Onthoud dat technologie ondersteunend is en zorg dat je onderscheidend bent.

Breng fans (nog) dichter bij de sporters

De technologie heeft zich razendsnel ontwikkeld en de kijkervaring vanuit huis wordt steeds beter. Sportclubs en –organisaties moeten er dus voor zorgen dat de beleving in stadions ook verhoogd wordt. Fans moet meer geboden worden. Paris Saint-Germain is een van de clubs die daar zwaar op inzet. De Fransen zijn de hele week bezig hun fans te engagen, met onder meer wedstrijdverslagen, interviews, statistieken, polls. PSG heeft een duidelijke social media-strategie en opbouw naar de eerstvolgende wedstrijd.

Andere manieren om de fanbeleving te vergroten:

- Stuur een fan een verjaardagskaart van zijn of haar favoriete speler
- Laat fans de warming-up meebeleven
- Geef een aantal fans toegang tot de spelerstunnel
- Zorg dat sporters na een wedstrijd direct klaarstaan voor fans en media

Video: Tunnel Cam van Manchester City


Blockchain gaat de sportindustrie disrupten

Blockchain gaat volgens kenners dezelfde impact hebben als internet en de mobiele telefoon. Hoe de Blockchain-technologie precies in elkaar steekt, is een vrij technisch verhaal. Maar als je bekijkt waarom Blockchain is ontwikkeld, word je al veel meer duidelijk. Het heeft allemaal te maken met de veiligheid van online gegevens en transacties. Blockchain begint inmiddels ook zijn weg te vinden in de sport. Volgens keynote speaker Travis Wright begint blockchain de sportwereld zelfs te beïnvloeden en gaat de technologie een heleboel industrieën disrupten.

In sport kun je denken aan het investeren in jonge sporters van bijvoorbeeld tussen de 14 en 16 jaar. Je investeert bitcoins in een voetballer waarvan jij denkt dat hij (of zij) de nieuwe ster wordt. Je support op deze manier de speler en maakt tegelijkertijd kans op een gigantisch rendement. Stel je eens voor wat er was gebeurd als je had geïnvesteerd in Lionel Messi toen hij twaalf jaar was. Je kunt ook tokens maken voor je eigen sportclub om de fans nog meer te betrekken. Ook blockchain voor betting biedt allerlei mogelijkheden. Het gehele proces wordt dan gedecentraliseerd. In de komende jaren zullen we allerlei toepassingen van blockchain zien in de sport.

ZIE OOK: Wat kan Blockchain betekenen voor de sport?

Van big data naar small data

Data is al lange tijd het toverwoord in de sport(marketing)wereld. Marketeers hebben de afgelopen jaren gehamerd op het installeren van goede CRM-systemen en het verzamelen van zoveel mogelijk data. Maar de kunst is de juiste data te vergaren. Daarom gaan we van big data naar small data. Want zoals Peter Sprenger het zei in zijn presentatie: "De (marketing)waarde van 1 profiel is veel hoger dan 1000 emailadressen of 1.000.000 likes op social media." Voorheen was het model dat je producten ontwikkelde die je hoopte aan de man/vrouw te brengen, tegenwoordig vertelt data wat de klanten willen en wat we moeten maken.

Gebruik echte mensen in plaats van acteurs

In campagnes en sponsoractivaties worden steeds vaker 'echte' mensen gebruikt in plaats van acteurs en topsporters. Vertrouwen ontstaat onder andere door aanbevelingen van anderen. Dat kunnen bekende mensen zijn (zoals topsporters). Nog beter werkt het als de aanbeveling van iemand komt waarmee je je kunt identificeren. Zoals een 35-jarige vader die gaat beginnen met hardlopen, of een 18-jarig meisje dat haar studie combineert met schaatsen. Van macro-influencers verschuift de aandacht naar micro-influencers. De content is persoonlijker en je kunt specifieke doelgroepen targetten. Boven zorgen micro-influencers voor hogere engagement rates, zijn de aanbevelingen waardevoller en bespaart het geld.

ZIE OOK: 11 tips voor storytelling in de digitale wereld

Sportcontent is 24/7 content

Van de aandacht in weekenden en wedstrijden is de aandacht voor sport verschoven naar de hele week. Daar passen nieuwe content formats bij. Steeds meer merken en media maken de splitsing tussen pre-match, match en post-match content. Het gaat niet meer alleen om de uitslag en de wedstrijd, maar vooral over het verhaal achter het verhaal. Digitale platforms lenen zich bij uitstek voor dit vernieuwende type content. Steeds meer sponsors investeren daarom zelf in het produceren van unieke 'behind the scenes' content. Op die plekken kunnen de reguliere media niet makkelijk komen. Goede voorbeelden van nieuwe initiatieven zijn bijvoorbeeld het succesvolle voetbal platform '433', waar alle content anders is en gericht op jonge doelgroepen.

eSports leert ons de wereld zien

eSports staat in de digitale sportwereld inmiddels hoog aangeschreven. In Nederland zijn de eerste initiatieven voor eSports competities binnen het voetbal gestart. Wereldwijd praten we echter al over een industrie met tientallen miljoenen fans en eigen kanalen zoals Twitch. Wat de gewone sport van eSports kan leren is de enorme eigenheid van de millennial doelgroep die zich tot eSports aangetrokken voelt. Fan en eSporter staan zeer dicht bij elkaar en samen hebben ze de digitale omgeving rond eSports opgebouwd. eSports is daardoor niet alleen interessant als nieuwe categorie, maar ook als platform om meer te leren over het denken en doen van jonge doelgroepen in de sport.

