Header_Kiozk_Ballon.jpg

Kiozk: het activiteitenmedium van de toekomst?

11/02/2013 08:302 reacties3424


Het is mogelijk om op heel veel verschillende manieren naar activiteiten te zoeken. Je ziet iets in de krant staan, krijgt in het centrum een flyer in de hand gedrukt, ziet een billboard langs de weg staan of bezoekt zelf een website. Al deze opties maken het er echter niet makkelijker op om daadwerkelijk een leuke en interessante activiteit te vinden. Daarnaast zijn de juiste activiteiten vaak slecht vindbaar, wordt je soms continu doorverwezen naar een nieuwe website (waar steeds een nieuw account aangemaakt moet worden), blijkt de activiteit al plaats te hebben gevonden of is het zelfs uitverkocht. Er zijn tientallen drempels te benoemen waarom mensen afhaken om aan een activiteit daadwerkelijk te deelnemen. Kiozk belooft vele drempels uit de weg te gaan: met een activiteitenoverzicht dat wél volledig aansluit bij de wensen en behoeften van de huidige generatie. Gaat Kiozk hét standaard medium voor het zoeken van activiteiten worden? NOC*NSF staat in ieder geval volledig achter het oorspronkelijke idee van een ambitieuze student, dat daarna samen met twee andere jonge ondernemers is uitgebouwd tot Kiozk.com

Achtergrondprofiel

Het begon allemaal begin 2012 met een prijsvraag van NOC*NSF op de website Battle of Concepts. NOC*NSF vroeg de crowd naar een vernieuwend concept om meer volwassen aan het sporten te krijgen en houden. Siemon Feenstra wist met zijn idee; de lidmaatsch_app (een app die op basis van locatie en tijd een overzicht geeft van al het sportaanbod in de buurt) de contest te winnen. Dit was echter puur het idee achter het concept. Het was pas nadat zijn broer, Benjamin Feenstra, hardop uitsprak dat dit misschien wel zo goed kon werken, dat er echt serieus werd nagedacht om het daadwerkelijk uit te voeren. Niet kort daarna kwam er nog een derde persoon bij (Jelmer Frank Wijnia) en met z’n drieën hebben ze het idee werkelijkheid gemaakt. NOC*NSF was vanaf beginsel enthousiast over het idee en twijfelde niet lang om zich vanaf het eerste uur al te binden aan het ambitieuze project.

Hoe werkt het?

Kiozk.com is een online platform dat activiteiten in een digitaal overzicht bundelt, waardoor de bezoeker in één oogopslag kan zien wat er in zijn of haar omgeving te doen is. Alle activiteiten zijn hierbij realtime, waardoor het aanbod altijd relevant is voor de gebruiker. Kiozk is een middel voor organisaties om op een laagdrempelige en voordelige manier hun activiteiten onder een groot publiek te krijgen. Samen met NOC*NSF wordt er gestreefd om de sportparticipatie in Nederland te vergroten.

‘’Het concept is ideaal voor volwassenen die (weer) willen starten met sporten, die flexibel willen sporten, die dreigen af te haken, maar hiermee toch worden geattendeerd op andere sportmogelijkheden in de directe omgeving’’, aldus Peet Mercus van NOC*NSF. 

De focus ligt op sport, maar er worden ook niet sport gerelateerde activiteiten aangeboden. Volgens de ondernemers kan dat zo breed mogelijk zijn zoals een boekenmarkt, expositie, optredens of cursussen enzovoort. Het aanbod zal dus zeer breed zijn en dat heeft als voordeel dat organisaties ook andere (potentiële) afnemersgroepen aanspreekt die in eerste instantie niet tot hun doelgroep behoorden.  Kiozk biedt hierbij zowel gratis als betaalde activiteiten aan. Wat vele drempels weg zal nemen voor de gebruiker is dat al deze betaalde activiteiten op dezelfde manier werken. Het maakt niet uit of iemand wil tennissen of naar een theatervoorstelling wil gaan. De betaling (iDeal en Paypal) en registratie zal via Kiozk gaan, en zal daardoor overal hetzelfde werken, waardoor veel drempels om iets te gaan doen verdwijnen. Tenslotte heeft elke organisator ook een eigen publieke pagina (Kiozk.com/naam organisator), die geheel naar eigen voorkeur aan te passen is. Ook deze is gebaseerd op tijd en kan dus als een soort van agenda van de organisator dienen. Zo heeft de organisator in feite een eigen kiozk binnen het grote kiozk.

Voordelen voor sport gerelateerde organisaties

Veel sport verenigingen willen graag nieuwe leden en ze zien Kiozk ook als een zeer goede mogelijkheid daartoe. Alleen weten ze niet precies hoe en wat. Om de meerwaarde te benadrukken, gaat Kiozk uit van een aantal case-studies waarin stap voor stap uitgelegd wordt hoe het platform gebruikt kan worden. Zo kan een basketbalvereniging de wekelijkse training toevoegen aan Kiozk, waarbij bezoekers voor een geringe geldbedrag mee kunnen doen aan een training. Voordeel voor de bezoeker is dat hij of zij mee kan doen met een basketbaltraining, zonder daarbij lid te hoeven zijn van de vereniging. Dit maakt het makkelijker om nieuwe sporten te ontdekken of om te ontdekken hoe de sfeer binnen de vereniging is. De vereniging kan zo 'lege plekken' in de training opvullen (indien er te weinig leden zijn) en de bezoeker warm maken voor een eventuele lidmaatschap. Een soort van verlengstuk van de al bestaande proeflessen.

