Pellegrini_Roma_FIFA17.jpg

De meest creatieve manieren om transfers aan te kondigen op social media

18/08/2017 09:400 reacties3257


De tijden dat voetbalclubs een transfer aankondigden door een persbericht te versturen of een berichtje op de clubsite te zetten, zijn voorbij. Steeds meer clubs verzinnen creatieve manieren om zoveel mogelijk aandacht te genereren voor de nieuwe speler. Van WhatsApp tot Snapchat en van een quiz op Twitter tot witte rook uit een schoorsteen. We maakten een overzicht van de meest in het oog springende aankondigingen van transfers deze zomer.


Deze lijst wordt tot de sluiting van de transfermarkt in Europa geactualiseerd. Weet jij nog een club die in dit rijtje thuishoort? Laat het ons weten via de comments onder de blog of via #sportnext op Twitter.


Aberystwyth Town FC

Deze club uit Wales past eigenlijk niet helemaal in het rijtje, omdat hun post op Twitter niet om een aankondiging van een nieuwe speler ging. Maar de tweet van Aberystwyth Town FC toont wel aan hoe je door slim in te spelen op wat er op social media gebeurt je promotie kunt maken voor je club.

Arsenal

Arsenal heeft deze zomer op meerdere creatieve manieren aankondigingen van transfer gedaan. Maar wij vonden de manier waarop Sead Kolasinac werd geïntroduceerd het leukst. Op het Twitter-account van Arsenal verscheen een quiz met aankopen van trainer Arséne Wenger. Wie alle voorletters van de spelers onder elkaar zette, wist de naam van de laatste aanwinst: Kolasinac.

AS Roma

eSports veroveren de sportwereld en ook AS Roma is zeer actief op dit gebied. De club speelde goed in op deze trend door aanwinst Lorenzo Pellegrini een potje FIFA met Roma te laten spelen. Drie keer raden wie er een doelpunt voor de Romeinen maakte...

AS Roma (II)

AS Roma ontpopt zich deze zomer tot de 'koning' van de creatieve aankondigingen. In onderstaand filmpje wordt Aleksandar Kolarov uitgelegd hoe hij gepresenteerd gaat worden bij de Romeinse club. Er is een heel script bedacht, inclusief verkleedpartijen, kidnapping en ontsnapping. En Kolarov zelf? Die is er niet van gediend.

Aston Villa

Wie communiceert er tegenwoordig niet via WhatsApp? Ook de spelers, technische staf en voorzitter van Aston Villa hebben (zogenaamd) een WhatsApp-groep. En daarin wordt de komst van een nieuwe speler bekendgemaakt.

Bayern München

Wat als je een speler aantrekt met de voornaam James? Dan denk je waarschijnlijk niet meteen aan James Bond. Helemaal niet als de speler afkomstig is uit Colombia en je zijn voornaam anders uitspreekt. Maar Bayern München herinnerde zich opeens een geniale krantenkop uit 2014 en besloot die kop te 'stelen' om de komst van James Rodriguez aan te kondigen.

Besiktas

Dat een aankondiging niet altijd uit een gelikt filmpje hoeft te bestaan, bewijst Besiktas. De Turkse topclub maakte een video met hoofdrollen voor Ricardo Quaresma, Pepe en discomuziek. In de video zie je Pepe bellen naar Alvaro Negredo om hem over te halen naar Besiktas te komen. Eerder werd de Portugese verdediger al gerekruteerd werd door zijn landgenoot Quaresma. Alles wordt begeleid door cheesy, maar catchy discomuziek.

Cambrigde United

Cambridge United, een bescheiden club op het vierde niveau in Engeland, is vooral bekend vanwege de plaatselijke universiteit. Maar deze transferperiode wist de voetbalclub de nodige positieve publiciteit te genereren. Het is deze zomer een trend om op social media je club aan te sporen een speler te kopen met gebruik van de hashtag #annouce en dan de naam van die speler. Cambridge United zette een reeks tweets van beroemdheden als Donald Trump en Ricky Gervais achter elkaar die zogenaamd de club aansporen om ein-de-lijk bekend te maken dat David Forde een contract heeft getekend. Origineel en geestig.

