De_10_meest_gemaakt_FB_fouten.jpg

De 10 meest gemaakte Facebook-fouten door sportverenigingen

10/01/2013 08:2917 reacties21014


De communicatie van sportverenigingen verloopt al lang niet meer alleen via traditionele communicatiemiddelen zoals de website of het clubblad. Steeds meer verenigingen ervaren social media als meerwaarde om leden te bereiken en binden. Samen met Twitter is Facebook het sociale netwerk dat het meest door amateurverenigingen wordt benut. Hoewel activiteiten op social media een goede bijdrage leveren aan de communicatie van de club, verlopen de Facebook-activiteiten van sportverenigingen (en ook andere organisaties) niet altijd vlekkeloos. In deze blog sta ik stil bij de tien meest gemaakte fouten door sportverenigingen op Facebook.

1. Persoonlijk profiel
Het komt regelmatig voor dat het Facebook-account van een sportvereniging is aangemaakt als een persoonlijk profiel, dat alleen voor personen is bedoeld. Organisaties kunnen op Facebook ‘Pagina’s’ aanmaken. Naast dat Facebook het niet tolereert dat organisaties onder persoonlijke profielen actief zijn (en zij zonder aankondiging verkeerd aangemaakte profielen kunnen verwijderen), zijn er praktische redenen om als vereniging met een Pagina te werken.

Bijvoorbeeld:
Een Pagina geeft inzicht in statistieken;
Een Pagina kan door meerdere personen beheerd worden;
Een Pagina kan men ‘liken’, met persoonlijke profielen wordt men vrienden;
Een Pagina kan door andere Facebook-pagina’s (zoals andere sportverenigingen) geliked worden;
Een persoonlijk profiel bevat velden die niet passen bij organisaties, zoals ‘woont in’, ‘werkt bij’ en ‘geboren op’.

Het is mogelijk om persoonlijke profielen om te zetten naar een (organisatie)pagina. Hoe dit werkt, is te lezen in dit artikel.

2. Oude wijn in nieuwe zakken / Clubblad 2.0
Vooral personen die minder bedreven met social media zijn, verplaatsen of kopiëren de informatie uit het clubblad of op de website nu naar de Facebook-pagina van de club. In het slechtste geval worden volledige, vaak lange berichten in zijn geheel gekopieerd. Maar ook met alleen het plaatsen van ingekorte berichten die voorheen in de traditionele middelen stonden, benut je niet de kracht van Facebook. Facebook leent zich uitstekend voor het verhaal van de vereniging. Met korte berichten en veel foto’s kan in beeld worden gebracht wat er op de club gebeurt.

3. Eénrichtingsverkeer
Bij oude communicatiemiddelen plaatsten we een bericht en daar hield de communicatie meestal op. Communicatie op social media draait om verzenden én ontvangen. Dus niet alleen iets plaatsen, maar juist ook reageren op vragen en reacties. De sterk communicerende vereniging plaatst ook berichten die reactie uitlokken. Hiermee kan de club een gesprek opstarten en waardevolle informatie verkrijgen die de club verder kan helpen. Beslissingen hoeven niet altijd tot stand te komen in de bestuurskamer, maar kunnen vooral ook met behulp van de achterban via social media gevormd worden.

4. Individueel beheer
Wanneer de club haar verhaal wil vertellen, is het niet handig om slechts één beheerder voor de pagina te hebben. Deze persoon kan onmogelijk van alle interessante inhoud op de hoogte zijn. Bovendien is het voor de werkverdeling prettig als niet alles op dezelfde schouders terechtkomt. Ook zorgt beheer door meerdere personen ervoor dat de Facebook-pagina niet stil komt te liggen als een beheerder afwezig is. Wanneer meerdere personen de Facebook-pagina beheren, is het overigens wel aan te raden afspraken te maken over de inhoud, vorm en taakverdeling.

5. Inactiviteit
Een langere periode geen berichten op de Facebook-pagina zorgt niet voor de gewenste uitstraling van een sportvereniging. Sportverenigingen zijn levendig en dit zou de club ook moeten willen uitstralen op Facebook. Langere perioden van inactiviteit hebben vaak te maken met het stoppen van de enige beheerder (zie vorige punt). Ook voor kortere perioden is inactiviteit niet aan te raden. Enkele berichten per week zijn een goed uitgangspunt.

