De digitale transformatie: vijf trends in sport en technologie

De digitale transformatie is in volle gang. Ook in de sportwereld gaat het razendsnel. Technologie jaagt nieuwe merk-proposities aan, verandert verdienmodellen en zorgt voor nog intensievere fanbeleving. In deze update een opsomming van vijf trends op het snijvlak van sport en technologie.

I. Under Armour, Asics en Adidas stappen groots in technologie

Een sportmerk maakt allang niet meer alleen schoenen en kleding. Het toevoegen van extra digitale services is een must. Nike was – veruit – als eerste actief met een eigen coaching app (Nike+), maar lijkt dat spoor inmiddels bijster. Uitdager Under Armour heeft door stevige overnames een zeer dominante positie opgebouwd met: UA Record, MapMyFitness, Endomondo en MyFitnessPal (totaal: 160 miljoen gebruikers). “We are beating Nike in connected fitness’ klinkt het zelfverzekerd. Ook wordt door Under Armour intensief gewerkt aan nieuwe verbonden hardware; zoals koptelefoons, slimme schoenen en het platform Healthbox.

Adidas kocht onlangs Runtastic en Asics lijfde het veelgebruikte Runkeeper in. De grote vraag is wanneer Nike fiets- en runningplatform Strava koopt.
Dat het verder gaat dan running en fitness zien we op het platform miCoach van Adidas. In combinatie met de Smartball is het bijvoorbeeld mogelijk je traptechniek te analyseren en verbeteren.

II. Technologie in sportkleding (wearable technology)

In lijn met deze ontwikkeling zien we de versmelting van kleding en technologie. Sensoren die worden toegepast in de materialen van kleding (wearable technology). Een aantal interessante voorbeelden hiervan zijn;

 


III. Spelletje is sport

De opmars van eSports is niet meer te stuiten. Zo hadden we recent het drukbezochte EK ‘League of Legends’ in Ahoy! Het spel (of sport) dat door meer dan 67 miljoen mensen wereldwijd wordt gespeeld. PWC becijferde recent dat er bijna een half miljard euro in deze wereld omgaat dit jaar.
Ook media experimenteren, zo zendt Fox Sports eSports events live uit en heeft Yahoo een eigen eSports channel (met nabeschouwingen!). Het WK Interactive FIFA werd onder grote belangstelling gespeeld in New York. Voetbalclub West Ham United contracteerde FIFA speler Sean "Dragonn" Allen. En Schalke 04 kocht het eSports team ‘Elements’.



Een aparte categorie wordt gevormd door de Fantasy Games; waarin je je team samenstelt en de perfecte opstelling maakt, gebaseerd op echte spelers en echte wedstrijden. In de VS en Canada alleen al gespeeld door meer dan 56 miljoen mensen. Met name de dagelijkse variant is aan een stevige opmars bezig. Kortom: ‘Stel je ideale EK-elftal voor vandaag samen en verdien direct geld’.

Nog een tandje verder: Binnenkort zien we de eerste Robot Formule 1 wedstrijd. Titanenstrijd der bestuurderloze bolides.

IV. Sport is spelletje

Omgekeerd werkt het ook; technologieën en concepten uit de gaming-industrie zien we slim toegepast in reguliere sporten.

  • • Een mooi voorbeeld is deze gym in New York van Asphalt Green, waar je wordt gemotiveerd door prikkels en incentives uit de wereld van gaming.
  • • Thomas Mayer, een Duitse user interface student, creëerde deze geniale TableTennisTrainer
  • • Het social platform van Peloton zorgt voor een unieke experience op het gebied van spinning.
  • • Voor de generatie opgegroeid met FIFA; Balljames maakt een real-time 'MRI scan' van een live voetbalwedstrijd. 

     

 

TableTennisTrainer3000 from T-T-T on Vimeo.

V. Broadcasting nieuwe stijl voor grootste sport-events

Grote verschuivingen zien we ook in de wereld van de media. Social platforms als de mainstream broadcasters van vandaag. Vaak gebruikt om nieuwe doelgroepen (lees: zij die niet naar lineaire tv kijken) te bereiken.

  • YouTube zond de Champions League finale live uit in Spanje en Engeland;
  • Twitter sloot onlangs deals met de NFL én de Copa America voor het brengen van exclusieve videocontent;
  • Wimbledon heeft een unieke samenwerking met Snapchat; vanaf 27 juni worden snaps van Wimbledon-bezoekers uitgezonden via de livekanalen;
  • Facebook lanceerde met Sport Stadium een eigen format rondom sportwedstrijden;
  • Met LiveLikeVR kijken we in de nabije toekomst in Virtual reality naar live wedstrijden.
  • En zo zetten sponsoren/merken hun eigen newsrooms in tijdens het EK voetbal.

Benieuwd of we nog vernieuwende ontwikkelingen in en rond Rio zullen zien. De Olympische Spelen die de boeken in zullen gaan als de Content Games. Of worden het de Big Data Games?