Inter_Instagram.jpg

Het laatste sportmarketingnieuws met Zlatan, PDC, Peugeot, Inter en Instagram

22/04/2018 07:300 reacties1094


In de week waarin PSV zich overtuigend tot landskampioen kroonde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • NL sportraad: creëer gunstiger fiscaal klimaat voor sponsoren van sportevenementen
  • PDC ondersteunt Fonds Gehandicaptensport bij Premier League Darts in Ahoy
  • Zlatan Ibrahimovic wordt WK-ambassadeur van Visa
  • Peugeot steunt Nederlandse tennistalenten
  • Ruim 44 miljoen euro voor Nederlandse sport
  • Manny Pacquaio lanceert eigen cryptocurrency
  • Samsung had beste olympische campagne
  • Inter speelt met namen Instagram-profielen op shirt

NL sportraad: creëer gunstiger fiscaal klimaat voor sponsoren van sportevenementen

De Nederlandse Sportraad bood deze week het advies 'Fiscaliteit bij sportevenementen' aan staatssecretaris Menno Snel (Financiën) aan. De NL sportraad pleit onder meer voor een gunstiger fiscaal klimaat voor sponsoren die sportevenementen mogelijk maken. Naast sponsoring kunnen giften bijdragen aan het realiseren sportevenementen. Op dit moment wordt daar nog nauwelijks gebruik van gemaakt. Om in de toekomst giften van private partijen, particulieren of investeringsfondsen te kunnen ontvangen, is de erkenning van een sportevenement als goed doel noodzakelijk, zo schrijft de NL sportraad. Tevens adviseert het orgaan het kabinet om de knelpunten in de vrijwilligersregeling rondom evenementen weg te nemen. Daarvoor zou het maximale maandbedrag voor vrijwilligers omgezet moeten worden naar een kwartaalbedrag om zo de piek in het vrijwilligerswerk op te vangen. De NLsportraad heeft de fiscaliteit bij sportevenementen onder de loep genomen als onderdeel van de totale advisering over sportevenementen.

PDC ondersteunt Fonds Gehandicaptensport bij Premier League Darts in Ahoy

Dartsminnend Nederland was deze week massaal uitgerukt naar Ahoy voor de Premier League Darts. Zowel woensdag- als donderdagavond stonden de 8 beste darters van de wereld op het podium. Het bijzondere aan deze edities was dat de internationale dartsorganisatie PDC de exposurerechten had geschonken aan Fonds Gehandicaptensport. Om para-darts in Nederland te ondersteunen, doneerde de PDC € 180,- aan het Fonds bij elke 180-er die werd gegooid. Tevens kon er via een SMS-bericht geld gedoneerd worden aan Fonds Gehandicaptensport.

ZIE OOK: In de BV Sport: Nike Boor over de financiering en sponsoring van Fonds Gehandicaptensport

Zlatan Ibrahimovic wordt WK-ambassadeur van Visa

Hoewel Zlatan Ibrahimovic nu een maand van het Europese voetbaltoneel is verdwijnen, staat hij nog wekelijks in de schijnwerpers. Of het nou om zijn fantastische doelpunten gaat, zijn uitspraken dat hij toch nog naar het WK gaat, of de bekendmaking van nieuwe sponsordeals. Deze week zei Zlatan bij de talkshow Jimmy Kimmel Live dat hij zeker weten meedoet aan het wereldkampioenschap voetbal in Rusland. Wij denken dat hij vooral aanwezig zal zijn in zijn nieuwe rol als ambassadeur van Visa. De 36-jarige Zlatan wordt het gezicht van de marketingcampagne van de bank in aanloop naar het WK. Sinds de aanvaller van Manchester United naar LA Galaxy vertrok begroette hij al gokbedrijf Bethard, Samsung en dus Visa als nieuwe sponsoren. Ka-ching!

