Nadal_Mario.jpg

Het laatste sportmarketingnieuws met Invictus Games, FANbot en Mario vs Nadal

10/06/2018 07:300 reacties727


In de week waarin Discovery, het moederbedrijf van Eurosport, bekendmaakte maar liefst 2 miljard dollar te gaan investeren in golf, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Invictus Games naar Nederland

De week begon maandag direct goed met het bericht dat de Invictus Games naar Nederland komen. Den Haag is in mei 2020 gastheer van het evenement. De Invictus Games is een internationaal sportevenement voor fysiek en mentaal gewonde militairen. De Games gebruikt de kracht van sport om herstel te stimuleren, revalidatie te ondersteunen en breder begrip en respect te genereren voor hen die hun land dienen of gediend hebben. Opvallend is dat Prins Harry beschermheer van de Invictus Games is. Voor Den Haag betekent de toewijzing dat er in 2020 opnieuw een groot internationaal sportevenement in de Hofstad plaatsvindt. Alleen al dit jaar staan de finish van de Volvo Ocean Race, Volley2018 en Red Bull Knock Out ook nog op het programma.

PSV introduceert als eerste club in Nederland chatbot voor fans

Een primeur voor PSV: het introduceert als eerste club in Nederland een speciale chatbot voor supporters. Met de FANbot blijven fans op de hoogte van het laatste PSV-nieuws. Wanneer je je aanmeldt voor de dienst, die draait via Facebook Messenger, houdt de PSV FANbot je op de hoogte van onder meer transfers, wedstrijden, de PSV Jeugdopleiding en meer. De bot stuurt je bijvoorbeeld informatie rondom wedstrijden, maar ook nieuws over een contractverlenging of de uitslagen van jeugdwedstrijden. PSV is de eerste Nederlandse club die Facebook Messenger gebruikt om fans op de hoogte te houden van nieuws en ontwikkelingen rond de club. Manchester City en Napoli introduceerden de dienst eerder in Europa. In de VS maakt onder meer de NBA al enkele jaren gebruik van een chatbot. Opvallend is overigens dat de PSV FANbot zowel in het Nederlands als Spaans wordt aangeboden. De fans uit Latijns-Amerika worden dus niet vergeten.

Politiek heeft invloed op voorbereiding WK

Twee opvallende gebeurtenissen deze week, zo vlak voor het wereldkampioenschap voetbal in Rusland. Ten eerste Iran en Nike. Vanwege de handelsboycot met de Verenigde Staten mogen de spelers geen voetbalschoenen van Nike dragen. Het Amerikaanse concern mag door de boycot geen schoenen of kleding aan Iran leveren. Het Iraanse elftal speelt op het WK in shirts van adidas.

Dan was er ook nog een rel rondom de interland tussen Argentinië en Israël. Onder politieke druk besloot de Argentijnse voetbalbond niet af te reizen naar Jeruzalem voor het duel. Het affiche zorgde voor veel commotie vanwege de onrustige situatie in Israël. De voorzitter van de Palestijnse voetbalbond riep Arabische en islamitische voetbalfans op shirts en foto's van Lionel Messi te verbranden als de wedstrijd zou doorgaan. Daarop besloot de Argentijnse bond niet af te reizen naar Jeruzalem.

Man Utd en Liverpool kopen rechten voor oefeninterlands

We hebben hier al vaker geschreven over het belang van goede content voor sportclubs. Om fans ook buiten het seizoen om iets te bieden, hebben Manchester United en Liverpool de exclusieve rechten in Groot-Brittannië en Ierland gekocht voor oefeninterlands van respectievelijk België en Brazilië. United zendt drie wedstrijden van de Rode Duivels uit, Liverpool brengt twee duels van de 'Goddelijke Kanaries' via het clubkanaal. Bij de Mancunians staan de Belgen Romelu Lukaku en Maouane Fellaini onder contract, terwijl bij Liverpool de Braziliaan Roberto Firminio speelt.

Prijzengeld in Champions League fors omhoog

Het gaat goed met Champions League, althans: op financieel gebied. Voor de komende editie is de prijzenpot vastgesteld op 2 miljard (!) euro. De Europese voetbalbond UEFA verwacht voor het seizoen 2018/2019 3,25 miljard euro te verdienen aan de Europese clubtoernooien. Daarvan vloeit 2,55 miljard terug naar de clubs. Ongeveer een vijfde van het bedrag gaat naar de Europa League. Voor Ajax en PSV betekent de nieuwe prijzenpot dat de kas komend seizoen flink gespekt kan worden. Overigens maakte de UEFA ook bekend dat een deel van het geld op een andere manier verdeeld gaat worden. Een speciale ranking die is gebaseerd op de prestaties in de afgelopen tien jaar is hiervoor leidend.

Ook Mario krijgt Nadal niet op de knieën

Rafael Nadal is hard op weg naar zijn tiende (!) titel op Roland Garros. De Spaanse gravelkoning is niet te stoppen, zelfs niet door Mario. Ter pormotie van de game Mario Tennis Aces voor de Nintendo Switch stapte Nadal de baan op ’s werelds beroemdste loodgieter. Het leverde een vermakelijke commercial op.


Headerfoto: Screenshot YouTube

Geplaatst in Beleving, Chatbot, Events, Experience, Gaming, Marketing, Media, Nieuws, Social media, Sponsoring, Voetbal

Redactie

SPORTNEXT, de sportmarketingcommunity van Nederland! SPORTNEXT is een innovatieve en betrokken community die zich onderscheidt door de unieke wijze waarop de dynamische wereld van sportmarketing met de doelgroep wordt gedeeld. Leden...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?