WK2018_shutterstock_1070022389.jpg

Hoe maken de WK-deelnemers hun selecties bekend?

05/06/2018 09:100 reacties1959


Het wereldkampioenschap voetbal deze zomer in Rusland is hét hoogtepunt van de sportzomer. Ondanks de afwezigheid van Oranje blijft het een toernooi om naar uit te kijken. En de voorpret is al begonnen. De deelnemers maken deze periode hun definitieve WK-selecties bekend en dat gepaard met de nodige creativiteit. Van jonge fans die alle namen van de spelers opnoemen tot een origineel wedstrijdformulier. En van een heroïsche video tot een exclusieve WhatsApp-groep. Een overzicht.

Argentinië

We beginnen de lijst met een voorbeeld van hoe het niet moet. De Argentijnse voetbalbond zette onderstaande video online. Een minuut kijk je naar een lijst met namen – die niet goed leesbaar zijn. Geen creativiteit, geen ruimte voor sponsors, geen hashtag die wordt geïntroduceerd etc. Laten we hopen dat de prestaties van Messi en co. op het veld beter zijn dan ernaast.


Australië

De Australiërs hebben een mooie video gemaakt met korte beelden van alle spelers. Het ziet er goed uit en brengt je in de sfeer voor het WK.

België

Via een livestream maakte bondscoach Roberto Martinez zijn WK-selectie bekend. Daarna volgde een visual, zoals die hoort te zijn. Namen en foto's van alle spelers, een duidelijke hashtag én ruimte voor alle partners van de bond. 

Brazilië

Ook bij die andere Zuid-Amerikaanse grootmacht geen rare taferelen. 'Gewoon' een persconferentie waarbij op een groot scherm alle 23 spelers langskomen. Goede promotie voor het eigen YouTube-kanaal, duidelijke informatie en een hashtag voor de fans.

Colombia

Eén van de meest originele aankondigingen komt van Colombia. In een video maken de spelers zelf één voor één bekend hoe de WK-selectie eruitziet. Het leuke is dat de spelers niet zichzelf opnoemen, maar de naam van een teamgenoot. Aanvoerder Radamel Falcao sluit af met het benoemen van de bondscoach: José Pekerman.

Costa Rica

Een mooi en strak design, duidelijke afbeeldingen en teksten én ruimte voor de hoofdsponsor. Geen fratsen, maar wel een goed voorbeeld van hoe je een WK-selectie kunt aankondigen.

Denemarken

Bij onze 'Noorderburen' zijn op digitaal gebied nog de nodige stappen te zetten. In een video van lage kwaliteit (en een slechte achtergrond) maakt de bondscoach bekend welke spelers er zijn afgevallen. Daarna volgt een tweet met een link naar de website van de Deense voetbalbond. Wel pluspunten voor de traditionele selectie-foto en de uitgebreide informatie over de spelers. 

Duitsland

Duitsland maakte de voorselectie nog bekend via een muur met Panini-plaatjes. De officiële bekendmaking was een stuk minder creatief. Een persconferentie van bondscoach Joachim Löw werd via Periscope live uitgezonden en daarna een volgde een eenvoudige afbeelding met alle namen.

Engeland

De Engelse voetbalbond FA heeft ervoor gekozen een video te maken waarin jonge fans één voor één de namen van de spelers oplezen. In een tijd waarin een eenvoudige afbeelding eigenlijk niet meer afdoende is, raken de Engelsen met deze video de bullseye. Bonuspunten voor de spelers die met goede tweets extra aandacht genereerden voor de bekendmaking.

Egypte

Ook Egypte kiest voor een duidelijke afbeelding met alle namen en foto's van de spelers. Hier gelukkig wel ruimte voor sponsors.

Frankrijk

De Fransen zijn een van de favorieten voor het WK. De bekendmaking is simpel, duidelijk en mooi vormgegeven. Er is ruimte voor de Franse kleuren, alle namen en gezichten staan op de afbeelding en er wordt een hashtag voor het toernooi geïntroduceerd.

IJsland

IJsland heeft een reputatie als het land van de Vikingen. Met onderstaande video wordt dat nog eens onderstreept. Het is wat over the top en behoorlijk lang, maar je komt zo wel in de stemming voor het WK.


Iran

Het Iraanse elftal maakt geen gebruik van social media, maar gelukkig voor ons heeft (de Portugese) bondscoach Carlos Queiroz wél een Instagram-account. Daar plaatste hij onder meer onderstaande foto op. Het is weliswaar niet de officiële bekendmaking van de WK-selectie, maar op de foto is wel de 24-koppige voorselectie te zien.

Japan

Via een livestream op het YouTube-kanaal van de Japanse voetbalbond maakte de bondscoach zijn WK-selectie bekend. De video is al meer dan 300.000 keer bekeken. Opvallend is verder wel dat er via social media niet een afbeelding of video is verspreid waar in één oogopslag nog eens duidelijk te zien is welke spelers er naar Rusland afreizen.