Peugeot steunt Nederlandse tennistalenten

Van een geheel andere orde, maar daarom niet minder belangrijk: Peugeot gaat vier talentvolle Nederlandse tennissers ondersteunen, zo melden onze collega’s van Sponsorreport. Het Franse automerk support de nieuwe generatie tennissers Tallon Griekspoor (20), Botic van de Zandschulp (22), Tim van Rijthoven (20) en Ryan Nijboer (18) in hun sportieve carrière. Daarmee breidt Peugeot haar internationale tennissponsoring uit en zet het nadrukkelijk in op een talenten programma in Nederland. Peugeot is al tientallen jaren internationaal verbonden aan de tennissport, als sponsor van onder andere Roland Garros, de ATP en het ABN AMRO World Tennis Tournament. Nu is de internationale tennissponsoring in Nederland verder doorgevoerd. Goed nieuws voor de Nederlandse tennistalenten die vaak elk dubbeltje moeten omdraaien om hun carrière van de grond te krijgen.

Ruim 44 miljoen euro voor Nederlandse sport

Nog meer goed nieuws van eigen bodem. Nederlandse Loterij investeert 44.700.000 euro in de Nederlandse sport via NOC*NSF. Dit maakte Nederlandse Loterij donderdag bekend tijdens haar afdrachtsmoment in Amsterdam. De gehele opbrengst van Nederlandse Loterij wordt jaarlijks geïnvesteerd in de Nederlandse sport via NOC*NSF, 18 doelen op het gebied van gezondheid en bewegen en in de Nederlandse samenleving via het ministerie van Financiën.

Manny Pacquaio lanceert eigen cryptocurrency

Wie in één jaar al meer geld verdient dan de totale afdracht van Nederlandse Loterij is Manny Pacquiao. Hij verdiende in zijn gehele loopbaan tot nu toe al $510 miljoen. De bokser investeert een deel van dat geld nu in cryptocurrencies. Pacquiao lanceert zijn eigen PAC token later dit jaar om – naar eigen zeggen – in contact te komen met fans. Met de token kunnen fans merchandise kopen en via livestreams gesprekken voeren met hun held. Eerder lanceerden Floyd Mayweather en Michael Owen al een eigen cryptocurrency.

Samsung had beste olympische campagne

Het ligt alweer een tijdje achter ons: de Winterspelen in Pyeongchang. We zijn snel overgegaan tot de orde van de dag. Uit onderzoek blijkt dan ook dat de beleving van de Winterspelen in Zuid-Korea in Nederland op een wat lager niveau lag dan rond de drie vorige Olympische Spelen. Het aantal grootschalige olympische (activatie)campagnes was relatief beperkt, en dat werkte niet mee aan het creëren van een olympische sfeer in Nederland zelf. De campagnes van Samsung, KPN en Gazelle werden het meest gewaardeerd. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Trendbox powered by Motivaction, in samenwerking met Activate&co, onder 826 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De peiling werd uitgevoerd na afloop van de Winterspelen in PyeongChang. Samsung (SmartSuit) had de beste olympische campagne, gevolgd door KPN (High Tech schaatsstoel) en Gazelle (Partner van de vrije tijd van TeamNL).

Inter speelt met namen Instagram-profielen op shirt

We sluiten af met een opmerkelijke campagne in Italië. In het kader van de Inter Social Night speelde Inter afgelopen dinsdag tegen Cagliari met de namen van de Instagram-profielen van de spelers op de rug. De club wil de fans op allerlei manieren bij de club betrekken en riep daarom de Social Night in het leven, waar het - logischerwijs - om social media en persoonlijk contact draaide. In en rondom het stadion waren allebei activiteiten georganiseerd voor de supporters. In een tijd waar voetbalclubs transformeren tot mediabedrijven en digitaal dé manier is geworden om fans wereldwijd te bereiken, vinden we het niet eens zo gek meer dat de spelers met hun Instagram-accounts in plaats van hun achternamen op het shirt spelen.


Headerfoto: Twitter@Inter_en

Geplaatst in Activaties, Beleving, Marketing, Media, Nieuws, Overige sporten, Darts, PyeongChang 2018, Social media, Sponsoring, Tennis, Voetbal

Redactie

SPORTNEXT, de sportmarketingcommunity van Nederland! SPORTNEXT is een innovatieve en betrokken community die zich onderscheidt door de unieke wijze waarop de dynamische wereld van sportmarketing met de doelgroep wordt gedeeld. Leden...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?