‘Qurrent als hoofdsponsor van Feyenoord is goed voor het gehele Nederlandse voetbal’

Feyenoord maakte vorige week bekend dat Qurrent de nieuwe hoofdsponsor van de club wordt. Het logo van de groene energieleverancier prijkt de komende vier seizoenen op het shirt van de Rotterdammers. Energieleveranciers zijn aan een opmars bezig in de Eredivisie, want Feyenoord is al de vijfde club die volgend seizoen een energiebedrijf als hoofdsponsor heeft. De deal toont eens te meer aan dat de sponsormarkt verandert en nieuwe merken hun intrede doen in de sport. SPORTNEXT vroeg vier Nederlandse sportmarketeers naar hun visie op de samenwerking tussen Feyenoord en Qurrent.

Qurrent is de opvolger van Opel als hoofdsponsor van Feyenoord. Vanaf volgend seizoen (2017-2018) staat het logo van de groene energieleverancier op het shirt van de Rotterdamse club. Feyenoord en Qurrent deden tijdens de persconferentie geen uitspraken over het bedrag dat de energieleverancier betaalt voor het hoofdpartnerschap. Volgens commercieel directeur Mark Koevermans van Feyenoord gaat het om 'een van de betere deals uit de geschiedenis van de club'.

Chris Woerts begeleidde namens Qurrent de deal met Feyenoord. Hij spreekt van een logische keuze van beide partijen. "Het gebeurt niet vaak dat er zo’n goed platform als Feyenoord vrijkomt. Qurrent heeft groeiambities en wil die waarmaken. Feyenoord heeft een grote reikwijdte en een enorm bereik. Daarnaast is de club al actief op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke sponsoring. De twee werelden van Qurrent en Feyenoord passen goed bij elkaar."

ZIE OOK: Qurrent komende vier seizoenen nieuwe hoofdpartner Feyenoord

Opmars energieleveranciers

"De samenwerking tussen Qurrent en Feyenoord is vanuit salesperspectief kansrijk" - Jan Paul de Wildt

Naast Feyenoord spelen volgend seizoen ook PSV (Energiedirect.nl), SC Heerenveen (GroenLeven), NEC Nijmegen (Energieflex) en FC Twente (PureEnergie) met een (groene) energieleverancier op het shirt. Ruud van der Knaap van Triple Double Sportmarketing vindt het opvallend dat vijf clubs een energieleverancier als hoofdsponsor hebben. "Het is wel logisch te verklaren. De nieuwe energiemaatschappijen zijn over het algemeen nog niet heel bekend bij het grote publiek en ze moeten het vertrouwen van de consument nog winnen. Geloofwaardigheid is belangrijk als merk. Geloofwaardigheid kun je opbouwen als sponsor van een sportclub."

Jan Paul de Wildt (Kumpany) deelt de mening van Van der Knaap. "De opkomst van energieleveranciers in het voetbal is vergelijkbaar met de opkomst van financiële dienstverleners in de jaren negentig. Er is een consolidatieslag op komst in de energiemarkt. Het is eten of gegeten worden. Je moet nu als bedrijf groeien of anders word je overgenomen."

"Shirtsponsoring is altijd een bereikskanon geweest. Door de opkomst van social media en de neergang van massamedia heeft het wel wat aan waarde ingeboet. Voor Qurrent zit de meerwaarde in de deal er vooral in dat Feyenoord een grote en loyale achterban heeft. Dat bewijst het bedrag dat Feyenoord elk jaar via de VriendenLoterij krijgt. De fans hebben ervoor gezorgd dat de club het afgelopen jaar ruim 1,2 miljoen euro incasseerde. Daarom vind ik de samenwerking tussen Qurrent en Feyenoord vanuit salesperspectief kansrijker dan bijvoorbeeld de samenwerking tussen Energiedirect.nl en PSV."

