eSports_League_of_Legends_Season_2_World_Championship_finals.jpg

Esports: een onmisbare trend voor de sportwereld

12/04/2018 12:400 reacties1318


Esports is een gamechanger in de sportmarkt. Het wereldwijde fenomeen staat inmiddels als volwassen industrie. Het groeiende marktvolume van 1,5 miljard dollar in 2020 brengt marketeers, sportprofessionals en de media-industrie volop in beweging. Sportorganisaties spelen in op deze trends en nemen zelf esporters aan. Ook in Nederland zijn er tal van nieuwe initiatieven gelanceerd. EsportsX 2018 brengt al deze partijen en kennis bij elkaar op woensdag 30 mei in DeFabrique (Utrecht). Met nationale en internationale experts, praktische businesscases uit de industrie en media personality en esports-expert Ward Geene als presentator van de dag.

Tijdens IEG 2018 - het grootste sponsorcongres van de wereld - werd duidelijk dat er alleen al in Amerika ruim 41 miljoen fanatieke game fans zijn. Ze spelen niet alleen zelf, ze volgen ook hun esports helden. De marktgroei is enorm. Momenteel 25% per jaar, jaar over jaar. Merken treden toe als sponsor van teams en ontwikkelaars bedenken nieuwe concepten.

ZIE OOK: IEG 2018 - Maatschappelijke activaties in sponsoring is een must

Ook in Nederland is deze ontwikkeling gaande. Ajax, PSV, New Heroes Basketball… ze investeren allemaal in de combinatie tussen sport en esports. Dit is ook zichtbaar in de initiatieven die ontwikkeld worden in bijvoorbeeld de eDivisie of de Ziggo eBattle F1. Esports lijkt het middel voor merken om millennials en Gen Z te bereiken.

Deze trend zet de komende jaren door en steeds meer merken, rechtenhouders en sportorganisaties komen in aanraking met esports. Zelfs op lokale overheden gaat de impact van esports de komende jaren sterk groeien. Een trend die je niet mag missen. Daarom mag niemand uit de sport ontbreken op deze editie van de #1 esports conferentie van Nederland. Met 350 professionals van sportclubs, bonden, merken, marketingorganisaties, esports communities en eventorganisatoren als deelnemer.

Cleveland Cavaliers

EsportsX 2018 geeft antwoord op de vraag hoe je succesvol partnerships kan bouwen rond esports. Natuurlijk doen we daarbij een groot beroep op de deskundigheid die al in de Verenigde Staten is opgebouwd. Onder andere de Cleveland Cavaliers van superster LeBron James delen hun ervaringen. Vorig jaar was eSports Day 2017 al een groot succes en ook deze editie gaat de deelnemers écht verder helpen. De inschrijving is nu open via www.esportsxperts.nl. Wacht niet te lang met aanmelden gezien de grote belangstelling. Oh ja, …. speciaal voor lezers van SPORTNEXT is er een kortingscode, kijk daarvoor onderaan dit bericht.

EsportsX 2018 is bedoeld voor merken, mediaplatforms, rechtenhouders en esports aanbieders die zich in deze markt (willen) begeven. Ook algemeen geïnteresseerden in esports - zoals journalisten of marketeers – zijn welkom. Tijdens de kennisdag geven zowel internationale experts als sprekers uit Nederland hun visie op de marktontwikkelingen en de cijfers & inzichten van de community. Daarnaast krijg je inspirerende voorbeelden van hoe je esports zelf succesvol zou kunnen inzetten in je eigen marketingactiviteiten.

Zoals gezegd komen de Cleveland Cavaliers over uit Amerika om te vertellen over hun successen en hun rol in een van de meest spraakmakende esports-initiatieven in de sportindustrie: de NBA 2K18. PSV gaat dieper in op de succesvolle partnerships en activaties met bijvoorbeeld Snickers en EnergieDirect, die zij al hebben ontwikkeld rondom esports. Ook staan de top esports teams Asterion en Team Liquid op het podium. Zij vertellen hoe zij met hun enorme fanbases partners succesvol toegang geven tot millennials.

Ward Geene is de host van EsportsX 2018. Hij is esports expert, media creator, Radio538 personality en ontwikkelaar van de Esports Arena. Bekijk onderstaande video waarin Ward alvast de dag in het kort met je doorneemt.

Video: Ward Geene over de EsportsX 2018


Hoe dan?

Het esports event wordt georganiseerd door de Business of Sports Academy (BOSA), Dutch Game Masters in samenwerking met Triple Double en Arko Sports Media. De bundeling van krachten vertaald zich tijdens het congres naar het antwoord op de vraag: Esports… ja, maar hoe dan? #jamaarhoedan

Tom Aerts van Dutch Game Masters: "Tijdens EsportsX 2018 krijg je de antwoorden. Je ziet dat de markt het laatste jaar enorm is ontwikkeld in Nederland. Het is daarom van belang dat we naast inzicht in de marktontwikkelingen ook nadrukkelijke aandacht geven aan de vraag hoe je esports succesvol inzet in je eigen activiteiten. De bijdragen van onder meer Cleveland Cavaliers, de KNVB, Team Gullit, PSV, Esports Game Arena en Arcade Hotel inspireren enorm en leren de deelnemers welke stappen genomen moeten worden en hoe je van esports een succes maakt."

Speciaal voor lezers van SPORTNEXT is er een gereduceerd tarief voor deelname. Gebruik actiecode SPORTNEXT en je profiteert van €75,- korting.

Geplaatst in esports, Events

Redactie

SPORTNEXT, de sportmarketingcommunity van Nederland! SPORTNEXT is een innovatieve en betrokken community die zich onderscheidt door de unieke wijze waarop de dynamische wereld van sportmarketing met de doelgroep wordt gedeeld. Leden...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?