Usain_Bolt_Winterspelen.jpg

Hoe Usain Bolt (en zijn sponsor) slim de aandacht opeisen bij de Winterspelen

13/02/2018 15:420 reacties2526


Het kan je bijna niet ontgaan zijn als sportliefhebber; de overwinningsgebaren van onder anderen Sven Kramer en Ireen Wüst na hun gouden races in Pyeongchang. De Nederlanders deden uiteraard Usain Bolt na. De voormalige Jamaicaanse atleet (en zijn sponsor Mumm) weten met een uitgekiende strategie meer aandacht te genereren op de Winterspelen dan de officiële sponsoren van het evenement.

Sinds Bolt na de WK afstanden in 2017 met pensioen is gegaan, geniet de achtvoudig olympisch kampioen van het leven. Maar zijn marketingpower is nog bijna even groot als tijdens zijn dagen als actief sporter. Champagnemerk Mumm heeft daar slim op ingespeeld voorafgaand aan de Olympische Winterspelen in Peyongchang.

Wat is er precies aan de hand? Op 7 februari, twee dagen voor de openingsceremonie, verscheen er op de social media-accounts van Usain Bolt een video. In het filmpje roept 'Lightning Bolt' alle atleten die deelnemen aan de Spelen in Zuid-Korea op zijn beroemde houding op het podium na te bootsen. Voldoet een sporter aan zijn gehoor, dan krijgt deze medaillewinnaar een grote fles champagne toegestuurd.

Sven Kramer was na zijn zege op de 5000 meter de eerste Nederlander die de armen schuin boven zijn hoofd deed als een bliksemschicht en zo een fles champagne 'verdiende'. Ireen Wüst deed hetzelfde bij haar medailleceremonie na de 1500 meter en ook Kjeld Nuis en Patrick Roest maakten na hun plakken op de schaatsmijl al het wereldberoemde gebaar van Bolt.

Chief Entertainment Officer

Bolt tekende in 2016 een contract met Pernot Ricard om het meer dan 190 jaar oude Mumm champagnemerk te promoten. Mumm riep Bolt uit tot CEO, Chief Entertainment Officer. De actie om magnum champagneflessen uit te delen komt voor uit deze samenwerking.

Guerillamarketing

In Nederland begint de actie van Bolt snel aan bekendheid te winnen. Commentatoren praten erover op televisie, op social media verschijnen er steeds meer berichten en in andere media wordt er ook over geschreven.

De actie van Bolt en Mumm is een goed voorbeeld van guerillamarketing. Mumm is geen officiële sponsor van het IOC, dus het mag geen reclame maken waar enige uiting van Pyeongchang 2018 in terugkomt. Maar door zo’n sterk merk als Bolt in te zetten weet het champagnemerk toch alle schijnwerpers op zich gericht. Wat ook slim is, is dat Bolt niet overdreven het merk Mumm aanprijst. Het komt niet in voor in zijn tweets, hij praat er niet over, het is alleen te zien als de fles champagne in beeld komt.

Zo groeit een eenvoudige actie, die op veel sympathie kan rekenen, uit tot een succesvolle marketingcampagne.


Headerfoto: Flickr (cc) Nick Webb

Geplaatst in Media, Olympische Spelen, PyeongChang 2018, Schaatssport, Sponsoring

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?