6. Niet doseren
Als er een paar dagen niets geplaatst is op de Facebook-pagina, is dat voor menig beheerder aanleiding om de berichten van de afgelopen periode in één keer online te zetten. Daarmee is de informatie vaak al minder actueel én kan dit zorgen voor een ongewenste overload aan berichten. Gebruikers van Facebook zijn over het algemeen gevoeliger voor een veelvoud aan berichten dan Twitter-gebruikers. Vijf Facebook-berichten van de sportvereniging op één dag is het maximum en het is niet aan te raden dit iedere dag te doen.

7. Automatische koppelingen
Het is mogelijk om voor de Facebook-pagina automatische koppelingen te creëren tussen een Twitter-account of een website. Wanneer vervolgens op Twitter of de website nieuwe berichten geplaatst worden, verschijnt (een deel van) dit bericht op de Facebook-pagina. Dat is zonde: de toon en inhoud op Twitter of een website zijn vaak anders dan je op Facebook zou plaatsen. Ook kan de inhoud van een bericht, zoals links of foto’s, niet op de gewenste manier worden weergegeven. Het is dus aan te raden zo min mogelijk met automatische koppelingen te werken.

8. Lange URL 
Facebook maakt automatisch lange, niet te onthouden URL’s aan voor Pagina’s. Zo is de link van de Facebook-pagina van voetbalvereniging VDL uit Maassluis www.facebook.com/pages/Voetbalvereniging-VDL-Maassluis/332085443505683?fref=ts. Naast dat de link niet te onthouden is, is het vrijwel onmogelijk om deze link op te nemen in communicatie-uitingen die de Facebook-pagina promoten. Via www.facebook.com/username kun je eenvoudig en gratis de link aanpassen. Zo kan VDL ervoor kiezen om de link www.facebook.com/VDL in gebruik te gaan nemen.

9. Eenzijdige berichtgeving
Facebook-pagina’s van verenigingen bevatten geregeld eenzijdige berichtgeving. Bijvoorbeeld berichten over de selectieteams of berichten over algemene, bestuursgerelateerde zaken. Vaak laat de eenzijdige berichtgeving zich verklaren doordat het beheer door slechts één of enkele personen wordt gedaan.

10. Dubbelingen in communicatie
Met de komst van Facebook (en andere social media) gebeurt het dat verenigingen vele berichten in alle communicatiekanalen van de vereniging plaatsen. Als dit vaak gebeurt en het onderscheid tussen bijvoorbeeld de Facebook-pagina, het Twitter-account en de website minimaal wordt, zullen personen uiteindelijk keuzen maken in welke kanalen ze wel en niet meer gaan volgen.

Ken je andere voorbeelden van veel voorkomende Facebook-fouten bij sportverenigingen? Plaats ze hieronder in de commentbox. Op de Facebook-pagina van Clubbereik verschijnen regelmatig voorbeelden van interessante verenigingsberichten op Facebook en andere social media.

Geplaatst in Media, Social media

Martin van Berkel

Martin van Berkel (Manager Communicatie en Media bij de Nederlandse Volleybalbond en oprichter van Clubbereik) is gespecialiseerd in (online) communicatie in de amateursport. Hij adviseert, geeft workshops en schreef twee boeken over het...
Naar profiel »

Peter Minkjan

Mooi artikel, heel nuttig voor verenigingen. Kleine aanvulling: bij tip 8 geef je aan dat je de gebruikersnaam zou kunnen instellen als Facebook.com/VDL. Echter, deze moet uit minimaal 5 tekens bevatten en nog niet bezet zijn. Alleen als je een grote adverteerder bent zoals Hi maken ze een uitzondering.

reactie geplaatst op 10/01/2013 om 10:10 uur
Martin van Berkel

Dank voor de aanvulling, Peter. Was we niet bekend. Dat wordt dus Facebook.com/VDLMaassluis o.i.d.

reactie geplaatst op 10/01/2013 om 10:16 uur
Jeannette Davidse

Volgens mij zijn wij al op de goede weg wink

https://www.facebook.com/vvmvv27

reactie geplaatst op 10/01/2013 om 10:22 uur
Gaby Dijkstra

Leuk stuk, dank! Bij studentensportverenigingen is het me opgevallen dat ze vaker een groep aanmaken dan een persoon, in plaats van een pagina. Onder deze doelgroep zal ik dan ook zeker dit artikel verspreiden.

reactie geplaatst op 10/01/2013 om 11:22 uur
Frank van der Weck

Als lid van een studentensportvereniging kan ik dat beamen Gaby. Wij hebben met tennisvereniging TC Veracket een groep. Het voordeel is dat je leden kunt beheren en dat je dus informatie die niet voor iedereen bedoeld is, wel via Facebook kunt delen. Anders dan wanneer je een pagina zou hebben. Groot nadeel vind ik, dat onze groep overwoekerd wordt door ‘spammende’ leden, waardoor de overkill aan info en berichten de groep minder aantrekkelijk maakt. Zou wel willen weten hoe je dat goed op kan vangen.

