Neymar_PSG.jpg

Is de transfer van Neymar naar PSG eigenlijk wel zo duur?

07/08/2017 06:300 reacties7071


Waanzin! De gekte voorbij. Schande! De moraalridders in Nederland stonden direct klaar met hun oordeel inzake de transfer van Neymar naar Paris Saint-Germain. In Frankrijk klinken andere geluiden. Daar is men trots en blij dat het gelukt is een speler van FC Barcelona te strikken. De Spaanse bond stribbelde nog wat tegen, maar ging uiteindelijk overstag en verleende alle medewerking.

De fans van PSG hebben al helemaal lak aan al die politiek correcte geluiden vanuit ons kikkerlandje, dat altijd de kritische vinger opsteekt. Neymar werd groots onthaald en voor de fanshops van de club vormden zich lange rijen fans die een shirt wilden kopen. Na een paar uur stond de teller op 10.000 alleen al in Parijs.

En dan Nederland: Met name de hoogte van de transfersom deed de wenkbrauwen fronsen: 222 miljoen, een absoluut record!

Maar is het eigelijk wel zo duur? Neymar tekent een contract voor vijf jaar, dus een afschrijving van 44,40 miljoen euro per jaar. Goed te doen voor een club die gemiddeld 152 miljoen euro ophaalt met de verkoop van tv-rechten (nationaal en Europese competities) en alleen al uit ticketing 113 miljoen euro haalt en een totale omzet heeft van 491 miljoen euro per seizoen.

Tel daarbij op dat de waarde van de club in commercieel opzicht ook toeneemt. De globale fanbase zal spectaculair groeien met name in Azië en Latijns-Amerika. Dat maakt het spelen van vriendschappelijke wedstrijden aantrekkelijker en het zal de shirtverkoop stimuleren. Nike adverteert al met het shirt: te koop voor 100 euro in de Nike.com store! De marge per shirt voor PSG zal gemiddeld zo’n 30 euro zijn. Verkoop je 1 miljoen shirts, dan levert dat al 30 miljoen op.

Tel daar ook nog eens de stijging op van de waarde van de tv-rechten zowel nationaal als internationaal en de extra inkomsten uit ticketing (de prijzen voor met name Champions League zullen omhooggaan), dan is de investering van 222 miljoen te overzien en redelijk snel terug te verdienen. Daarom alleen al is alle ophef overdreven, misplaatst en ondoordacht. Emotie wint het met name op social media van de ratio!

Nederlands fenomeen

De moralisten kunnen beter een voorbeeld nemen aan de slagkracht van de Qatari, dan te wijzen, naar Fair Play, ongelijk speelveld en meer van dit soort achterhaalde argumenten. Het heet niet voor niets betaald voetbal en wij zullen in Nederland, beter, sneller en creatiever moeten zijn en niet steeds weer Calimero gedrag vertonen, wat tegenwoordig zo typerend is. Vooruit denken helpt, stil in een hoekje gaan zitten jammeren niet.

Het is een typisch Nederlands fenomeen. Alles wat riekt naar geld en roem in de sport is verdacht.

PSG heeft een keurige deal afgesloten, zich aan de regels gehouden en (met een omweg) de vraagprijs betaalt. Niet zeuren over gespreid betalen, afdingen, de speler inzetten om druk uit te oefenen. Niets van dit alles. Het heeft gewoon voldaan aan de voorwaarden die helder op papier stonden.Niet als een louche autohandelaar proberen af te dingen. Nee, gewoon het volledige bonnetje bij de kassa afrekenen.

Waarschijnlijk had Barcelona nooit gedacht dat ooit iemand in staat zou zijn de 222 miljoen cash af te tikken. Een domme gedachte. Op de burelen zal ooit door waarschijnlijk een nijvere jurist bedacht zijn: we zetten er een lekker hoog bedrag in als afkoopsom, dan zijn we er zeker van dat hij altijd bij ons blijft.

Tunnelvisie

Dat toont het beperkte denken en tunnelvisie aan die zo treffend is voor de voetbalwereld. Clubs en hun bestuurders voelen zich onaantastbaar en denken vaak: mijn gelijk is het gelijk. Ze dienen zich te realiseren dat wereld en maatschappij verandert en ook nog eens sneller dan men denkt of voor mogelijk had gehouden.

Een voorbeeld: de start van de Champions League. Als sponsormanager van Heineken troefden we Carlsberg af en werd Amstel vol trots gepresenteerd! De hoogte van het sponsorbedrag was ca 7,5 mijoen CHF per jaar. Een bedrag dat voor marketing Amstel nog niet eerder was uitgegeven. En nu, anno 2017 betaalt grote broer Heineken meer dan 55 miljoen voor in de basis een gelijk pakket. Waarom: meer landen zenden het uit op meer continenten, het toernooi trekt massaal kijkers en stimuleert de verkoop. Over de waardestijging hoor je niemand, terwijl het vergelijkbaar is qua waarde opbouw en toename als een transfer van Neymar!

Het zeuren en klagen is in Nederland tot hoofdzaak verheven, terwijl trots zou moeten overheersen.

ZIE OOK: De meest creatieve manieren om transfers aan te kondigen op social media

Aankoop schilderij

Wat is immers veel geld? De overspannen yuppen van de grachtengordel in Amsterdam die zonder nadenken een huis ver boven de vraagprijs kopen omdat ze graag in 020 willen wonen? Of de aankoop van een schilderij op staatskosten van 80 miljoen voor de happy few?

En als je genoeg te besteden hebt, waarom zou je het dan niet investeren in iets waar niet alleen jij, maar ook nog miljarden andere mensen plezier aan beleven. Je kunt ook een boot kopen. Bijvoorbeeld een boot van 450 miljoen dollar! Zoals de Eclips van Chelsea-eigenaar Roman Abramovich. Of het penthouse One Hyde Park voor 154 miljoen euro. Of je koopt een speler van 222 miljoen.

Lewis Hamilton overall

Dan nog de persoonlijke eisen: 60 miljoen euro salaris per jaar is een mooi bedrag! Maar Lewis Hamilton vangt zo’n 33 miljoen per jaar voor 20 races. Neymar speelt minimaal 45 tot 50 wedstrijden en is gemiddeld dus goedkoper dan Hamilton! En ik zie op straat niemand in een Hamilton overall lopen….


Headerfoto: Twitter@PSG_Inside

Geplaatst in Beleid , Sponsoring, Voetbal

Chris Woerts

Chris Woerts is voormalig commercieel directeur van Feyenoord en het Engelse Sunderland. Hij heeft zich ontwikkeld als een deskundige op het gebied van sportmarketing. Bij Feyenoord ontwikkelde hij een nieuwe sponsorstrategie. Mede door...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?