SportBusinessDay_Raats-8611_kopie.jpg

Ondernemers bepalen de toekomst van de sport

11/11/2016 12:070 reacties3502


Op donderdag 3 november prikkelden meer dan 35 sport startups en groeibedrijven de ruim 300 bezoekers van Sport Business Day in het Philips stadion. Na afloop was men het roerend met elkaar eens; ondernemers bepalen de toekomst van de sport. Deze conclusie onderstreept de resultaten van het onderzoek dat Sport eXperience in het voorjaar van 2016 hield onder 130 sport startups in Nederland.

Naast fantastische producten van onder andere Artinis, Cryoaction, Golod, Ockyz en Smartgoals werd duidelijk dat de meeste sport startups en groeibedrijven zich focussen op data en platforms. Deze jonge bedrijven zijn in staat om mensen bij elkaar te brengen zonder tussenkomst van club of bond. De opkomst van de ongeorganiseerde sport brengt mensen in beweging. Wanneer deze startups groeien met hun platforms, komen sportbonden die zich niet aanpassen in het nauw. Deze platforms maken het mogelijk om eenvoudig medesporters te vinden, die precies op het moment dat het uitkomt, willen tennissen of voetballen. De vraag is welke rol de bond dan speelt.

Het Deense Boblberg is met hun platform nu in staat om de inwoners van vijftien Deense gemeenten samen te laten bewegen. Volgens CEO Anders Staehr groeit zijn platform gestaag door in binnen- en buitenland. Vitabit zet kantoormedewerkers in beweging en Swappty verbindt sporters met elkaar met eenzelfde interesse. Vanuit Oekraïne maakt Smartsport het voor teams makkelijk om trainingskampen te boeken. CEO Ilya Popov geeft aan dat zij in de toekomst ook oefenwedstrijden kunnen organiseren.

"De verwachting is dat robotica de gehele sportmarkt op zijn kop gaat zetten"

De Nederlandse startups Fitmanager en Your Sports Pro maken de sport toegankelijker met hun sportaanbod. CEO Jacob Lau Larsen van het Deense Wannasport vertelt dat zijn bedrijf mensen in staat stelt om eenvoudig sportfaciliteiten te boeken zonder lidmaatschap. De startups ontwikkelen zich razendsnel en zetten de clubs en bonden onder druk.

Van data naar robotica via Augmented Reality

Onlangs schreef het Financieele Dagblad over de opkomst van wearables in de sport. Dit onderstreept de toenemende belangstelling voor sport en innovatie. Zo omarmt ook het Nederlands bedrijf TomTom omarmt de sport. Een aantal deelnemers, zoals DashTag, JOHAN, Noldus IT, SciSports, The Surface Network en Videobserver analyseren de sporter. Big data is dan ook hot.

Binnen Sport eXperience wordt deze trend erkend en ziet men 3Dprinting, Augmented en Virtual Reality en 'Internet of Things' als trends voor morgen. Startups als 3Dmouthguard, SportsImproVR en Tech4Team spelen hier alvast op in. De verwachting is dat robotica de gehele sportmarkt op zijn kop gaat zetten.

Op naar een vitale maatschappij

De Franse startup Golod combineert fun met inspanning. Hun fitnessapparaat wekt energie op. Met onder andere een geïntegreerde beamer en boxen staat dit product ook garant voor ontspanning. Carlo Bonadonna legt uit dat Sharewood inspeelt op de shared economy. Mensen verhuren hun sportmaterialen aan anderen voor onder andere windsurfen. De startups en groeibedrijven spelen handig in op maatschappelijke trends en bieden met hun innovatie antwoord op maatschappelijke vraagstukken.

Ondernemers spelen met hun innovaties in op de trends en behoeften in de sport. Nieuwe technologieën zoals Augmented Reality, 'internet of things' en robotica gaan de toekomst van de sport bepalen. Door hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen vormen zij een serieuze concurrent voor clubs en bonden.

Sport eXperience accelereert zelf ook naar 2017

Het innovatieprogramma Sport eXperience heeft met haar succesvolle event 'Sport Business Day 2016' een stevig fundament gelegd voor 2017. Als eerste sports accelerator in Europa zijn in één jaar tijd meer dan vijftien internationale sport startups en groeibedrijven geholpen. In Eindhoven start in het voorjaar van 2017 weer een nieuwe editie van het accelerator programma. Ook zijn verregaande gesprekken in Denemarken, Ierland, Italië en Polen gevoerd voor export en opzet van het programma aldaar.

Geplaatst in Innovatie, Trends

Arno Hermans

Arno is founder van Europa’s eerste sports accelerator. In november 2015 heeft hij hiervoor het startschot gegeven om sport startups en groeibedrijven te helpen in hun business uitdagingen. De internationale innovatiemethodiek Business...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?