Jan_de_Jong_BVSport.jpg

In de BV Sport: Jan de Jong over de nieuwe Kuip, de mediawereld en adidas

07/02/2018 17:520 reacties1365


Jan de Jong is sinds 1 november de nieuwe algemeen directeur van landskampioen Feyenoord. De voormalig NOS-directeur kende een rumoerige start van zijn periode bij de Rotterdammers. In de BV Sport op ALLsportsradio sprak hij over zijn eerste maanden bij Feyenoord, de mogelijke nieuwe Kuip en de ontwikkelingen in de mediawereld.

Jan de Jong was 24 jaar werkzaam bij de NOS, waarvan de laatste 7 jaar als algemeen directeur. Hij ruilde de 'veilige' wereld van de televisie in voor het voetbal. De Jong staat voor zware uitdagingen bij Feyenoord. Zijn voornaamste taak wordt de realisatie van de nieuwe Kuip. "We zijn er druk mee bezig. Eerst moet de financiering rondkomen. Daarover zijn we nu met Goldman Sachs in gesprek. Het nieuwe stadion moet er komen, willen we doorgroeien als club", zei De Jong in de BV Sport.

De directeur erkende dat er behoudens het nieuwe stadion weinig ruimte is voor commerciële groei bij Feyenoord. "Op de korte termijn kun je denken aan mediarechten. We hebben veel unieke content die we kunnen vermarkten. Ook denk ik aan onze sterke positie in de esports-wereld. Nederland loopt daarin voorop en die positie moeten we benutten. Daarnaast verwacht ik dat er in de komende jaren een partij als Amazon, Facebook of Google komt die wereldwijd alle rechten voor de Champions League koopt. Nu weerhoudt de techniek deze partijen er nog van dit te doen, maar het komt eraan. Hopelijk kunnen wij daar ook van mee profiteren."

Uniek concept met adidas

Feyenoord maakte begin deze week bekend dat het contract met sponsor adidas is verlengd tot medio 2023. Volgens De Jong is het partnership met de kledingfabrikant goed voor de uitstraling van de Rotterdamse club. "Het is een A-merk en de supporters zijn enthousiast. We hebben een uniek concept met adidas. Feyenoord is in deze constructie namelijk ook retailer. Merchandise is alleen online in onze webshop en in de Feyenoord fanshops te koop. Er zijn nu 5 winkels in Nederland en de omzet is van 2 miljoen naar 14 miljoen euro gestegen. Supporters zijn eerder bereid merchandise te kopen, omdat ze adidas zelf ook ervaren als kwaliteitsmerk."

De Jong maakte in de uitzending ook nog duidelijk dat Feyenoord niet te koop is voor een (buitenlandse) investeerder. "We proberen momenteel de aandelen van de Vrienden van Feyenoord terug te kopen. Zij hebben de club gered en daar zijn we ze eeuwig dankbaar voor. Maar we hebben ons herpakt en zijn nu in overleg met hen. De Vrienden van Feyenoord kunnen hun aandelen alleen aan Feyenoord terugverkopen, dus een eventuele buitenlandse overname is niet aan de orde.:

In de BV Sport nemen sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake en Robert Denneman de luisteraar mee in de wereld van de geldstromen in de sport. Met studiogasten, telefonische interviews, achtergronden en mooie anekdotes uit het heden en verleden.

De BV Sport is er iedere woensdag van 15.00 tot 16.00 uur. Elke uitzending levert SPORTNEXT een bijdrage aan het programma.

Beluister de uitzending hieronder terug:

Geplaatst in BV Sport, Media, Sponsoring, Voetbal

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?