Nederlands_elftal_shutterstock_610542599.jpg

Hoe presenteren de Eredivisieclubs zich op social media tijdens de interlandperiode?

12/10/2017 06:300 reacties1586


De afgelopen anderhalve week lag de Eredivisie stil vanwege het interlandvoetbal. Als club sta je tegenwoordig 365 dagen per jaar, 24 uur per dag in contact met je fans. Een periode zonder competitiewedstrijd is de ideale mogelijkheid om creatieve content met de achterban te delen. Hoe zorgen Eredivisieclubs ervoor dat ze hun supporters toch betrokken houden tijdens het interlandweekend?

Voor dit artikel hebben we een korte analyse gemaakt van de content die (een aantal van) de Eredivisieclubs de afgelopen tien dagen hebben geplaatst op Twitter, Facebook en Instagram. 

Wat direct opvalt, is dat het merendeel van de clubs op dezelfde manier aandacht besteedt aan de spelers die hun land vertegenwoordigen. Er verschijnen wedstrijdverslagen op de diverse clubwebsites over hoe de internationals met hun land hebben gepresteerd. Het enige verschil is dat sommige clubs de verrichtingen van alle internationals in één post op social media verwerken en andere clubs het in verschillende posts doen.

Diverse Eredivisieclubs hadden ook aandacht voor de prestaties van oud-spelers. Zo feliciteerde Ajax via social media Jan Vertonghen nadat hij recordinternational van België was geworden.

PSVTV had een interview met Jong PSV-trainer Dennis Haar en vroeg hem ook naar zijn verwachtingen over de interland van het Nederlands elftal tegen Zweden. Een voorbeschouwing op een duel van Oranje met bijvoorbeeld een coach zagen we nergens anders terug.

AZ bedacht een leuke manier om voorafgaand aan het weekend de aandacht te richten op het interlandvoetbal. De Alkmaarders publiceerden een artikel met feitjes en weetjes over AZ-spelers in Oranje.

Feyenoord was de enige ploeg die op een creatieve (en grappige) manier specifiek aandacht schonk aan een weekend zonder clubvoetbal. Ze maakten in onderstaande tweet duidelijk dat de Rotterdamse fans het interlandvoetbal maar niks vinden.

Premier League

De Eredivisieclubs zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de ploegen in de Engelse Premier League. Daar zorgen de topclubs er met creatieve social media-posts voor dat de fans engaged blijven.

Zo vroeg Arsenal naar de mening van haar supporters over het huidige seizoen. Wie is de beste speler, wie maakte het mooiste doelpunt en wat was het beste moment tot nu toe. Chelsea bedacht een quiz. De fans konden raden welke 17 internationals er afwezig waren. West Ham United had hetzelfde idee, maar met een meer originele uitwerking. De Londense club maakte een afbeelding waarin de spelers geblurd waren, maar wel met de vlaggen van de desbetreffende landen erbij. Het was aan de fans van West Ham United om de juiste namen bij de spelers te zetten.

Non League Day

Maar het mooiste voorbeeld uit Engeland is de 'Non League Day'. Op deze dag worden fans van clubs op het hoogste niveau aangemoedigd eens een amateurwedstrijd bij hen in de buurt te bezoeken. In Duitsland bestaat 'Non League Day' inmiddels ook en in Nederland ondersteunt PSV het initiatief. De Eindhovenaren riepen hun fans op om op zaterdag 7 of zondag 8 oktober bij één van de amateurpartners van de club langs te gaan. 

Het zou mooi zijn als volgend seizoen niet alleen PSV, maar alle Eredivisieclubs zich inzetten voor een Nederlandse 'Non League Day'.


Headerfoto: Shutterstock.com

Geplaatst in Media, Social media, Voetbal

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?