In een andere case-studie wordt een situatie rondom een tennisclub geschetst. Een tennisclub heeft bijvoorbeeld op de woensdagmiddag te kampen met een lage bezettingsgraad van de velden. De club zet daarom een activiteit op kiozk, waarbij bezoekers van de website voor een bepaald bedrag (en zonder lid te zijn) gebruik kunnen maken van de tennisbaan. De bezoeker is tevreden, omdat hij of zij kunnen kunnen tennissen wanneer zij dat willen en daarnaast ontvangt de tennisclub inkomsten voor een baan die in eerste instantie niet gebruikt zou worden. Ook dit zal wellicht leiden tot meer nieuwe leden. 

Pilot van start in Groningen

Momenteel zit Kiozk nog in de beta-fase en is bewust gekozen om alle energie volledig op één stad te richten, als pilot stad is Groningen gekozen. Ondanks dat hun focus volledig op het slagen van Groningen is gericht, zullen ze ongetwijfeld grotere plannen hebben met Kiozk. Er zijn al tal van grote organisaties die concreet hebben toegezegd mee te doen. De content op Kiozk wordt in hoog tempo uitgebouwd en dit zal de komende weken alleen nog maar meer in een stroomversnelling terecht komen. De website is nog in bèta-fase dus ook daar zullen nog de nodige ontwikkelingen plaatsvinden. 

Visie oprichters

"Er gebeurt zoveel om je heen waar je geen weet van hebt. Kiozk zorgt ervoor dat dit zichtbaar wordt”, aldus Jelmer Frank, een van de oprichters. Samen met Siemon en Benjamin heeft hij de ambitie om het eerste activiteitenoverzicht te zijn dat volledig aansluit bij de wensen en behoeften van de huidige generatie. Zie het als een iTunes, maar dan voor activiteiten. 

Siemon legt uit waar de uitdaging zit: "Kiozk is op de gebruiker én aanbieder gericht. De uitdaging zit in het krijgen van voldoende gebruikers en de juiste content. Het een kan niet zonder de ander." Dit is een belangrijke reden dat Kiozk blij is met partners als NOC*NSF en Huis voor de Sport Groningen. Benjamin: “Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde, namelijk meer mensen aan het sporten krijgen.” Peet Mercus van NOC*NSF heeft hier alle vertrouwen in: “We zijn ontzettend enthousiast over Kiozk".

Conclusie

Hoewel het project nog niet definitief van start is, heeft het platform naar mijn mening veel potentie om succesvol te worden in Nederland. Niet alleen het overzicht van alle activiteiten in de buurt is erg handig, maar vooral de mogelijkheid om straks nieuwe sporten of activiteiten voor een betaalbare prijs (en zonder lidmaatschap) te proberen, is een zeer goede insteek om meer mensen te trekken. Tevens is de website zeer gebruiksvriendelijk en is het volledig af te stemmen op je behoeftes: het is mogelijk om te filteren op locatie, datum, afstand, prijs, leeftijd, soort activiteiten etc. Al met al logisch dat de vereniging van allen sportbonden van Nederland, NOC*NSF, al toegezegd heeft om te participeren in het project. Hoewel het nog afwachten is wat de eerste resultaten zullen zijn, heeft Kiozk.com in ieder geval de potentie om hét activiteitenmedium van de toekomst te worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd. 

Geplaatst in Events, Media, Social media, Sponsoring

Michel Dusée

Junior marketeer Eredivisie CV | Voormalig communitymanager SportNEXT en Sport & Strategie | Te bereiken via @micheldusee op Twitter | Studies: SPECO Sportmarketing (Fontys Tilburg), Postgraduaat Sportmanagement (Vrije Universiteit...
Naar profiel »

Jan-Paul de Beer

Erg interessant! Vraag me af, wat is het verschil met Gidsy? Ik vond juist het battle of concepts idee sterk, puur gericht op de sport, maar dan heb je sporttegoed.nl al waar alleen nog maar de verenigingen aan toegevoegd hoeven te worden.
Op de site staat nu ook nog geen enkele sportparticipatie activiteit. Het voelt nu ook veel meer aan als een online VVV dan dat je er basketbaltraining gaat boeken of een tennisbaan gaat huren. Ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Want NOC NSF is er immers in gaan participeren..
Platform ziet er verder mooi uit!

reactie geplaatst op 11/02/2013 om 10:26 uur
Benjamin Feenstra

Thanks voor je compliment! Het doel van Kiozk.com is om meer mensen aan het sporten te krijgen (vergroten sportparticipatie). Omdat ons aanbod breder is dan alleen sport, bereiken we ook niet-sporters (= nieuwe doelgroep). Deze komen via Kiozk.com op een ongedwongen manier in aanraking met sport.

Op dit moment zijn we in gesprek met een groot aantal sportverenigingen in Groningen. Binnenkort kun je dus meer (sport) nieuws verwachten!

reactie geplaatst op 11/02/2013 om 14:11 uur

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?