Schermafbeelding_2017-11-05_om_09.34.04.png

Het laatste sportmarketingnieuws met Feyenoord, New York Marathon en veel tegenvallers

05/11/2017 09:290 reacties862


In de week waarin de onmacht van Nederlandse clubs in Europa wederom pijnlijk duidelijk werd lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere tegenvallende zaken die de wereld van sport en marketing weer in helder perspectief zetten.

Under Armour zit in de hoek waar de klappen vallen

Vijf jaar geleden raakten we niet uitgepraat over de opkomst van Under Armour. In de Verenigde Staten werd flink terrein winst geboekt en Europa lag aan hun voeten. De vraag was waar dit succesverhaal ging eindigen. Sinds het begin van 2017 lijkt het sentiment te zijn omgeslagen. De verkopen lopen terug, met name in de zo geliefde maar keiharde Verenigde Staten (goed voor driekwart van de omzet). CEO Kevin Plank geeft in een persbericht aan dat de problemen voornamelijk zitten in de schoenen. De schoenen van Under Armour, die bijvoorbeeld worden gedragen door Golden State Wariorrs Steph Curry, krijgen er van langs op social media. De vraag is waar dit gaat eindigen. Volgens onderzoekers moet Under Armour terug naar de basis en opnieuw slim de concurrentie aangaan.

Feyenoord in Champions League belabberd bekeken

Feyenoord boekte afgelopen woensdag een zeer teleurstellend resultaat tegen Shaktar Donetsk. De onmacht in Europa is voor velen een reden om niet te kijken zo blijkt uit de kijkcijfers. Voetbal International meldt dat er woensdag bij 1.1 miljoen mensen afstemden op de wedstrijd. Twee, drie jaar geleden keken er bij de NOS gemiddeld meer dan 2 miljoen naar de Champions League. Dat aantal is vorig jaar bij SBS gedaald naar 1.5 miljoen en daalt nu verder naar 1.3 miljoen.

2013/14: 2.440.500 (NOS)

2014/15: 2.096.666 (NOS)

2015/16: 2.066.250 (NOS)

2016/17: 1.530.167 (SBS)

2017/18: 1.387.000 (SBS)

Verdeling TV-gelden Champions League en Europa League 2016-2017

Een mooi overzicht van Swiss Ramble met de TV-gelden uit de Champions League en Europa van vorig seizoen willen we jullie niet onthouden.

Blinde man loopt de New York Marathon

Een blinde man gaat vandaag de New York Marathon lopen. Simon Wheatcroft vertrouwt op unieke technologie om zijn arm. ‘Wayband' maakt gebruik van GPS en stuurt hem met trillingen de juiste kant op. Een band om zijn borst waarschuwt voor obstakels. Wheatcroft zou hiermee de eerste blinde man zijn die zonder gids de New York Marathon uitloopt.

Tegenvallende kaartverkoop Winterspelen Pyeongchang

Het aftellen kan beginnen: nog onder dan 100 dagen tot de Winterspelen in Pyeongchang. Hoewel menig sporter de datum kan dromen staat het grootste evenement bij de sportfans nog niet op het vizier zo blijkt uit de kaartverkoop. De NOS meldt dat er pas zo’n 30 procent van 1,07 miljoen beschikbare tickets zijn verkocht. De interesse onder de lokale bevolking ligt met 20 procent nog lager. In november wordt de olympisch vlam overgedragen aan de organisatie in Zuid-Korea, altijd weer een mooi moment om de aandacht van pers te trekken. Volgens de planning moet eind deze maand de helft van alle toegangsbewijzen verkocht zijn. Eind januari 80 tot 90 procent. Wordt vervolgd.

Tegenvallende verkoop van pizza door controversie NFL

Amerikanen houden van pizza. Toch vallen de verkopen van de keten Papa John International opeens tegen. En de CEO John Schnatter weet waarom: controversie rondom de NFL. De aandelen van Papa John Internationaal daalden afgelopen jaar met 8,5 procent. Logisch want binnen de NFL was het afgelopen jaar ook onrustig. Diverse spelers weigerden deelde te nemen aan het volkslied en dit raakte weer gevoelige snaar bij President Trump. Daarnaast daalde de kijkcijfers door ‘een gebrek aan leiderschap’ van NFL Commissaris Roger Goddell zo zegt Schnatter (zonder hem bij naam te noemen). De slechte berichten bij de NFL en in combinatie met de president zorgen voor een verdeeld land en teruglopende verkopen.

Geplaatst in Media

Redactie

SPORTNEXT, de sportmarketingcommunity van Nederland! SPORTNEXT is een innovatieve en betrokken community die zich onderscheidt door de unieke wijze waarop de dynamische wereld van sportmarketing met de doelgroep wordt gedeeld. Leden...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?