Nike_logo_shutterstock_112668038.jpg

De meest waardevolle sportmerken van 2017

31/10/2017 06:300 reacties1677


Het gerenommeerde Amerikaanse tijdschrift Forbes publiceert jaarlijks diverse lijstjes waarin sportclubs, voetbalclubs en andere (sport)organisaties op 'waarde' worden getoetst. Afgelopen week werd de 'Forbes Fab 40' bekendgemaakt, waarin de complete sportmarkt aan bod komt. Wat zijn de 10 meest waardevolle sportmerken op dit moment? Of de 10 meest waardevolle sportevenementen? Welke 10 atleten hebben de grootste '(merk)waarde' en welke sportclubs? De lijstjes worden gedomineerd door Amerikaanse merken en sporters, maar ook Europese sportclubs en evenementen laten van zich horen.

Meest waardevolle sportmerken

De merkwaarde van sportmerken is bepaald door het verschil te berekenen in de geschatte ondernemingswaarde van het bedrijf of merk (bij wat voor bedrag zou het bedrijf bijvoorbeeld verkocht worden?) min de waarde van een vergelijkbaar bedrijf (uit een andere branche). Daarnaast staat er een percentage achter het cijfer, waardoor je een goed overzicht hebt welke bedrijven de laatste jaren in waarde zijn gegroeid of gedaald.

Wat direct opvalt, is dat mediabedrijven in de Verenigde Staten na jaren van groei nu de gevolgen ondervinden van de weglopende kijkers. ESPN bereikte dit jaar 7,4 procent minder huishoudens dan in 2015 en het aandeel aan inkomsten van ESPN in moederbedrijf Walt Disney is gedaald van bijna een derde naar iets meer dan 20 procent. Ook New England Sports Network (NESN) zag veel mensen hun abonnement opzeggen en zodoende de kijkcijfers dalen. Sky Sports wist daarentegen wél te groeien. Het Europese bedrijf scoorde recordkijkcijfers met onder meer de Bundesliga, Champions League en Formule 1 en dat compenseerde de tegenvallende kijkcijfers voor de Premier League; het paradepaardje van de zender.

In de lijst valt ook de val van Under Armour op. Twee jaar geleden leek het Amerikaanse bedrijf nog een uitdager voor Nike en adidas te worden, maar na een dramatisch jaar kwam een einde aan de spectaculaire groei. Het aandeel is op de beurs in een jaar tijd met maar liefst vijftig procent gedaald.

1. Nike: $29,6 miljard (+9,6%)
2. ESPN: $15,8 miljard (-4,2%)
3. Adidas: $7,9 miljard (+12,9%)
4. Sky Sports: $5,5 miljard (+10%)
5. Under Armour: $4,4 miljard (-20%)
6. MLBAM: $2,4 miljard (+9,1%)
7. UFC: $2 miljard (0%)
8. YES Network: $1,4 miljard (0%)
9. Reebok: $800 miljoen (0%)
10. NESN: $650 miljoen (-13,3%)

Tien meest waardevolle sportevenementen

De merkwaarde van sportevenementen is bepaald door onder meer de inkomsten uit media, sponsoring, tickets en merchandise bij elkaar op te tellen. De Super Bowl blijft de onschendbare aanvoerder van de lijst. Ondanks dalende kijkcijfers in het reguliere seizoen, wist de seizoensfinale weer hogere opbrengsten uit sponsoring en kaartverkoop te noteren.

Wat het meest opvalt is de spectaculaire groei van de NCAA Final Four en de UEFA Champions League. De NCAA Final Four, de halve finales en finale van het college basketball, zag een toename van dertig procent in de kijkcijfers en dankzij een verlenging van het tv-contract met CBS Sports en Turner stijgt in de komende jaren de jaarlijkse bijdrage tot meer dan 1 miljard dollar. Ook de Champions League dankt de groei voornamelijk aan nieuwe tv-contracten. Zo ontvangt de UEFA dankzij een nieuwe overeenkomst met Turner en Univision jaarlijks het dubbele bedrag in de VS ten opzichte van het oude contract met Fox.

