Kjeld_Nuis_Patrick_Roest.jpg

What’sNext: De belangrijke les die Kramer en Nuis het Nederlandse voetbal leren

14/02/2018 08:220 reacties4881


Plezier was het toverwoord de laatste weken in het Nederlandse (voetbal)nieuws. Krantenkoppen rondom de aanstelling van Ronald Koeman en het terugbrengen van plezier bij Oranje. Ook Robin Van Persie die aangeeft dat plezier nu het belangrijkste voor hem is. Begrijp me niet verkeerd, ik juich dit vanzelfsprekend van harte toe, maar waarom is dit nieuws? Plezier is een keiharde basisvoorwaarde in de sport (en mensen die in de sport werken). Sterker nog, plezier is overal een basisvoorwaarde voor geluk en zelfs succes. Via een eenvoudige Google-search kun je hier talloze (wetenschappelijke) artikelen over vinden, mocht je hier nog niet van overtuigd zijn.


In What’sNext nemen Jorik Tilstra, Pieter Kuijpers, Lennart Boven en Michiel van Rijn van Alkemade je mee terug naar het sportmarketingnieuws van de afgelopen twee weken en plaatsen dit in het perspectief van deze snel veranderende wereld. Wat betekent dit nieuws voor de toekomst van sportmarketing en –media? Reageer gerust op deze tweewekelijkse column, interactiviteit is helemaal van deze tijd! What’sNext – iedere twee weken op woensdagochtend 8.00 uur.


Beïnvloeden plezier

We weten zelfs dat we ons plezier kunnen beïnvloeden. Ons brein werkt zo dat we niet enkel reageren op dingen zoals we ze zien, horen, proeven en voelen. Onze respons (en dus ons plezier) is afhankelijk van onze overtuigingen. Een simpel voorbeeld: hoe ons eten smaakt, hangt sterk af van datgene wat je denkt dat je eet. We beleven meer plezier aan het drinken van dure wijn, als we in de veronderstelling zijn dat het dure wijn is. Of het klopt, is niet van belang.

We weten ook dat kinderen het drinken van melk plezieriger ervaren als we ze vertellen dat het van de McDonald’s komt (en diezelfde kinderen McDonald’s dan ook waarderen als 'tasty food'). Plezier is dus te beïnvloeden, maar is dat ook wat Koeman bewust opzoekt? Ik betwijfel het.

Nogal wiedes

Ik betwijfel ook of we 'plezier' zo centraal moeten stellen. Ik begrijp dat het hebben van plezier kan staan voor een bepaalde vrijblijvendheid en zeker in een topsport-omgeving beschouwd kan worden als iets verwerpelijks, maar dit is toch vreselijk ouderwets? Ik krijg het in ieder geval m’n strot niet meer uit. Plezier hebben in datgene wat je doet; nogal wiedes. En het zit gewoon van nature in ons, we hebben het alleen een beetje weggestopt.

Want als kind was spelen de hoogste vorm van plezier. Totdat de regeltjes en de structuurtjes kwamen. Eerst dit, dan dat. Dit wel, dit niet. Daarna kwam ook de angst. Wel of geen stickertje als je een werkje goed gemaakt had. Ben ik wel goed genoeg, of zo goed als die en die. Angst verkrampt. En toch wisten we hier decennialang bedrijven op in te richten. Transactioneel, met een systeem van belonen en straffen.

Nu gooien we het over een hele andere boeg. We gaan massaal op zoek naar werkgeluk (zelfs een van de werktrends in 2017); een betere privé/werk balans, gerespecteerd worden en ruimte krijgen om zelfstandig beslissingen te nemen.

Wegnemen van angst

De overwinning van Sven Kramer op de 5.000 meter leerde mij daarin een belangrijke les: blijdschap kun je niet faken. De ontlading na afloop was van grote schoonheid en vooral… echt. Ik kan me niet voorstellen dat Jac Orie en Kramer urenlang praten over balans, respect en autonomie. Sven heeft een ongekend vertrouwen in zichzelf en wordt simpelweg niet gedreven door angst. Dát maakt in mijn ogen het verschil!

Ook Kjeld Nuis gaf na zijn gouden 1500 meter aan dat hij de race van zijn leven heeft geschaatst, omdat hij geen enkele angst voelde. Dus daar waar Koeman de nadruk legt op het terugbrengen van het plezier, zou in mijn ogen de nadruk moeten liggen op vertrouwen en het wegnemen van angst; dan komen het plezier en misschien zelfs de prestaties vanzelf.

Sven en Kjeld hebben in ieder geval geen moeite om de aanwezige pers te overtuigen van hun plezier in het spelletje. Dat zagen we in hun ogen. Wat een geluk.

Lees alle columns van de rubriek What'sNext hier.


Headerfoto: Twitter@LottoJumbo_ice

Geplaatst in Beleid , Experience, PyeongChang 2018, Schaatssport, Voetbal

Pieter Kuijpers

Zoals een echte sportmarketeer betaamt heeft Pieter Kuijpers altijd gedroomd van volle stadions. Als klein ventje was Pieter iedere dag met sport en met name voetbal bezig. Hij schopte het tot PSV en FC Den Bosch. Vandaag de dag is dat...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?