Man_City_shutterstock_739427713.jpg

Amazon heeft primeur met aankoop onlinerechten Premier League

07/06/2018 13:410 reacties878


Amazon heeft zich verzekerd van de onlinerechten van de Premier League. Het Amerikaanse e-commercebedrijf gaat vanaf 2019 drie seizoenen lang twee volledige speelrondes uitzenden. 

Amazon gaat per seizoen exclusief 20 wedstrijden volledig livestreamen. Het gaat om een midweekse speelronde in december en om een speelronde tijdens een zogenaamde ‘bank holiday’ (kerst, Pasen en Pinksteren). Het is voor het eerst dat Amazon voetbalrechten verkrijgt.

De Premier League was tijdens de nieuwe tenderprocedure hard op zoek naar nieuwe partners en had zijn pijlen daarbij gericht op verschillende techgiganten. Onder meer Facebook en YouTube zouden ook interesse hebben getoond, maar uiteindelijk gaat Amazon dus aan de haal met de onlinerechten. De wedstrijden zijn in het Vereniging Koninkrijk beschikbaar voor alle Amazon Prime members. Zij kunnen wekelijks ook hoogtepunten van alle Premier Leauge-wedstrijden via Amazon bekijken.

ZIE OOK: Sky en BT behouden uitzendrechten Premier League; (nog) geen record

Strategie Amazon

Het is voor Amazon alweer de derde deal die exclusief betrekking heeft op de Britse markt. In april betaalde het Amerikaanse bedrijf tientallen miljoenen dollars voor de Engelse rechten van de US Open. Eerder kocht Amazon ook al de Britse rechten voor de ATP World Tour. En in de Verenigde Staten verlengde Amazon het contract met de NFL voor het livestreamen van tien NFL-wedstrijden op donderdagavond.

Amazon investeert de laatste jaren steeds meer geld in content. Behalve sport zijn ook films en series een belangrijke pijler voor het bedrijf. Amazon strijdt met onder meer Netflix en Hulu om de gunst van de consument als het aankomt op on-demand platformen en de aankoop van live sportrechten kan een belangrijke troef zijn voor Amazon.

Overigens is niet bekendgemaakt hoeveel Amazon heeft betaald voor de rechten.

Geen record

Wel is duidelijk geworden dat BT het laatste rechtenpakket – dat bestond uit 20 midweekse Premier League-wedstrijden per seizoen - voor 90 miljoen pond heeft gekocht. Daarmee zijn alle rechten in deze nieuwe cyclus van drie jaar (vanaf seizoen 2019/2020) verkocht. Sky, BT, Amazon en de BBC betalen zeer waarschijnlijk iets minder dan in 2015 toen er een recordbedrag van 5,14 miljard pond werd betaald voor de liverechten.

De tv-pakketten in Engeland:

A-pakket: 32 wedstrijden Zaterdag 12.30 uur
Pakket B; 32 wedstrijden zaterdag 5.30 uur
Pakket C: 24 wedstrijden Zondag 2 uur, 8 wedstrijden zaterdag 7.45 uur
Pakket D: 32 wedstrijden Zondag 4.30 uur
Pakket E: 24 wedstrijden Maandag 8.00 uur of vrijdag 7.30 uur, 8 wedstrijden zondag 2.00 uur
Pakket F: alle 20 wedstrijden op bank holidays en 1 midweeks programma
Pakket G: alle 20 wedstrijden van 2 midweekse speelrondes


Headerfoto: Shutterstock.com

Geplaatst in Media, Trends, Voetbal

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?