Volley2018_DenHaag-stadion.jpeg

Nevobo brengt met multi-evenement Volley 2018 de sport naar het publiek

13/07/2018 06:300 reacties1301


Met een uniek concept wil volleybalbond Nevobo deze zomer de sport onder de aandacht brengen in Nederland. Onder de noemen Volley 2018 komen drie volleybalevenementen samen in één groots multi-event. Het EK beachvolleybal, het WK zitvolleybal én het EK volleybal voor jongens onder 20 jaar vinden van 14 juli t/m 22 juli op unieke locaties door heel het land plaats.

Voor het eerst in de historie van het volleybal worden er in ruim een week tijd drie internationale topvolleybaltoernooien tegelijkertijd gespeeld. In zeven Nederlandse steden staan verschillende wedstrijden op het programma. Michel Everaert, directeur sport van de Nevobo, legt uit hoe het idee ontstond een multi-evenement te organiseren. “Vanuit de gedachte de sport zo veel mogelijk onder de aandacht te brengen, hebben we besloten de drie evenementen met elkaar te verbinden en er een landelijk evenement van te maken dat plaatsvindt op bijzondere locaties.”

“Een aantal jaar geleden merkten we al dat er veel aandacht en behoefte was om de paralympische sport te integreren binnen onze evenementen. Dus toen we in 2013 het plan opstelden om het EK beachvolleybal naar Nederland te halen, hebben we daar in opgenomen dat het WK zitvolleybal tegelijkertijd zou plaatsvinden. En daar is later het jeugd EK bijgekomen.”

WK beachvolleybal als katalysator

"Het WK beachvolleybal in 2015 heeft onze credibility behoorlijk doen toenemen"

De Nevobo organiseerde in 2015 al met groot succes het WK beachvolleybal en het EK volleybal. Met name het WK werd een groot succes. Meer dan 110.000 toeschouwers bezochten de wedstrijden, de mannenfinale trok op het hoogtepunt 1,7 miljoen tv-kijkers, het (beach)volleybal kreeg een impuls én het toernooi leverde een financieel positief resultaat op. “Het WK heeft onze credibility behoorlijk doen toenemen”, erkent ook Everaert. “We hebben toen laten zien waar we toe in staat waren. Het toernooi heeft zeker bijgedragen aan het enthousiasme bij gemeenten, provincies en bedrijven voor Volley 2018. De steden die destijds speelstad waren, wilden dolgraag opnieuw meedoen.”

Door wedstrijden te spelen op de Hofvijver in Den Haag, de Dam in Amsterdam, het Marktplein in Apeldoorn en de kade voor de SS Rotterdam bracht de Nevobo de sport onder de aandacht bij een geheel nieuwe groep mensen. “We maken de sport heel zichtbaar door de wedstrijden op buitenlocaties en op unieke plekken te spelen. De meeste zaalsporten zijn redelijk onzichtbaar, omdat ze in een sporthal worden gespeeld. Door bijvoorbeeld het zitvolleybal uit de hal te halen, maak je de sport juist zichtbaar. En dat is weer goed voor de promotie van de sport.”

Zitvolleybal in theaters

Door het WK zitvolleybal te laten plaatsvinden in theaters in Arnhem, Venlo, Eindhoven en Rotterdam denkt Everaert dat de aandacht voor de sport toeneemt. “We hebben gezocht naar een vorm waarin het zitvolleybal meer publiek dan normaal zou trekken. In eerste instantie dachten we aan winkelcentra en stationshallen, maar dat bleek te lastig. In theaters hebben je alles voorhanden en het zicht vanuit de zaal is natuurlijk uitstekend. Het is heel gaaf op deze locaties te spelen en we hebben er samen met de lokale overheden alles aan gedaan de wedstrijden uitverkocht te krijgen.”

Gesprekspartner

"We hebben veel meer partnerships kunnen afsluiten de laatste jaren doordat onze sporten zo zichtbaar zijn geweest"

Volley 2018 is het derde grote, internationale toernooi in korte tijd dat de Nevobo organiseert. De toewijzing van deze toernooien is het gevolg van een nieuw beleid dat al in 2008 is ingezet. “We hebben destijds besloten dat we beachvolleybal op de kaart wilden zetten”, legt Everaert uit. “Het doel was in 2015 een WK te organiseren, dat hebben we zo’n tien jaar geleden aangegeven bij de internationale volleybalbond. Zij hebben ons het toernooi toegewezen en later kwam daar het EK voor vrouwen ook nog eens bij. Die toernooien wierpen hun schaduw vooruit. We werden gesprekspartner van de drie grootste steden en de grootste provincie van Nederland. Het bedrijfsleven toonde interesse en sloot zich bij ons aan."

"Het is gebleken dat het makkelijker wordt je doelstellingen te behalen als je in staat bent grote evenementen te organiseren. Evenementen zijn een paragraaf in het beleidsplan uit 2013 geworden. Wij willen van onze toernooien en wedstrijden echt evenementen maken.”

De strategie van de Nevobo heeft zijn vruchten afgeworpen, want de interesse voor beachvolleybal is de laatste tien jaar explosief toegenomen. Waren er in 2003 nog 4 beachvolleyclubs, in 2018 is dat aantal gestegen naar 300. En in een krimpende markt is het ledenaantal van de volleybalbond stabiel gebleven. “De belangstelling, impact en relevantie van beachvolleybal zijn toegenomen. We hebben ook veel meer partnerships kunnen afsluiten de laatste jaren doordat onze sporten zo zichtbaar zijn geweest”, aldus Everaert.

Dat de interesse vanuit het bedrijfsleven voor volleybal is gegroeid, is terug te zien bij Volley 2018. Zo is DELA als hoofdsponsor betrokken bij het EK beachvolleybal. Daarnaast zet de Nevobo samen met partner Rabobank gezonde voeding op de kaart in vijf speelsteden. Ook veel andere partners hebben zich door middel van side-events laten zien.

Volleybalfeest

"De samenwerkingen met lokale overheden en onze partners zijn nu al een succes"

Everaert is eveneens erg blij met het enthousiasme bij de gaststeden. “Er worden in elke speelstad heel veel activiteiten georganiseerd en de verenigingen zijn daar nauw bij betrokken. Een mooi voorbeeld is een mobiel zitvolleybalveld dat het hele land doorgaat. Zo is het al in GelreDome en Hoog Catharijne in Utrecht geweest. Het is enorm bijzonder om op zulke locaties een potje zitvolleybal te spelen. Ook hebben we een programma opgezet in samenwerking met scholen door heel het land, waardoor veel jongeren in aanraking komen met volleybal.”

In het laatste weekend komen alle toernooien bijeen op een centrale locatie: het Sportcampus Zuiderpark in Den Haag. “We zijn tevreden als alles organisatorisch goed gaat, er veel publiek bij de wedstrijden zit, Nederland sportief goed presteert en er een mooi volleybalfeest heeft plaatsgevonden. Bepaalde aspecten, zoals de samenwerkingen met lokale overheden en onze partners, zijn al een succes. Dergelijke partnerships helpen ons als al bond vooruit. Ik heb er vertrouwen in dat Nederland weer een prachtig sportevenement te zien krijgt.”

Geplaatst in Beachvolleybal, Beleving, Connectivity, Events, Experience, Marketing, Sponsoring, Volleybal

Remco Tervoort

Communitymanager SportNEXT | Arko Sports Media | Te bereiken via remco.tervoort@sportsmedia.nl of @remcotervoort (Twitter).
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?