Crystal Palace

Crystal Palace was lange tijd op zoek naar een nieuwe trainer. Verschillende namen passeerden de revue. Uiteindelijk viel de keuze op Frank "Franciscus" de Boer. Het nieuws dat er een nieuwe coach was aangesteld, werd publiekelijk gemaakt op dezelfde manier zoals ze dat in het Vaticaan doen: met witte rook uit een schoorsteen.

Everton

Al weken lang ging het gerucht in de media dat Everton de IJslander Gylfi Sigurdsson wilde aantrekken. Het was daarom geen verrassing meer toen de club van trainer Ronald Koeman bekendmaakte de middenvelder te hebben overgenomen van Swansea City. Om de introductie van Sigurdsson toch een speciaal tintje te geven, werd een mooie video gemaakt waarbij het geluid eigenlijk belangrijker is dan de beelden. We horen namelijk de bekende IJslandse haka, waarmee de spelers van het nationale elftal roem vergaarde tijdens het succesvolle EK in 2016.

FC Barcelona

Hoort FC Barcelona nou wel in dit rijtje thuis, of niet? De Catalanen maakten in de nacht van 22 op 23 augustus op Twitter melding van de transfer van Angel di Maria. Al sneel bleek echter dat het account van Barcelona gehackt was en dat Di Maria (vooralsnog) niet van PSG naar Spanje vertrekt. Maar wij vonden het wel een sterk staaltje humor van de hackers en daarom een plek in de lijst

FC Eindhoven

FC Eindhoven toonde aan dat het ondertekenen van een contract niet altijd hoeft plaats te vinden in het stadion of op het trainingscomplex. Het kan bijvoorbeeld ook in de achtertuin van een supporter. Branco van den Boomen werd thuis bij trouwe fan John van den Dungen gepresenteerd als de nieuwste aanwinst van FC Eindhoven. Nadat het contract was ondertekend, stak John de barbecue aan en werd er saté gegeten.

Feyenoord

Ook Feyenoord deed deze transferperiode van zich spreken. De Rotterdammers sloegen een dubbelslag met de komst van Ridgeciano Haps en Jeremiah St. Juste. De transfers werden aangekocht door op social media een foto te plaatsen van twee vliegtickets met daarop de namenn van Haps en St. Juste. De aanwinsten vlogen direct met de rest van de Feyenoord-selectie en de technische staf mee naar Oostenrijk voor een trainingskamp.

Liverpool

Op social media kunnen fans hun stem laten horen en speculeren over de laatste aankoop van hun favoriete club. Liverpool was deze zomer lange tijd in onderhandeling met AS Roma over de transfer van Mohamed Salah. Supporters van de Engelse club vroegen zich op Twitter af wanneer de aankoop van de Egyptenaar nou eens aangekondigd werd. Salah las al die berichten en gaf zelf het verlossende antwoord.

Manchester United

Manchester United stal vorig jaar de show met de transfer van Paul Pogba. Niet alleen vanwege de recordsom van 105 miljoen euro, maar ook vanwege de manier waarop de transfer eigenlijk vermarkt werd. De Engelse topclub maakte van de aankondiging in samenwerking met adidas een soort Hollywood-film. Dit jaar trok United opnieuw een speler voor enorm veel geld aan: Romelu Lukaku (een goede vriend van Pogba) kwam over voor 85 miljoen euro. In vier foto's - waarvan wij nog steeds niet weten wat precies de bedoeling is - wordt Lukaku aangekondigd. Wat opvalt, is dat het woord 'announce' niet wordt gebruikt en er net als bij de transfer van Pogba een goede hashtag is bedacht, namelijk #RedRom.

NAC Breda

De Bredanaars doen zeker een gooi naar de meest grappige aankondiging van een transfer deze zomer. NAC nam James Horsfield over van Manchester City, nadat de verdediger na de winterstop op huurbasis al uitkwam voor de Nederlandse club. De promovendus plaatste op Twitter een GIF'je van een paard met een been in de lucht op een veld én hoelahoep (?), oftewel 'horse on the field'. 