Probleem is wel dat leden soms berichten moeten kunnen aanmaken, als vertegenwoordigers van commissies bijvoorbeeld om activiteiten aan te kunnen prijzen etc.

reactie geplaatst op 10/01/2013 om 18:22 uur
Gaby Dijkstra

Ik denk dat je het spammen kan tegen gaan, door rollen aan te maken en dus alleen personen die een rol bekleden (zoals commissie voorzitters), een bericht kunnen plaatsen. Maar dan neem je wel een interactief stuk weg.
Op een pagina kun je makkelijker controleren wat er op je pagina geplaatst wordt, en neemt het een minder prominente plek in. Zo kunnen de leden toch hun zegje kwijt, maar is het spam-gehalte eraf.

Wat is de overweging om niet-openbare informatie te delen via Facebook? Vervanging van een inlog-gedeelte op de website?

reactie geplaatst op 10/01/2013 om 19:03 uur
Fabian van Schevikhoven

Wij hebben binnen onze vereniging een goede discussie gehad over het gebruik van social media. Want; leuk zo’n facebookpagina, maar wie beheert hem? En wat mag er wel en niet op? En hoe zorg je dat het aansluit bij je overige uitingen zoals je website e.d.?
Dat was inspiratie genoeg voor dit blogartikel: http://upyours.nl/blog/social-media-binnen-sportverenigingen/

reactie geplaatst op 24/01/2013 om 07:43 uur
Wijnand van der Waal

Goed dat er van te voren nagedacht wordt over de inzet van social media. Ben benieuwd naar de resultaten en vooral naar de creatieve acties! Martin heeft een aantal leuke ideeën gebundeld op de Facebook van Clubbereik http://www.facebook.com/clubbereik

reactie geplaatst op 24/01/2013 om 16:38 uur
Martin van Berkel

Dank voor je bericht, Fabian (en Wijnand voor je reactie erop). Fabian, je sluit af met ‘Over een paar maanden zal ik op dit blog eens de gebeurtenissen evalueren’. Ik ben net als Wijnand benieuwd wat er concreet binnen de volleybalclub gebeurd is. Kan je hier wat over zeggen? Post ook even de FB- en Twitter-gegevens van de club.

reactie geplaatst op 24/01/2013 om 18:13 uur
Cecile

Bedankt voor de tips!
Met een deel ben ik het niet helemaal eens…

Voor onze volleybalclub bestond al een Groep. Maar daarmee kon ik niet ‘uit naam van de vereniging’ posts plaatsen of reageren in discussies op andere Facebookpagina’s. Ik wilde niet vanuit mijn eigen persoonsnaam berichten over/namens onze volleybalclub plaatsen in andere pagina’s (bijvoorbeeld uitnodiging voor een toernooi).

Ik dacht de oplossing te hebben door een Pagina te maken. Groot nadeel echter van een Pagina: als leden of andere geïnteresseerden daar iets op posten, dan verdwijnt dat in een lullig hoekje en is het onzichtbaar voor iedereen die die Page leuk vindt. Ook krijgen de Likers van die Pagina geen update of berichtje dat er iets nieuws is geplaatst. Ik geloof dat fotoalbums ook lastig waren (anderen konden daar niks aan toevoegen geloof ik).

Uit naam van die Pagina posten op andere pagina’s, liep ook allesbehalve soepel. Vaak kon dat niet. Bijvoorbeeld een evenement Sharen of een post van een persoon delen, ging niet.

Oplossing nu is TOCH een persoonsprofiel met naam van de club, die dus vrienden heeft; én daarnaast de Group.
De persoon kan posten in allerlei andere Groepen en Pagina’s, is ook vrienden met bijvoorbeeld andere clubs en kroegen die ook een Persoon zijn, en kan makkelijk dingen delen in de eigen Group. Ik zeg niet over welke club het gaat omdat ik niet wil dat Facebook dat profiel verwijdert.

