Fitness_innovatief_shutterstock_211124146.jpg

De tien meest innovatieve fitnessbedrijven van 2017

23/11/2017 06:300 reacties1711


Het lijkt wel alsof de drempel om te gaan sporten of om aan mindfulness te doen, steeds lager wordt. Met behulp van apps, platforms en community's komen steeds grotere groepen mensen in beweging. De bedrijven in deze lijst zijn allen voorlopers op het gebied gezondheid en fitness. Fast Company zette dit jaar wederom de tien meest innovatieve fitnessbedrijven op een rij.

1. Headspace – For providing us all a moment of zen

Headspace is een meditatie-app, met ruim 500.000 betalende gebruikers. De app is al meer dan 15 miljoen keer gedownload en heeft als doel meditatie toegankelijker te maken. Oprichters Andy Puddicombe – tevens de 'stem' van Headspace – en Rich Pierson lanceerden in 2016 een campagne voor de app gericht op fanatieke sporters en dat wierp zijn vruchten af. Inmiddels gebruiken professionele sportteams als de Los Angeles Lakers en de New York Knicks de Headspace-app. Een samenwerking met Spotify zorgt ervoor dat je een gebundeld abonnement kunt afnemen, wat meer jonge gebruikers moet aantrekken. Ook heeft het bedrijf een deal gesloten met zeven vliegmaatschappijen om in-flight Headspace content te maken, die in totaal 750 miljoen passagiers kan bereiken.

2. Related Companies - For making healthy living a lifestyle choice

Related Companies is een in New York gevestigd makelaarskantoor. In 2006 zette het voet in de fitnessbranche, met de acquisitie van het luxueuze fitnessmerk Equinox en boutique fitnessclub SoulCycle. Related Companies is onlangs begonnen aan een 25 miljoen dollar kostend project in New York. In het westen van de Amerikaanse stad wordt onder andere het eerste Equinox hotel gebouwd, komt de eerste vestiging van het luxe warenhuis Neiman Marcus in New York en is er naast winkels en restaurants ook ruimte voor woningen en bedrijven.

3. Peloton – For spinning a fitness revolution in your living room

Peloton stond in 2016 nog achtste op deze lijst en stijgt dus vijf plaatsen. De oprichters van het bedrijf hebben een concept bedacht waarbij je de spinninglessen die op locatie worden gegeven, overal ter wereld kunt volgen én er zelf aan kunt deelnemen. Het bedrijf heeft een spinningfiets en tablet ontwikkeld, instructeurs aangenomen (onder wie voormalig professioneel wielrenners en meervoudig Tour de France deelnemers Christian Van de Velde en George Hincapie) en zelf content gemaakt. Inmiddels maken duizenden mensen in veertien landen gebruik van de app.

4. Bandler – For reimagining the retail experience

Bandier is een sportkledingwinkel, maar dan compleet anders. Wie een winkel binnenloopt, heeft het gevoel in een gym te zijn beland. Opzwepende muziek komt uit de speakers en alle afgetrainde werknemers dragen sportkleding. In de winkels van oprichtster Jennifer Bandier kun je luxueuze sportkleding kopen. Van opkomende nieuwe merken tot exclusieve limited editions van Nike, adidas of Reebok.

5. Under Armour – For transforming from an underdog to a global force

Hoewel Under Armour een erg lastig jaar achter de rug heeft, staat het op de vijfde plek in de ranglijst. Twintig jaar na de oprichting van Under Armour heeft het bedrijf de beste sporters ter wereld onder contract, maakt het optimaal gebruik van de laatste technologieën en is de marketingstrategie een grote hit. Under Armour noteerde in 2016 voor het eerst een omzet van meer dan een miljard dollar in een kwartaal, maar zag dit jaar de omzet teruglopen met vijf procent.

6. Nike – For lacing up for diversity – on – and off the field

Nike staat al jaren in deze lijst en dit jaar verdient het die plek vanwege de vooruitstrevende strategie van het bedrijf. Zo zette Nike haar vrouwelijke atleten in het zonnetje tijdens de Olympische Spelen van 2016 en promoot het diversiteit binnen het bedrijf. Begin 2017 was 48% van het totaalaantal werknemers vrouw. Daarnaast is Nike een pionier op het gebied van duurzaamheid. Met slimme toepassingen, zoals het vervoeren van producten via boten in plaats van vrachtwagens en windmolens en zonnepanelen voor het opwekken van groene energie wil het bedrijf in 2025 volledig draaien op duurzame energie.

Video: Da Da Ding-commercial van Nike


ZIE OOK: Nike zet Indiase vrouwen in de spotlights met Da Da Ding-video

7. Halo Neuroscience – For maximizing athletic performance

Wat als een koptelefoon ervoor kan zorgen dat je workout anderhalf keer zo effectief is? Het klinkt bizar, maar dat is wat de oprichters van Halo Neuroscience beloven. De Halo Sport Headphones zijn gemaakt om je brein voor te bereiden op een sportieve inspanning. Het stuurt energietrillingen naar het brein van de drager. Dat moet ervoor zorgen dat atleten beter reageren op trainingen. Door op deze manier 'neuropriming' in te zetten worden sterkere signalen van je hersenen naar je spieren gestuurd, waarmee de spieren sneller reageren.

8. Wearabale X - For using fabric to realign the body

Wearable X maakt yogaleggings waarin sensoren bij de heupen, knieën en enkels zitten verwerkt. Deze sensoren geven een signaal wanneer een pose niet correct wordt uitgevoerd. Wanneer de drager van de leggings wel de juiste pose heeft, hoor je een zacht geluid. De leggings zijn ideaal voor mensen die thuis yoga willen beoefenen, of wanneer je tijdens een les extra support nodig hebt.

9. Sweat With Kayla – For turning an Instagram following into an empire

De Australische Kayla Itsines is sinds 2008 personal trainer en wist de afgelopen jaren een zeer succesvol bedrijf uit de grond te stampen. Ze verwierf bekendheid via haar Instagram-account en lanceerde eerder dit jaar haar app 'Sweat With Kayla'. Van krachttraining tot yoga en van post-zwangerschap workouts tot gezonde voeding, in de app vind je het allemaal terug. Maar het gaat oprichters Itsines, personal trainer Kelsey Wells en yoga docent Sjana Earp, om meer dan een app. Vorig jaar richtte de vriend van Kayla, Tobi Pearce, het trainingsplatform SWEAT op als community voor vrouwen die gezonder willen leven. 

 

10. Sworkit – For personalizing workout routines

Sworkit, een samentrekking van Simply Work It, heeft ontzettend veel mogelijkheden. Met de app is het mogelijk om zelfs in vijf minuten tijd te werken aan je uithoudingsvermogen, kracht, flexibiliteit en conditie. Je kunt de oefeningen in Sworkit op elke plek op elk moment doen zonder dat je hier speciale hulpmiddelen voor nodig hebt en omdat je de mogelijkheid hebt om zelf de duur van de workout te selecteren, kun je met de app zowel kiezen voor een lange routine of een paar oefeningetjes tussendoor. Je hebt daarnaast de volledige vrijheid een workout naar keuze samen te stellen. Je kunt kiezen uit meer dan 200 oefeningen die je naar eigen inzicht kunt selecteren. De oefeningen zijn allemaal verdeeld in groepen. Uiteraard kun je ook je eigen statistieken bekijken, doelen stellen en herinneringen instellen.


Headerfoto: Shutterstock.com

Geplaatst in Beleving, Experience, Fitness, Innovatie, Mobile, Wearable technology

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?