Ajax_FIFA18_FB-Advertentie-1.png

FIFA 18 limited edition goed voorbeeld van succesvol partnership Ajax en EA Sports

30/08/2017 14:230 reacties1370


In samenwerking met EA Sports heeft Ajax maandagochtend een speciale Ajax-editie van FIFA 18 uitgebracht. Binnen 24 uur is al bijna de helft verkocht via de voorverkoop. Een goed voorbeeld van de toenemende populariteit van gaming en eSports binnen Nederland.

"Enorm goede cijfers! Dit is de eerste keer dat we dit met een voetbalclub ontwikkelen en we zijn positief verrast over dit resultaat", aldus Dirk Scholing, country manager Benelux bij EA Sports.

Het partnership tussen Ajax en EA Sports is vorig jaar in september gestart met de lancering van eSports binnen de club: "Samen met de Ajax-selectie en nieuwe eSporter Koen Weijland openden we gezamenlijk de FIFA 17-brandstore in de Kalverstraat. De PR van deze activatie had een mediawaarde van meer dan 3,4 miljoen euro. Voor beide partijen een succes, waardoor we de samenwerking verder zijn gaan intensiveren. Deze limited edition van FIFA 18 is daar een goed voorbeeld van."

Met vijf internationale prijzen, het kampioenschap in de E-Divisie en een top-8 klassering op het WK FIFA 17 in Londen kan Ajax terugkijken op een goed debuutjaar in eSports: "Uiteraard is het belangrijk dat we ook in dit domein presteren. Dat past bij de strategie van onze club. Echter willen we ook succesvolle partnerships ontwikkelen binnen deze doelgroep (red: millenials en generatie Z) om onze fans langer aan ons te binden. Met EA Sports en ook Ziggo en adidas hebben we nu enkele cases ontwikkeld die voor beide partijen heel succesvol zijn. Deze speciale Ajax-editie van FIFA 18 is voor onze fans die FIFA spelen een echte musthave. Dat blijkt ook uit de eerste resultaten", aldus Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax. 

'Start van iets moois'

Dirk Scholing is blij met de wijze waarop Ajax het nieuwe domein binnen de club integreert: "Ajax loopt als voetbalclub internationaal voorop in eSports met een duidelijke strategie die aansluit bij de nieuwe generatie. De doelgroep tussen de 10 en 25 jaar omarmt dit nieuwe domein, zijn fan van de eSporters en kijken graag naar de video’s en livestreams die ze maken. Dat komt ook omdat de eSporters goed presteren, zowel op nationale als internationale podia. We hopen en verwachten dat deze wereld zich positief blijft ontwikkelen. We staan nog maar aan de start van iets heel moois."

De limited edition van FIFA 18 is een mooi voorbeeld van hoe sportclubs gaming en eSports nog meer kunnen integreren binnen hun organisatie. Een vervolgstap voor Ajax zou kunnen zijn om bijvoorbeeld gepersonaliseerde controllers of headsets te verkopen, of een promotieactie op te zetten waar je bij de aankoop van een Ajax-controller een aantal punten krijgt om nieuwe spelers in FIFA 18 kopen.

De laatste FIFA 18 limited editions zijn te koop via Ajax.ms/FIFA18.

Wil je meer lezen over gaming en eSports? Check dan onze tweedelige serie over Gamescom 2017:


Foto's: Ajax

Geplaatst in Activaties, Beleid , eSports

Redactie

SPORTNEXT, de sportmarketingcommunity van Nederland! SPORTNEXT is een innovatieve en betrokken community die zich onderscheidt door de unieke wijze waarop de dynamische wereld van sportmarketing met de doelgroep wordt gedeeld. Leden...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?