PSV_kampioen_shirtsponsor.jpeg

Hoe presteren Nederlandse voetbalshirtsponsors online?

07/06/2018 06:300 reacties2090


Met het hoge bedrag dat zij jaarlijks betalen, zijn shirtsponsors onlosmakelijk verbonden met voetbalclubs. In het seizoen 2017/2018 investeerden alle shirtsponsors van Eredivisieclubs bij elkaar ruim 30 miljoen in een prominente plek op het voetbalshirt van 'hun' club. Maar wordt die extra naamsbekendheid wel optimaal benut?

Fingerspitz Online Marketing heeft de online prestaties van de shirtsponsors van alle 47 clubs uit de Eredivisie, Eerste Divisie en Eredivisie Vrouwen geanalyseerd. Daarbij is gekeken naar een totaal van 22 factoren,  verdeeld over 3 deelgebieden: aanval (naamsbekendheid & merkactivering), middenveld (online vindbaarheid & sociale interactie), en verdediging (performance & privacy). 

Consumenten oriënteren zich bijna alleen nog maar online. Daarom is het voor merken - en dus ook de shirtsponsors - essentieel om onder meer een snelle website te hebben online goed vindbaar te zijn. Online kanalen worden in merkbeleving en online activatie steeds belangrijker. Toch wordt online activatie waar shirtsponsoring verantwoordelijk voor is, vaak niet goed wordt benut. Welke shirtsponsors halen het meeste uit hun sponsorbijdragen?

Energiedirect.nl presteert het beste

Energiedirect.nl, shirtsponsor van PSV, heeft het het beste voor elkaar. Met een gemiddelde score van 82 staat de opvolger van Philips net boven AFAS van AZ en Ziggo van Ajax.

Zorgen zijn er voor Mascot Workwear, shirtsponsor van Roda JC. Met een gemiddelde score van 51 staan zij onderaan: onder Tricorp Workwear van Willem II en Payt van FC Groningen.

Sponsors die ook stadionnaam claimen, presteren beter

Shirtsponsoren die ook een stadionnaam claimen, zoals het AFAS Stadion of het Cars Jeans Stadion, genieten van een hogere online activatie in verhouding met de sponsorbijdrage die zij jaarlijks leveren. Die activatie kan tot vijf keer hoger liggen. Zo haalt bijvoorbeeld AFAS, hoofdsponsor van AZ, 2.292 vertoningen van het merk op het internet (op sociale media, websites, blogs en nieuws) inclusief de stadionnaam, waar dat zonder stadionnaam 452 is.

De snelheid van de verdedigers laat te wensen over

Shirtsponsors in de Eredivisie (zoals Cars Jeans, Zorg van de Zaak en Tricorp) missen de snelheid achterin: de prestaties van de website op het gebied van laadtijd laat vaak te wensen over.

Het belang van een snelle website wordt vaak onderschat. Dit is ontzettend zonde: hierdoor missen deze shirtsponsors online conversies. Want één seonde extra laadtijd per pagina, betekent 7% minder conversies, blijkt uit onderzoek van Google. Met andere woorden: een groot deel van de investering in bezoekers naar de website is verspild.

De middenvelders worden niet goed in het spel betrokken

Op het middenveld zien we dat vooral Qurrent, Swoop, Cars Jeans en Ziggo matig presteren. Dit komt, in het geval van Qurrent, Swoop en Ziggo, vanwege het gebrek aan engagement op de social media-kanalen. Zonde, want dat is dé plek om interactie te hebben met de doelgroep. 

Bij onder meer Cars Jeans hebben ondermaatse prestaties op het middenveld meer betrekking op de online vindbaarheid: H1-tags worden nauwelijks juist ingevuld.  Dit is één van de belangrijkste aspecten van online vindbaarheid via zoekmachines zoals Google.

Het volledige benchmarkrapport is op de website van Fingerspitz te downloaden.

Geplaatst in Social media, Sponsoring, Voetbal

Redactie

SPORTNEXT, de sportmarketingcommunity van Nederland! SPORTNEXT is een innovatieve en betrokken community die zich onderscheidt door de unieke wijze waarop de dynamische wereld van sportmarketing met de doelgroep wordt gedeeld. Leden...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?