En in die club-Group kunnen leden (en andere deelnemers) dingen posten die prominent op de Wall komen te staan, en elk Group member krijgt een alert dat er wat nieuws op staat.

Al met al vind ik Facebook gewoon heel slecht op dit gebied. Het is te onduidelijk wat er wel en niet kan; en per optie (Pagina, Group, Persoon) zijn er teveel handelingen onmogelijk.

Wat ik bijvoorbeeld ook mis in Facebook is om gezamenlijk een fotoalbum te kunnen aanmaken. Als ik met een vriendin op vakantie ga, kan ik haar taggen in mijn foto’s. Maar haar fotoalbum van diezelfde vakantie is niet zichtbaar tussen mijn albums. Alleen wat losse foto’s waarin ik getagd ben, zijn zichtbaar, en dan ook alleen maar via een bepaalde weg.

Maarja we zijn verslaafd he… dus dan doe je het maar met dat houtje-touwtjeprogramma, dat vooral gericht is op adverteren en geld verdienen, en niet op gebruikersgemak…

Overigens zijn wel meerdere mensen beheerder van de Groep, maar ze blijven mij mailen ‘of ik iets op Facebook wil zetten’, ook al zeg ik ze elke keer dat elk lid van de groep dat kan….. het blijft voor veel mensen wennen, of ze willen niet uit eigen naam posten.

reactie geplaatst op 06/04/2013 om 18:21 uur
Stephanie

Goed artikel! Vraagje; is het nu ook zo dat wanneer ik een pagina aan zou maken voor 1 sporter, ik die pagina ook aan kan maken zonder mijn eigen persoonlijke account te gebruiken? Dus een losstaand profiel voor deze sporter op zich, waar zowel zij als ik mee kan inloggen, zonder dat zij bij mijn persoonlijke profiel kan? Ik hoor het graag!

reactie geplaatst op 10/11/2015 om 10:21 uur
Martin van Berkel

Dank, Stephanie! Je kunt ook een pagina (dus geen persoonlijk profiel) aanmaken voor een sporter. Vervolgens kun je het beheer van deze pagina delen met andere beheerders. Zij beheren dan alleen de pagina en niet het persoonlijke profiel van waaruit je de pagina hebt aangemaakt. Succes!

reactie geplaatst op 10/11/2015 om 10:30 uur
Davy Hamelink

Leuk artikel! Geeft een bevestiging voor ons dat wij op de goede weg zijn met ons honkbalteam. Hebben nu 350 likes voor onze teampagina! Iets waar wij trots op zijn, omdat wij bij een redelijk onbekende en kleine vereniging spelen. Ook de naam is niet al te moeilijk: https://www.facebook.com/vennepflyershb1 Wij plaatsen met twee man berichten op deze pagina en proberen het gevarieerd te houden. We hebben wel gemerkt dat wij veel meer likes en interacties hebben als het over ons eigen team gaat. Laatst er ook achter gekomen dat je personen kan vragen om de pagina te liken die een keer een bericht hebben geliked. Dit resulteerde in 35 nieuwe likes!

reactie geplaatst op 16/11/2015 om 11:08 uur
Martin van Berkel

Dank je, Davy! De optie die jij noemt ken ik nog niet. Kan je mij - en vast tal van andere geïnteresseerden - vertellen hoe je dit gedaan hebt?

reactie geplaatst op 19/11/2015 om 13:40 uur
Da

Bedankt voor jou reactie. Die optie is heel simpel. Stel je hebt 15 likes op een bericht, en je wilt weten wie dit hebben geliked, dus de personen. Dan staat er onder het bericht 3 namen en “12 anderen” anderen vinden dit leuk. Klik op de 12 anderen,  dan komen alle namen in in beeld en kan je zie of diegene de pagina al heeft geliked en kan je uitnodigen!

reactie geplaatst op 20/11/2015 om 14:44 uur
Gonny

Welk type FB pagina kies je voor een vereniging? Lokaal bedrijf of locale plaats óf Bedrijf, organisatie of instelling óf Community? Alvast bedankt.

reactie geplaatst op 26/04/2017 om 13:17 uur
Jack van der Helm

Mooie en duidelijke informatie. Bij onze voetbalclub zijn inmiddels ACHT facebook account actief en niet actief…...... Hoe schonen we de hele boel in één keer op. Zodat we er een professioneele Facebook pagina van kunnen maken? Ik ben benieuwd naar uw reactie. Met vriendelijke groet, Jack.

reactie geplaatst op 07/01/2018 om 10:11 uur

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?