Microsoft HoloLens: de toekomst van sportconsumptie?
sn_hologram_fp.jpg

Microsoft HoloLens: de toekomst van sportconsumptie?

04/02/2016 07:300 reacties2479


Hoe ziet de toekomst eruit van sportconsumptie? Hangen we nog steeds met de hele familie voor de buis om de klassieker tussen Ajax en Feyenoord op FOX Sports te bekijken? Zitten we nog met onze smartphone in de hand om de stats van sporters te bekijken of zijn we in discussie met vrienden via de Facebook Sports Stadium-app? Bekijken we een schaatswedstrijd tussen Sven Kramer en Kai Verbij met een Virtual Reality-bril of gaat 4K (Ultra HD) de nieuwe standaard voor sportconsumptie worden? Veeg alles maar van tafel! Al deze korte termijn-ontwikkelingen kunnen we snel vergeten, nadat Microsoft een schitterende inkijkje heeft gegeven in de toekomst van het kijken naar sport(wedstrijden). Weliswaar nog steeds op de bank en "soort van" voor de buis, maar met behulp van hologrammen. Next level sportconsumptie komt steeds dichterbij! 

Het is sinds 2012 een van de meest gelezen blogs op SportNEXT: door de samenwerking met EA Sports kregen de presentatoren van ESPN een innovatieve hulpmiddel. Niet de Piero van Jan van Halst zoals we die in Nederland kennen, maar een 'gameview' systeem met een 70-inch touchscreen waar American Football-spelers (via de connectie met NCAA Football '12) als een hologram op het scherm verschenen. In de jaren daarna zagen we verschillende hologrammen voorbij komen: Michael Jackson was uit de dood herrezen bij de Billboard Music Awards, rappers Snoop Dogg en Eminem zongen een nieuwe nummer met een hologram van Tupac, terwijl Justin Bieber als Hologram in een videoclip met will.i.am verscheen. De muziekbranche experimenteerde al meerdere keren met Hologrammen, terwijl het in de sportwereld nog het wachten is op de eerste hologram van oude sporthelden als Aryton Senna, Jim Thorpe etc.

Daar komt in de nabije toekomst verandering in. Niet oude sporthelden, maar helden van nu als Lionel Messi, LeBron James, Max Verstappen, Dafne Schippers tot aan Jinty Caenepeel verschijnen in je huiskamer als hologram met Microsoft's nieuwste innovatie: de HoloLens. Het enige wat je nodig hebt zijn speciale brillen (aangesloten op Windows 10) en het is mogelijk om niet alleen spelers in 3D op je salontafel te bekijken, maar ook stats, herhalingen tot zelfs een 3D view van het speelveld. Uiteraard betreft het nog een conceptvideo, maar de Microsoft HoloLens is een van de meest baanbrekende innovaties van de laatste jaren. Het kijken naar een sportwedstrijd als nooit tevoren..  

Geplaatst in Beleving, Innovatie, Media

Michel Dusée

Projectmanager Marketing Eredivisie CV | Voormalig communitymanager SportNEXT en Sport & Strategie | Te bereiken via @micheldusee op Twitter | Studies: SPECO Sportmarketing (Fontys Tilburg), Postgraduaat Sportmanagement (Vrije Universiteit...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?