Roger_Federer_WTT.jpeg

‘Federer-effect’ direct merkbaar bij ABN AMRO World Tennis Tournament

09/02/2018 17:010 reacties2884


Nadat toernooidirecteur Richard Krajicek woensdagavond aankondigde dat Roger Federer zijn opwachting zou maken op het ABN AMRO World Tennis Tournament kwam er een run op tickets en groeide de media-aandacht explosief. SPORTNEXT sprak met Ernst Boekhorst, manager Brand, Sponsoring & Foundation van ABN Amro, over het ‘Roger Federer-effect’.

Net als Krajicek wachtte ook Boekhorst de afgelopen week vol spanning op het verlossende woord van Federer. "Er is goed contact met Richard en Ahoy. Dus we waren ervan op de hoogte dat Federer mogelijk zou komen. Het waren spannende dagen. Ook omdat hij in 2016 al zou meedoen, maar toen op het laatste moment moest afzeggen. Je houdt toch een slag om de arm. Gelukkig is het goed afgelopen en heeft hij zijn komst bevestigd. De ontlading was ook bij mij groot. Het is een prachtig en onverwacht cadeau als je Roger Federer op het laatste moment als deelnemer mag begroeten."

Volgens Boekhorst is de impact van Federer direct al merkbaar. "Er was enorm veel aandacht in de media voor het nieuws. En de finale op zondag verkocht in een paar uur uit. Hetzelfde gold voor de tickets voor de woensdagavond, de avond waarop Federer zeer waarschijnlijk voor het eerst in actie komt. Je ziet dat tennisfans massaal kaartjes kopen om Federer live in actie te zien. Zijn komst brengt iets teweeg. Hij heeft een enorme aantrekkingskracht. Federer was hier voor het laatst in 2013 en dat was een waanzinnig jaar."

Geen last-minute veranderingen

ABN AMRO zal ondanks de deelname van Federer niet de gehele marketing- en communicatieplannen overhoop gooien. "We hebben al onze plannen al maanden geleden gemaakt. Het is niet aan de orde om last-minute nog heel veel dingen te veranderen. We kunnen nu bijvoorbeeld niet meer een campagne met Federer doen", aldus Boekhorst.

"Het is wel zo dat elke speler uit de top tien van de plaatsingslijst bepaalde verplichtingen heeft. Zo zal Federer aanwezig zijn bij een aantal bijeenkomsten van ABN AMRO. Onze klanten kunnen hem in levenden lijve zien en dat is natuurlijk fantastisch."

Partner van de Toekomst

De deelname van Federer kan worden gezien als de kers op de taart, van wat al een speciale editie van het toernooi in Ahoy beloofde te worden. "ABN AMRO is al 45 jaar hoofdsponsor van het toernooi en daarmee zijn we het langstlopende sponsorship op de ATP World Tour. Dat is heel bijzonder."

Voor ABN AMRO is 'Partner van de Toekomst' sinds een aantal jaar de leidraad in het sponsorbeleid. Volgens Boekhorst zien we dat ook weer terug tijdens het tennistoernooi in Ahoy. "We proberen altijd talenten onder de aandacht te brengen. Dit jaar zoeken we voor de finale twee ballenkids. Een ballenjongen en een ballenmeisje. In aanloop naar het toernooi hebben we op verschillende plekken in Nederland gestaan met ons Talent Centre, waar kinderen hun talenten konden tonen. Op 14 februari is de selectie- en finaledag en kiezen we de twee ballenkids uit."

Ook wordt er in samenwerking met de KNLTB een zogenaamde wheelchair challenge georganiseerd, waar invalide kinderen hun talenten kunnen ontdekken.

Vernieuwing en verjonging

ABN AMRO zet dit jaar eveneens in op vernieuwing en verjonging. Meest aansprekende voorbeeld hiervan is de samenwerking met dj en producer Afrojack."Het past bij deze tijd samen te werken zo’n bekende dj. Afrojack komt bovendien uit de buurt van Rotterdam. Hij heeft de opkomstmuziek voor de spelers gecomponeerd. Op de slotdag zal hij ook nog de show verzorgen in aanloop naar de finale. Afrojack is een wereldster, dus het is bijzonder dat hij dit voor het toernooi doet", zegt Boekhorst.

Video: Afrojack en Krajicek slaan handen ineen voor AAWTT


Afrojack is niet de enige toevoeging aan het uitgebreide entertainment programma. Mark Labrand, bekend van het dagelijkse middagprogramma op Radio 538, neemt dagelijks de presentatie van de eerste avondwedstrijd voor zijn rekening. Rondom het center court zal hij zorgdragen voor een uitgebreid entertainment programma, waarin onder meer de nieuw ingevoerde mascotte Ballie een belangrijke rol krijgt.

Daarnaast zal Jan Kooijman als ambassadeur van het toernooi onder meer online een blik achter de schermen geven en met diverse topspelers in gesprek gaan. Hij presenteert ook de loting, die in het kader van het 45-jarige jubileum op het Stadhuis van Rotterdam plaats zal vinden. "Voor ons begint de viering van deze editie vrijdag al. Al met al belooft het een hele speciale editie te worden, met Roger Federer als absolute blikvanger", besluit Boekhorst.

Geplaatst in Events, Marketing, Media, Sponsoring, Tennis

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?