Proud_Paralympics_fp.png

Paralympics in perspectief

12/09/2012 13:030 reacties6424


De afgelopen weken werd het veel geroepen: De Paralympische Spelen zijn hot! Maar wat betekende dat voor aandacht in de media en sponsoring? Tijd om het fenomeen eens vanuit verschillende bronnen in perspectief te zetten.

Internationaal
De Paralympische sport is relatief gezien jong en moet van ver komen. Aandacht in de media voor de Paralympische Spelen is volgens IFM Sports Group (verantwoordelijk voor de benchmarking data en analyses voor IPC) van Athene in 2004 naar Beijing in 2008 verdrievoudigd. Hoofd broadcaster Channel 4 (die overigens in aanloop naar de Paralympische Spelen een fantastische commercial maakte) besteedde 150 uur live televisie met als doel om 35 miljoen mensen te bereiken. In 2008 trok de BBC nog 13.2 miljoen kijkers. De media aandacht vertaalt zich naar de steun van sponsoren. Destijds besloten vijf van de elf IOC-sponsoren ook het IPC te ondersteunen, in Londen waren dit er elf van de elf. Het Londense organisatie comité verkocht voor €72,8 miljoen aan sponsorrechten tot de Paralympische Spelen in Sydney, 2000, was nog €45.9 miljoen.

Nationaal
Ook in Nederland was de Paralympische spirit groter dan ooit te voren. Zowel op TV als via het Internet waren onze sporters te volgen. De Paralympische-website NOS.nl/ps2012 was met dagelijks ruim 40.000 unieke bezoekers twee weken lang een van de best bezochte onderdelen van de NOS site. Het Paralympisch Magazine (dat tijdens het evenement dagelijks te zien was op Nederland 1) trok gemiddeld een kleine 650.000 kijkers, met een piek van 904.000. Het gemiddelde is een verdubbeling ten opzichte van vier jaar geleden. Het samenvattingsprogramma later op de avond kreeg gemiddeld 259.000 kijkers, ook dat was boven verwachting.

Social media
Betekende de groei in aandacht ook een toename van het aantal fans op Facebook voor de sponsoren? Alchemy Social heeft een infographic uitgebracht waarin de groei van de fans op Facebook onder sponsoren is weergegeven en ze maken daarin een onderscheid tussen kleine fanpages (kleiner dan 500.000), middelgrote fanpages (tussen de 500.000 en 3 miljoen) en grote fanpages (groter dan 3 miljoen). Coca-Cola en Visa zijn de grote winnaars met als opvallende kanttekening dat de Olympische content het meeste interactie opleverde.

Vernieuwd perspectief
Zo lift de Paralympische Spelen mee op de aandacht voor de Olympische Spelen maar de grote winst zit niet in de toename van aandacht maar vooral in de beeldvorming over de sport(ers). Wereldwijd gepositioneerd als helden is er voor de Paralympische sport vernieuwd perspectief. Benieuwd hoe dat zich de komende jaren gaat ontwikkelen, een ding is zeker: Na Londen zal het nooit meer hetzelfde zijn.

 

Bronnen
Sportbusiness International 182. - 09/12
BroadcastMagazine
Alchemy Social

Geplaatst in Media, Sponsoring

Wijnand van der Waal

Wijnand van der Waal stond aan de wieg van SPORTNEXT, werkte drie jaar bij Golazo Sports Nederland en is nu Sportmarketeer bij Triple Double Sportmarketing. Als sportmarketeer is hij betrokken bij de snelgroeiende esportsmarkt en...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?