Kroatië

Ook bij Kroatië een foto met profielfoto van de spelers. Maar wel iets meer creativiteit omdat de spelers zijn afgebeeld in een soort opstelling. De doelmannen staan in het doel, alle verdedigers vormen de achterste lijnen, de middenvelders staan rond de middenlijn en de aanvallers voorin. Leuk gedaan.

Marokko

Ook Marokko presenteerde de WK-selectie zonder poespas. Een afbeelding met alle namen en een foto van de spelers (en de reserves). Duidelijk, maar weinig origineel.

Mexico

De Mexicanen pakken het goed aan. Een goede, duidelijke foto waar een bepaalde kracht van afstraalt. Daarnaast handige extra informatie als de positie van de spelers, voor welke club ze spelen en in welke competitie. Uiteraard in de kleuren van Mexico en met hashtag.

Nigeria

Nigeria maakt het ook niet moeilijker dan het is. Een duidelijk overzicht, ingedeeld per linie, in de kleuren van de 'Super Eagles'. Pluspunten voor het lettertype dat is gekozen.

Panama

Panama kiest er eveneens voor de selectie bekend te maken middels een eenvoudige afbeelding met foto's en de namen van alle spelers. 

Peru

Het is waarschijnlijk de mode dit WK: een afbeelding met de namen van alle spelers en een profielfoto. Want ook Peru presenteert op deze manier de definitieve selectie voor het WK.

Portugal

De Portugezen hielden het simpel: een tweet met de gezichten van alle spelers. Opvallend is dat er geen plek is voor sponsors (behalve uiteraard kledingsponsor Nike). Er had - zeker gezien de aanwezigheid van een van dé marketingsterren van dit moment - meer ingezeten.

Polen

In Polen werd de bekendmaking van de WK-selectie groots aangepakt. Op een persconferentie - die uiteraard live was te volgen via social media - maakte de bondscoach de namen bekend. Elke speler kreeg daarna ook nog een afzonderlijke tweet, wat resulteerde in 23 tweets. En alles werd samengevat in een bericht op de iPhone.

Rusland

Bij de Russen een bekendmaking zoals je verwacht; simpel, duidelijk en weinig spectaculair.

Saudi-Arabië

Voortbordurend op de aankondiging van Engeland heeft Saudi-Arabië een video gemaakt waarin de bevolking op verschillende manieren alle namen van de spelers bekendmaakt. Het gaat van telefoongesprekken, tot een oproep op een vliegveld. En van een digitale schets van een van de spelers tot een letterlijk handgeschreven bericht.

Senegal

Eén van onze favorieten: Senegal. Geen creatief design, geen heldhaftige video, geen gebruik van hedendaagse (social) media. Niets van dit alles, maar alleen een vel papier met daarop 23 namen van spelers, de club waarvoor ze uitkomen en de handtekening van de bondscoach. Classic!

Servië

Ook Servië houdt het vrij sober. Portrefoto's van alle spelers en de coach, de namen ingedeeld per linie en dit alles in de kleuren van het land. Opvallend is wel dat nergens een aankondiging in het Engels is te vinden.

Spanje

De Spaanse voetbalbond heeft goed gekeken naar de transferaankondigingen van de laatste transferwindows. Bondscoach Julen Lopetegui maakt een WhatsApp-groep aan en nodigt 23 spelers voor de WK-selectie uit. Ondertussen stromen enthousiaste berichten van de geselecteerden binnen in de groepsapp.

 

Tunesië

De voorselectie van Tunesië was nog uniek vanwege de eenvoud. De bekendmaking van de definitieve WK-selectie valt niet op.Een eenvoudige foto met namen en één grote foto van de aanvoerder.

Uruguay

Je zou bijna denken dat Uruguay en Rusland dezelfde designer in dienst hebben. De illustratie met alle 23 selectiespelers is bijna identiek. Overigens pluspunten voor het feit dat Uruguay extra engagement genereert door tweets van spelers te retweeten.

Zuid-Korea

Met een enigszins aparte fotocollage maakte Zuid-Korea bekend welke 23 spelers er naar het WK gaan. Er is geen ruimte voor sponsors, hashtags of de namen van de social media-accounts.

Zweden

De Zweedse bondscoach maakte live op tv zijn WK-selectie bekend. Het wereldkampioenschap is blijkbaar zó belangrijk dat het een nationale aangelegenheid is. De bekendmaking werd opgevold met een duidelijke visual.

 

Zwitserland

We sluiten het overzicht af met de welbekende illustratie van profielfoto's van spelers en hun namen. Een aardigheid is de achtergrond, die bestaat uit een grasveld.


Headerfoto: Shutterstock.com

Geplaatst in Activaties, Media, Social media, Voetbal, WK 2018

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?