Paris Saint-Germain/AS Roma

Wanneer je het transferrecord verpulvert en tevens een van de beste voetballers ter wereld aantrekt, wil je daar zoveel mogelijk (online) aandacht voor genereren. PSG kondigde in een serie tweets de komst van Neymar aan. Niets mis mee, leuk gedaan. AS Roma (een bekende in deze rubriek) besloot in te haken op de transfer met een kopie van de video die ze bij de transfer van Kolarov plaatste. Alleen werd Kolarov dit keer gespeeld door Neymar.

Reading

Een enigszins vreemde eend in de bijt, maar te leuk om niet te vermelden is de manier waarop Reading de contractverlenging van 'Super' Jaap Stam vierde. In een animatie zien we Stam 'verkleed' als Batman door het beeld rennen en vliegen, met de tune van Batman als muziekje. Het is wat surrealistisch, maar zeker creatief.

Sevilla

Sevilla spant de kroon als het gaat om originele - lees bizarre - manieren om transfers wereldkundig te maken. De Spanjaarden hebben een video gemaakt, waarin is te zien hoe Jesus Navas wordt ontvoerd door werknemers van de club. Hij wordt in een busje naar het stadion van Sevilla gereden en dan kijkt hij vol bewondering rond in zijn nieuwe thuishaven.

Stoke City

Stoke City-speler Josh Tymon nam controle over het Twitter-account van de Engelse club en kondigde komst van een nieuweling aan: Josh Tymon!

Stoke City (II)

Stoke City is net als AS Roma zeer creatief deze zomer. Eerder zagen we al bovenstaande video en een clip van een man in de bosjes die probeerde Bruno Martins Indi op het trainingscomplex te spotten. Maar het filmpje waarin Jesé wordt aangekondigd, is één van de beste in deze rubriek. Stoke City verloor deze zomer Marko Arnautovic aan West Ham United, omdat die club ambitieuzer zou zijn volgens de Oostenrijker. Stoke reageerde door in een video het statement van Arnautovic te laten zien en daarna de definitie van ambitie te tonen. Vervolgens zie je de indrukwekkende statistieken van Jesé, zoals het winnen van de Champions League en La Liga. Tot slot komt de Spaanse aanwinst in Stoke-tenue in beeld.

Southampton

Southampton is een club die bekendstaat om hun originele en creatieve content. Ook deze zomer doet de Engelse club van zich spreken. Eigenlijk nemen de 'Saints' alle nieuwe manieren om spelers aan te kondigen op de korrel in een video waarin ze bekendmaken dat reservekeeper Stephen Taylor voor een jaar heeft bijgetekend. Kijk en oordeel zelf.

De tweet van Southampton lokte een reactie van AS Roma uit. De Romeinen - die zoals in dit overzicht te lezen zelf een speler via de game FIFA 17 aankondigden - kopieerden de video van Southampton om de komst van Gregoire Defrel bekend te maken.

Swansea City

Wanneer je als club een buitenlandse speler tekent, is het handig als er al een landgenoot bij dezelfde club is om de nieuweling te helpen. Swansea City heeft de Spanjaard Angel Rangel onder contract staan en die leerde aanwinst Roque Mesa alvast zijn eerste Engelse woorden.

Yeovil Town (I)

Yeovil Town gebruikte een nieuwe functie van Snapchat om de komst van Jake Gray bekend te maken. Sinds kort kunnen gebruikers van Snapchat de functie 'Snap Map' gebruiken, waarmee je op een virtuele kaart kunt zien waar je vrienden zijn. En in het stadion van Yeovil Town stond opeens Jake Gray!

Yeovil Town (II)

De Engelse club verdient nog een plek in dit overzicht. Enkele weken na de aankondiging van Jake Gray via Snapchat, introduceerde Yeovil Town een speler via de carrière modus in FIFA17.

 


Headerfoto: Twitter@InvictosSomos

Geplaatst in Media, Social media, Trends, Voetbal

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?