Jupiler_League_FCEmmen.jpg

Jupiler League moet zichzelf opnieuw uitvinden

27/09/2017 06:300 reacties3728


Jupiler stop als naamgever van wat ooit de Eerste Divisie heette. De directie en een aantal directbetrokkenen wisten het al geruime tijd. Hoopvol laat de directie van de Jupiler League weten dat het in gesprek is met potentiële kandidaten, maar de realiteit leert dat er nog maar weinig tractie is vanuit de markt. Dat kan liggen aan de vraagprijs van 1,5 miljoen euro, maar je kunt ook een andere, meer fundamentele vraag stellen: is de Jupiler League nog wel levensvatbaar in de huidige vorm?

Ook binnen de Jupiler League wordt al geruime tijd nagedacht en gesproken over veranderingen, maar tot veel heeft het tot op heden niet geleid. Integendeel, men loopt als een braaf schoothondje achter grote broer Eredivisie aan, zonder zelf initiatief te nemen.

Praten is goed, doen is beter. Sport, en met name voetbal, neemt een belangrijke maatschappelijke positie in, maar door de jaren heeft de Jupiler League niet alleen haar glans, maar ook haar positie verloren.

De clubs zijn voor tv-gelden afhankelijk van FOX, dat met de overname van de aandelen ook de tv-rechten voor betaaltelevisie overnam. Er gaat vanuit FOX jaarlijks een kleine 9 miljoen euro naar de Jupiler League, wat per club gemiddeld een half miljoen oplevert. Tel daarbij nog wat sponsorinkomsten en kaartverkoop en je hebt het wel gehad.

Meedoen is belangrijker dan winnen

Het is betaald voetbal, maar eenieder is het erover eens dat het principe meedoen is belangrijker dan winnen in de Jupiler League voor meer en meer clubs geldt. Daarom is er ook aversie van veel clubs uit de Tweede Divisie om te promoveren naar de Jupiler League: er is niets aantrekkelijks aan.

- Spelen op vrijdagavond
- Dure veiligheidseisen
- Strenge licentievoorwaarden
- Verplicht aantal contractspelers
- Onaantrekkelijke entourage

Achilles ’29 heeft het geprobeerd, maar kwam ondanks alle steunmaatregelen vanuit de KNVB van een koude kermis thuis.

Kerkhof

"De Jupiler League wordt het bestbewaarde geheim binnen de Nederlandse voetbalpiramide"

De komst van de 'jong elftallen', een eis vanuit de clubs in de Eredivisie in ruil voor financiële steun, maakt het ook minder aantrekkelijk, want het is bij wijze van spreken levendiger op een kerkhof dan bij een thuiswedstrijd van een 'jong elftal'. De clubs in de Eredivisie zijn blij, want de spelers van de 'jong elftallen' doen ervaring op, moeten bikkelen en zijn eerder rijp voor de overstap naar het A-elftal.

De Jupiler League moet zichzelf opnieuw uitvinden. Het moet niet braaf achter de Eredivisie aan blijven hollen, maar zelf momentum en aandacht creëren. Het moet harde beslissingen durven nemen:

- 18 clubs, inclusief 4 'jong elftallen'
- Doorspelen tot en met 1e week januari (schoolvakanties) en dan pas winterstop in januari
- Spelen in herfstvakantie
- Dubbelprogramma met Pasen
- Zondagavond één wedstrijd om 19.00 uur
- Centrale marketing: 25% van de commerciële ruimte wordt collectief vermarkt
- Spelen in weekeinden Nederlands elftal (reeds geïmplementeerd)
- Beginnen in september
- Doorspelen tot eind juni
- Minder strenge licentie-eisen qua contractspelers
- Beperkt aantal 25+ spelers: opmaat voor Rookie League

Want de Jupiler League kan wel een impuls gebruiken. Voorttobben op de huidige manier heeft werkelijk geen enkele zin. De Jupiler League moet weer spraakmakend worden. Geen kopie van de Eredivisie, maar echt anders!

Kraamkamer

De Jupiler League is de kraamkamer van het Nederlandse voetbal met de focus op talentontwikkeling, Die claim spreekt aan, maar moet je dan wel waarmaken. Dries Mertens en Vincent Janssen zijn daar overigens mooie voorbeelden van.

Daarbij helpt ook televisie. Het schakelprogramma op FOX vrijdagavond is leuk, maar trekt op een abonneebestand van 1 miljoen huishoudens niet heel veel kijkers: op vrijdag 15 september 53.000 en 41.000 kijkers een week later.

Niet veel beter is het gesteld met de samenvattingen die op zaterdagmiddag om 18.00 uur op Veronica worden uitgezonden: zaterdag 16 september 37.000 kijkers en een week later 43.000 kijkers.

De Jupiler League wordt zo het bestbewaarde geheim binnen de Nederlandse voetbalpiramide.

ZIE OOK: Jupiler League wil met focus op online publiek verjongen

Partner van de toekomst

"Laat zien dat het talent van de toekomst een partner van de toekomst nodig heeft"

Van zulke kijkcijfers zullen commerciële partijen niet heel erg warm worden. De Jupiler League kan aantrekkelijk zijn voor merken die nieuw zijn op de markt en snel naamsbekendheid willen opbouwen, maar ook zij kunnen rekenen. Qua mediawaarde is het vrijwel niets en als je dan 1,5 miljoen euro wilt voor de naamgeving, dan zal je een visie neer moeten leggen waarin een bedrijf kan meegroeien. Nu is het: kijk wie we zijn, we doen het al jaren zo.

Want een bedrijf dat ervoor kiest om op een shirt te gaan staan van een club in de Eredivisie is niet alleen goedkoper uit, het weet zeker dat op zondagavond ruim 2 miljoen mensen kijken naar Studio Sport.

Nee, de clubs binnen de Jupiler League stonden erbij en keken ernaar, zonder te beseffen dat de sponsor- en mediawereld om hen heen razendsnel aan het veranderen is en dat er nu meer wordt gevraagd dan louter een mooie Powerpoint met juichverhalen over bereik, database en sociale activiteiten. Er is lef, visie en de bereidheid tot verandering voor nodig om de Jupiler League weer relevant te maken als bijvoorbeeld de kraamkamer van het Nederlandse voetbaltalent. Een Rookie League.

Kijk eens wat de Minor League baseball voor de sport heeft gedaan als opleidingsinstituut voor de MLB, waar de grote jongens acteren. Niets mis mee! Daar slaan bedrijven op aan. Laat zien dat het talent van de toekomst (met dank aan Ernst Boekhorst), een partner van de toekomst nodig heeft. Dan groeit en bloeit de Eerste Divisie en heeft het toekomst.


Headerfoto: Twitter@Ron_Coppens / Foto in tekst: Jupiler League

Geplaatst in Media, Sponsoring, Voetbal

Chris Woerts

Chris Woerts is voormalig commercieel directeur van Feyenoord en het Engelse Sunderland. Hij heeft zich ontwikkeld als een deskundige op het gebied van sportmarketing. Bij Feyenoord ontwikkelde hij een nieuwe sponsorstrategie. Mede door...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?