IJsland_voetbal_shutterstock_728600419.jpg

Het laatste sportmarketingnieuws met Jay-Z naar Puma, IGTV en voetbalgek IJsland

24/06/2018 06:300 reacties1038


In de week waarin er druk wordt 'gevochten' om wie de GOAT van het voetbal is, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Jay-Z bezorgt Puma prominente plek in sportwereld

Jay-Z wordt de nieuwe creative director bij Puma. De rapper gaat zich onder meer bezighouden met de marketing van het sportmerk. Volgens ESPN gaat Jay-Z zich voornamelijk concentreren op de basketbalmarkt. Hij is al enkele jaren actief in de sportwereld met zijn eigen bedrijf Roc Nation Sports. Bekende atleten als Kevin Durant en Romelu Lukaku staan hier onder contract. Jay-Z laat zijn aanwezigheid bij Puma gelijk gelden, want Lukaku tekende deze week een verbintenis met het Duitse sportmerk. "Met welk sportmerk je wilt samenwerken is een belangrijke beslissing, niet alleen vanwege het sportieve aspect, maar ook voor mijn doelen erbuiten. Ik kijk ernaar uit te ‘hustlen with the big cat’", aldus de Belg.


Sponsor OrangeGas koopt contract Van Lunteren bij Ajax af

International Desiree van Lunteren is door haar privésponsor OrangeGas vrijgekocht bij Ajax waardoor haar droomtransfer naar het buitenland uitkomt. Voor het nieuwe seizoen heeft Van Lunteren voor één jaar getekend bij de Duitse topclub SC Freiburg. Het vrijkopen van een profvoetbalster is een unieke gebeurtenis in het vrouwenvoetbal. Het nog lopende contract van Desiree is afgekocht door haar privésponsor OrangeGas. Over de hoogte van de afkoopsom wordt geen mededeling gedaan.

Fiasco in Australië voor telecomgigant Optus

In Australie moest Optus deze week diep door het stof. De telecomgigant had zich verzekerd van de rechten voor het WK voetbal. Het bood de beelden via een subscription streaming service aan. Maar Optus faalde om de wedstrijden in goede kwaliteit uit te zenden. Alle groepsduels zijn daarom alsnog op de publieke omroep te zien. Optus betaalde broadcaster SBS naar verluidt 8 miljoen Australische dollar voor een sub-licentie om het merendeel van alle WK wedstrijden exclusief te mogen streamen. Abonnees betalen 15 Australische dollar per maand, maar de kwaliteit van de livestreams was erbarmelijk de eerste dagen van het WK. Alle abonnees krijgen nu hun geld terug voor het aanschaffen van de speciaal ontwikkelde WK app.

Instagram gaat concurrentie aan met YouTube

Instagram is inmiddels uitgegroeid tot misschien wel het belangrijkste social media-kanaal voor de sport. En met de toevoeging van IGTV, een nieuwe app en functie in de bestaande app om video's te kijken tot maximaal een uur, wordt de rol van Instagram alleen maar groter. Met de komst van IGTV gaat het platform duidelijk de concurrentie aan met YouTube. Niet gek als je bedenkt dat alle sportorganisaties, sporters en influencers miljoenen uren aan content uploaden. En die content wordt massaal bekeken, zo blijkt uit ons volgende bericht. Een verschil tussen IGTV en YouTube is dat gebruikers video’s alleen mogen uploaden in verticaal formaat, zodat ze zonder te draaien op smartphones te kijken zijn. Benieuwd wanneer we de eerste vlogs en mini-docu's gemaakt met smartphones kunnen aanschouwen via IGTV.

 

From our CEO @kevin: “Today, we have two big announcements to share. First, Instagram is now a global community of one billion! Since our launch in 2010, we’ve watched with amazement as the community has flourished and grown. This is a major accomplishment — so from all of us at Instagram, thank you! Second, we’re announcing our most exciting feature to date: IGTV, a new app for watching long-form, vertical video from your favorite Instagram creators, like LaurDIY (@laurdiy) posting her newest project or King Bach (@kingbach) sharing his latest comedy skit. While there’s a stand-alone IGTV app, you’ll also be able to watch from within the Instagram app so the entire community of one billion can use it from the very start. IGTV is different in a few ways. First, it’s built for how you actually use your phone, so videos are full screen and vertical. Also, unlike on Instagram, videos aren’t limited to one minute. Instead, each video can be up to an hour long. We made it simple, too. Just like turning on the TV, IGTV starts playing as soon as you open the app. You don’t have to search to start watching content from people you already follow on Instagram and others you might like based on your interests. You can swipe up to discover more — switch between “For You,” “Following,” “Popular” and “Continue Watching.” You can also like, comment and send videos to friends in Direct. Also like TV, IGTV has channels. But, in IGTV, the creators are the channels. When you follow a creator on Instagram, their IGTV channel will show up for you to watch. Anyone can be a creator — you can upload your own IGTV videos in the app or on the web to start your own channel. Instagram has always been a place to connect with the people who inspire, educate and entertain you every day. With your help, IGTV begins a new chapter of video on Instagram. We hope it brings you closer to the people and things you love. IGTV will be rolling out globally over the next few weeks on iOS and Android.

Een bericht gedeeld door Instagram (@instagram) op


Ajax behoort digitaal wél tot Europese top

We schreven hierboven al dat sportfans massaal de weg naar YouTube weten te vinden. Een onderzoek van Deportes&Finanzas bevestigt dat. De video’s van FC Barcelona werden gedurende het seizoen 2017-2018 maar liefst 163 miljoen keer bekeken. Daarmee zijn de Spanjaarden veruit het populairst op YouTube, voor Manchester City (62,7 miljoen) en Liverpool (58,1 miljoen). Ajax bezet de zevende plek met 44,5 miljoen views. De Amsterdammers laten Feyenoord (12,4 miljoen) en PSV (8,7miljoen) ver achter zich.

99,6% tv-kijkend IJsland ziet WK-wedstrijd tegen Argentinië

Dat IJslanders van voetbal houden, werk deze week duidelijk toen de kijkcijfers van het WK-duel met Argentinië bekend werden gemaakt. Maar liefst 99,6% van de mensen die naar de televisie keken, zag de wedstrijd in Rusland. Overigens was dit geen record. Tijdens het EK van 2016 zat 99,8% van tv-kijkend IJsland voor de buis voor het treffen met Engeland. IJsland is qua bevolkingsaantal met 337.000 inwoners het kleinste land ooit dat meedoet aan het WK.


Headerfoto: Shutterstock.com

Geplaatst in Beleving, Experience, Marketing, Media, Nieuws, Social media, Sponsoring, Voetbal, WK 2018

Redactie

SPORTNEXT, de sportmarketingcommunity van Nederland! SPORTNEXT is een innovatieve en betrokken community die zich onderscheidt door de unieke wijze waarop de dynamische wereld van sportmarketing met de doelgroep wordt gedeeld. Leden...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?