1. Super Bowl: $663 miljoen (+5,2%)
2. Olympische Zomerspelen: $419 miljoen (+14,5%)
3. Olympische Winterspelen: $285 miljoen (0%)
4. FIFA World Cup: $229 miljoen (0%)
5. NCAA Final Four: $228 miljoen (+47,1%)
6. WrestleMania: $195 miljoen (+8,3%)
7. UEFA Champions League: $185 miljoen (+45,7%)
8. College Football Playoffs: $176 miljoen (+10%)
9. Daytona 500: $140 miljoen (+5,3%)
10. World Series: $124 miljoen (-16,2%)

De 10 meest waardevolle atleten (merkwaarde)

De merkwaarde van de atleten is bepaald door de inkomsten uit (celebrity) endorsement te verminderen met het 'gemiddelde' inkomen uit endorsement (van de top 10 atleten uit dezelfde sport te pakken). Het is al vaker gezegd, maar daarom niet minder waar: 2017 was het jaar van Cristiano Ronaldo. Hij won de Champions League met Real Madrid, werd Europees kampioen met Portugal, mag zich voor de vierde keer op rij Wereldvoetballer van het Jaar noemen, zette zijn handtekening onder een nieuw, sterk verbeterd contract met Real Madrid én tekende een contract voor het leven met Nike ter waarde van 1 miljard dollar. Dit alles heeft als consequentie dat Ronaldo de grootste percentuele stijging in zijn merkwaarde liet noteren. Verder valt op dat Stephen Curry zijn entree in de top tien maakt, mede dankzij deals met Under Armour, JPMorgan Chase, Brita en Vivo.

1. Roger Federer: $37,2 miljoen (+3,3%)
2. LeBron James: $33,4 miljoen (-1,8%)
3. Usain Bolt: $27 miljoen (+8%)
4. Cristiano Ronaldo: $21,5 miljoen (+13,2%)
5. Phil Mickelson: $19,6 miljoen (-30%)
6. Tiger Woods: $16,6 miljoen (-27,8%)
7. Virat Kohli: $14,5 miljoen (nvt)
8. Rory McIlroy: $13,6 miljoen (+4,6%)
9. Lionel Messi: $13,5 miljoen (-10%)
10. Stephen Curry: $13,4 miljoen (nvt)

De 10 meest waardevolle sportclubs

Tot slot een overzicht van de meest waardevolle sportclubs. De merkwaarden zijn bepaald door onder meer de inkomsten uit televisiegelden en tickets mee te nemen. Zoals altijd voeren Amerikaanse sportclubs de boventoon in de lijst. Er is wel een wisseling van de wacht. Dallas Cowboys troeft de New York Yankees af als meest waardevolle sportclub. De waarde van de Cowboys steeg met maar liefst 55,3%, voornamelijk vanwege thuishaven AT&T Stadium, het stadion dat de hoogste inkomsten genereert in de NFL. Chicago Cubs is, na een zeer succesvol 2016 met winst in de World Series, de enige nieuwkomer.

1. Dallas Cowboys: $896 miljoen (+55,3%)
2. New York Yankees: $688 miljoen (+4,2%)
3. Los Angeles Lakers: $595 miljoen (+9%)
4. Manchester United: $564 miljoen (+12,8%)
5. FC Barcelona: $537 miljoen (+5,5%)
6. New England Patriots: $518 miljoen (+20,2%)
7. Real Madrid: $510 miljoen (-2,1%)
8. New York Knicks: $505 miljoen (+13%)
9. Boston Red Sox: $458, miljoen (+15,1%)
10. Chicago Cubs: $457 miljoen (+38,5%)

Voor meer informatie: Forbes FAB 40


Headerfoto: Shutterstock.com

Geplaatst in American Football, Amerikaanse sporten, Basketbal, Marketing, Sponsoring, Voetbal

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?