Van technisch design naar emotional design

We zijn er sterk op gericht om de content in een nieuwe digitale omgeving te brengen. Die omgeving voldoet vaak technisch prima, maar de huidige consument wil en verwacht veel meer. Daarom is design thinking een steeds belangrijker aspect bij het maken van content.

Het gaat niet meer om het consumeren van het nieuws, maar veel meer om fan te zijn van het platform. De functionaliteit van digitale platforms wordt vervangen door de experience van de gebruikers. Intuïtief leren, motivatie, personalisatie en sociale return zijn daar essentiële onderdelen in. Makkelijker gezegd dan gedaan inderdaad, maar ook sportplatforms moeten doordringen tot de emotionele lagen van de sportconsument. En dat gaat verder dan mooie content alleen.

Splits jezelf naar interesses van fans en naar nieuwe generaties

De huidige sportconsument vraagt om een fijnmazige benadering. Er blijken in het mediagedrag grote verschillen te zitten tussen de verschillende generaties sportkijkers. Zo blijkt de millennial generatie (geboren tussen 1980 en 2000) even geïnteresseerd in sport als GeneratieX (geboren 1960-1980), maar is hun aandacht span korter. Ze zijn meer geïnteresseerd in statistieken en highlights dan GenX-ers. Opvallend is dat de sportbelangstelling bij millennial vrouwen hoger is dan de generatie ervoor. Dat lijkt goed nieuws voor de sport, een gegeven waar meer rekening kan worden gehouden door aanbieders. Het meest in het oog springende verschil tussen GenX en millennials ligt in het consumeren van sport via sociale media. Dat ligt bij de jonge generatie maar liefst 5 keer zo hoog als bij hun oudere voorgangers.

De chatbot is in opkomst

De technologie achter mediaplatformen is extreem aan het veranderen. Data spelen daar natuurlijk een rol in, maar ook de interactie gaat veranderen. De chatbot is in opkomst en dat zal leiden tot de eerste fanchatters in de sport. Dat zijn messaging platforms (zoals bijv. WhatsApp) waar via voice vragen kunnen worden gesteld. Bijvoorbeeld over alles wat je wil weten over je sportteam.

Deze veranderingen gaan snel door de ontwikkelingen in Artificial Intelligence. Daardoor kunnen computers nog makkelijker reageren op mondelinge opdrachten. Het wordt bijvoorbeeld heel makkelijk om specifieke beelden op te vragen van een wedstrijd door alleen maar 'Goals Huntelaar tegen FC Utrecht' te vragen. De fanchatter zoekt de beelden op, stelt ze samen en serveert ze uit. 

De integratie tussen media en marketing software

De marketing software wereld is snel opgekomen de afgelopen vijf jaar. Iedereen die content uitzendt kan de digitale marketingoplossingen uit deze wereld integreren. Het betekent dat sportcontentaanbieders kunnen gaan denken in termen van beloning, experience, loyaliteit en sociale verbinding. Fantasy sports is daar een mooi voorbeeld van. Een sportwedstrijd wordt nog spannender als je ook met je eigen samengestelde team punten kunt verdienen en de strijd aan kunt gaan met andere spelers. Ook loyaliteit is opeens makkelijker toe te passen vanuit de sport. Bijvoorbeeld een sportfan belonen voor wat hij consumeert, deelt of aan meedoet, enzovoort.

Iedere sportorganisatie of sport uitzender kan rond zijn platforms een digitaal ecosysteem aanleggen dat alle relaties nog meer intensiveert en diensten met elkaar verbindt. Alles wordt nog leuker en spannender als het gaat om sportconsumptie, dat verhoogt de conversie mogelijkheden op producten en diensten rond de sport. Virtual reality is een prachtig voorbeeld van deze nieuwe ontwikkelingen. Een sportwedstrijd in 360 graden vanuit een unieke positie kunnen bekijken is een fantastische ervaring als je niet in het stadion bent. Samsung is al bezig met deze toepassingen bij het volgende WK voetbal.

Conclusie

Wie alles rond Digital Sports Day zou moeten samenvatten kan dat doen met twee woorden: Getting Closer. Alles komt de komende jaren dichterbij en wordt intenser ervaren. De sportconsument zit aan de knoppen. Dat zal de fanbeleving nog groter maken en dat is weer goed voor de commercie en verdienmodellen rond de sport. Dus wees voorbereid, zoals de Amerikanen zeggen: 'You ain’t seen nothing yet!'

Alle presentaties van Digital Sports Day 2017 kun je hier bekijken.


Headerfoto: Wikimedia

Geplaatst in Connectivity, Data, eSports, Experience, Innovatie, Marketing, Media, Social media, Trends, Virtual reality, Voetbal

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?