Hirving_Lozano_PSV.jpg

De social impact van transfer Lozano naar PSV

10/08/2017 13:411 reactie1032


De nieuwe Mexicaanse aanwinst van PSV, Hirving Lozano, is enorm populair op social media. Het filmpje van zijn debuut is nu al het bestbekeken YouTube filmpje van een PSV-voetballer ooit. Een foto van Lozano maakt duizenden Mexicanen gek, zo vertelt manager Marketing en Media Guus Pennings in de eerste aflevering van De Social Podcast.

In de nieuwe podcast van AD.nl vertelt Pennings dat PSV via social media heel veel fans weet te bereiken. Toen de Eindhovense club deze zomer de 22-jarige Mexicaanse international Lozano aantrok brak hij alle social media records van de club. Een filmpje van zijn debuut is nu al de bestbekeken video van een PSV-voetballer op YouTube ooit en alle foto’s op Instagram en Facebook waar Lozano verschijnt krijgen tweemaal zoveel likes, hartjes en reacties dan een ander gemiddeld goedlopend bericht.

PSV had een bereik van 107.302.025 (meer dan zes keer het inwoners aantal van Nederland) binnen vier dagen op social media na de aankondiging van de transfer van Lozano. Op Twitter, Facebook en Instagram kregen de Eindhovenaren er ongeveer 18.000 nieuwe volgers en/of likes bij in vier dagen. Ook de bekendmaking van het rugnummer van de Mexicaan zorgde voor indrukwekkende cijfers. Na 19 uur waren er al 1214 verschillende berichten over zijn rugnummer op social media verschenen. Die berichten hebben samen 24 miljoen mensen bereikt.

Video: Beelden debuut Lozano


Spelers zijn zelf de baas op social media

Spelers mogen van PSV zelf weten wat ze wel en niet op social media willen plaatsen. In het contract van de spelers tekenen zij dat ze zich normaal zullen gedragen op social media, maar meer regels legt de club niet op. Wel worden de spelers gecoacht en krijgen ze meerdere keren per jaar social media training.

Des te meer volgers een speler heeft, des te groter de kans dat meer mensen van PSV horen. De Colombiaanse rechtsback Santiago Arias heeft in zijn eentje meer volgers op social media dan PSV zelf. De afgelopen jaren had PSV al meerdere Latijns-Amerikaanse spelers en van alle volgers op Facebook is dan ook 20% Spaanstalig.

eSporter ontslagen na opduiken oude Tweets

In de podcast gaat Pennings ook in op het ontslag van eSporter Tony Kok. Hij werd twee dagen na zijn presentatie weer ontslagen bij PSV nadat op social media vijf jaar oude tweets van hem opdoken waarin hij duidelijk pro-Ajax en anti-PSV berichten had geplaatst. Bij PSV vonden ze dat niet erg handig, maar zo lopen er meer spelers die in een andere stad zijn opgegroeid en vroeger wellicht in een Feyenoord-pyama sliepen.

De essentie wat PSV hem kwalijk heeft genomen was dat hij vooraf ontkennend had geantwoord op de vraag of hij een clubvoorkeur had. Toen na een dag ook veel tweets met scheldwoorden opdoken was dat reden om de samenwerking te stoppen. Pennings: "Het was een prima jongen, maar hij heeft een foute inschatting gemaakt door het ons niet te vertellen."

In de podcast vertelt Pennings ook over het koppelen van kaartverkoop, transacties in de fanstore en cashless betalen aan de database van PSV. Zo weet de club bijvoorbeeld hoeveel de personen in hun database uitgeven aan bier en chips.

ZIE OOK: Innovatief PSV toont meerwaarde van data aan met gepersonaliseerde magazines

Beluister de eerste aflevering van de Social Podcast met Guus Pennings:



Headerfoto: PSV Media

Geplaatst in Media, Social media, Voetbal

Jaap van Zessen

Social Media Analist bij AD.nl, verantwoordelijk voor alle social media bij het AD en alle regionale titels.
Naar profiel »

Chris van Persie

Reactie

reactie geplaatst op 15/08/2017 om 14:29 uur

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?