london2012.gif

Al 600 ambush marketing cases voor Londen 2012

14/03/2012 11:001 reactie2231


De Olympische zomer komt steeds dichter- en dichterbij en daarmee wordt de kans op ambush marketing ook steeds groter. De organisatie van de Olympische Spelen in Londen (LOCOG) heeft daarom contact gezocht met Twitter om ervoor te zorgen dat er op social media gebied geen ambush marketing plaatsvindt. Met sponsordeals die in de vele miljoenen lopen (zoals Coke, Visa en McDonald's) wil LOCOG ervoor zorgen dat social media niet als springplank worden gebruikt door andere partijen om mee te liften op de wereldwijde impact van de Olympische Spelen. Een van de eerste voorbeelden daarvan is het feit dat alleen Olympische sponsoren promoted-tweets mogen kopen onder relevante hashtags zoals #London2012. Er zouden inmiddels al ruim 600 ambush marketing cases bekend zijn en de organisatie is niet van plan om dergelijke acties toe te laten. Ze kondigde aan hard op te treden.

"The London Organising Committee of the Olympic Games (Locog) will be taking a zero tolerance approach to ambushing, it is essential that businesses are aware of what is deemed to be ambushing and what the ramifications will be of being identified as a ambusher."

Geplaatst in Nieuws, Olympische Spelen, Social media, Sponsoring

Wijnand van der Waal

Na 5 super gave jaren bij Sportnext was het tijd voor een nieuwe stap: Marketing & Communicatie bij Golazo Sports Nederland. Jaarlijks ben ik betrokken bij (inter)nationale topevenementen waaronder NN CPC Loop Den Haag, NN Marathon...
Naar profiel »

Gijsbregt Brouwer

Het mooie van ambush is dat de er veel mogelijk is voordat het illegaal wordt. Juist in social media. Alle door Nike gesponsorde atleten die nu uitpakken met #counts dragen bij aan de (onjuiste) veronderstelling dat Nike de grootste sponsor van de OS is. Maar deze benadering is toegestaan en zelfs ruim binnen de grenzen. Benieuwd welke ambush er gaat komen die veel meer de grenzen opzoekt of er ruim overheen gaat en wat Twitter daaraan gaat doen.
Monitoren? Accounts sluiten? Tweets verwijderen? Is een hellend vlak. Daarmee is deze overeenkomst vooral voor de bühne.

reactie geplaatst op 14/03/2012 om 11:51 uur

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?