SciSports_fp.jpg

Google voor de transfermarkt

11/02/2013 12:590 reacties2122


“Overal waar Mark van Bommel naartoe gaat stromen de kampioenschappen binnen” was hier vorig jaar te lezen. Slechts zelden wordt echter een aankoop gedaan op basis van statistieken. Vandaag staat er in het Financieel Dagblad een kort artikel over SciSports, software die wetenschappelijke methodologieën omzet naar concrete middelen voor de sportwereld. Eenvoudiger gezegd: data gebruiken om geschikte spelers te vinden. Het eerste product, WSSA-model, helpt scouts bij het aantrekken van spelers die het meest bij kan dragen aan de huidige selectie op basis van een database vol relevante gegevens. Het model komt voor uit een samenwerking tussen de Universiteit Twente en FC Twente.

Hoewel prestaties uit het verleden geen garanties bieden voor de toekomst wordt in de Verenigde Staten de potentie van relevante statistieken en wiskundige modellen over spelers al langer benut. Het meest bekende voorbeeld is het boek en de film Moneyball maar ook de eerste slimme voetbalcompetitie is inmiddels van start gegaan. De vraag naar data wordt steeds groter (zowel professioneel als op amateur niveau), in Engeland wordt de voetbal simulatie game Football Manager gebruikt om informatie over tegenstanders te bekijken. Wat is de toegevoegde waarde van een speler? Creativiteit? Duel kracht? Loopvermogen? Veel criteria voor het beoordelen van spelers (zoals techniek en inzicht) vereist deskundigheid maar is natte vingerwerk. Een groot deel van de transfer vindt plaats op basis van een gevoel, kijk hebben op talentontwikkeling. Statistieken zijn bijzaak. En dat bij een bedrijfseconomisch gezien risicovolle afdeling van de organisatie.

Het systeem van SciSports en bijbehorende SciSearch maakt gebruik van een database om spelers te zoeken die het beste aansluiten bij de selectie van een club. Als heuse Google van de transfermarkt verzamelt SciSports informatie over spelers in 50 regio's wereld wereldwijd en claimt hiermee de grootste sportdatabase in de wereld te hebben gebouwd. De informatie wordt gecreëerd door crowdscouting, waarbij de gegevens vanuit meerderen worden gebruikt om het uiteindelijke beeld van de speler weer te geven. De zoekmachine werkt als een omgekeerde piramide waarbij het toevoegen van extra criteria een steeds specifieker beeld oplevert. Het algoritme kijkt onder andere naar de positie van de speler, zijn nationaliteit en begroting, positie op de ranglijst, land en competitie van de club. 

Inmiddels kan het initiatief rekenen op een financiering van €50.000 door LLX2 Investments en het algoritme krijgt internationale erkenning door het is opgenomen in de lijst voor prestigieuze start-ups Kairos 50., Doelstelling is om in het eerste jaar al break-even te draaien. Binnen vijf jaar moet de omzet 3 miljoen zijn. Medeoprichter Giels Bruwer besluit daarom het interview met “in de zomer op vakantie gaan zal er vanwege de transperiode niet inzitten.”

Bronnen: Financieel Dagblad - SciSports.net

Geplaatst in Beleid , Innovatie

Wijnand van der Waal

Na 5 super gave jaren bij Sportnext was het tijd voor een nieuwe stap: Marketing & Communicatie bij Golazo Sports Nederland. Jaarlijks ben ik betrokken bij (inter)nationale topevenementen waaronder NN CPC Loop Den Haag, NN Marathon...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?