Oogsten

Opvallend is dat Qurrent zich tot en met 2021 heeft verbonden aan Feyenoord en behalve partner van het eerste elftal is het logo van de energieleverancier ook op het shirt van de jeugdopleiding en Sportclub Feyenoord te zien. "Ik heb Qurrent aangeraden niet alleen op kwantitatieve sponsoring in te zetten, maar ook op kwalitatieve sponsoring. Dat gaat nu gebeuren, onder andere met het meenemen van de Feyenoord-jeugd in het contract", zegt Frank van den Wall Bake. "Je moet als merk dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan niet alleen aan vandaag denken, maar ook aan morgen. Sponsoring van sport kenmerkt zich nu eenmaal zeer nadrukkelijk door het zaaien-oogsten-effect, vandaar een vierjarig contract."

"Er zijn maar weinig sponsorproposities zo sterk als de shirtsponsoring van een Eredivisieclub" - Frank van den Wall Bake

Van den Wall Bake denkt dat het voor Feyenoord en Qurrent ook goed zou zijn na te denken over een mogelijke stap naar het vrouwenvoetbal. "Feyenoord is hierin nog niet actief, maar vrouwen hebben een belangrijke stem in het huishouden en dus ook bij de keuze voor een energieleverancier. Daarom is het belangrijk ook over deze optie na te denken. Daar stond men bij beide partijen zeker voor open."

Feyenoord dankbaar marketingvehikel

Dat Feyenoord een hoofdsponsor vindt die naar verluidt ongeveer hetzelfde bedrag betaalt als Opel, is niet geheel in lijn met de trend in sportsponsoring. Uit de onlangs verschenen SponsorMonitor 2017 blijkt dat de sportsponsoruitgaven onder druk staan. De lange zoektocht van PSV vorig jaar naar een hoofdsponsor en de moeite die NOC*NSF heeft om partners voor TeamNL te vinden, tonen aan dat de sponsorwereld verandert.

"Vanuit Feyenoord bekeken vind ik deze deal ook een knappe prestatie. Het is namelijk niet eenvoudig zulke grote sponsordeals te sluiten. Als een bedrijf zich dan voor vier jaar aan je club verbindt, heb je het goed gedaan", zegt Van der Knaap. "Voor Qurrent is Feyenoord een dankbaar marketingvehikel. De club is uniek in z’n soort, vooral wat de loyaliteit van het legioen betreft. Daarnaast wacht een mogelijk kampioenschap en bijbehorende deelname aan de Champions League en krijgt de club een nieuw trainingscomplex. Daar bovenop komt nog de mogelijke bouw van Feyenoord City. Dat zijn fantastische ingrediënten voor een merk."

Ook Van den Wall Bake ziet dat de sponsorwereld verandert. "De traditionele merken boeten aan waarde in ten opzichte van de nieuwe merken. Dus moet je ook naar andere merken durven kijken als voetbalclub. Het nieuwe in shirtsponsorschap is eraf. Het aanbod voor clubs is misschien iets kleiner. Aan de andere kant zijn er weinig sponsorproposities zo sterk als de shirtsponsoring van een Eredivisieclub, laat staan van Feyenoord. Feyenoord komt maar één keer langs en je bereikt er heel Nederland mee. Bovendien heeft Feyenoord een database van 700.000 fans en ongeveer 400.000 huishoudens, hetgeen natuurlijk al een prachtige doelgroep is. Een instituut als Feyenoord heeft vier jaar lang een goede hoofdsponsor en zulke deals liggen niet voor het oprapen."

"Qurrent focust zich vooral op groei, zowel van de naamsbekendheid als van het aantal klanten. Dan is voetbal een goed platform. Je hebt een groot bereik en een loyale achterban tot je beschikking", weet ook Woerts.

ZIE OOK: Sportsponsoruitgaven onder druk

Sprinkhanentactiek

De zoektocht van Feyenoord naar een nieuwe hoofdsponsor heeft redelijk lang geduurd. Diverse bedrijven passeerden de revue in het geruchtencircuit. Toch zullen maar weinigen aan Qurrent hebben gedacht. "Ik vermoedde wel dat Feyenoord een oplossing zou kiezen in de kring van de Vrienden van Feyenoord", aldus De Wildt.

Qurrent is in 2011 opgericht door Stichting DOEN, het Klimaatbureau en de Natuur- en Milieufederaties. Het bedrijf is nog steeds een 100% dochter van Stichting DOEN, dat op zijn beurt gefinancierd wordt door de Goede Doelen Loterijen (onder andere Nationale Postcode Loterij) van Boudewijn Poelmann, een van de Vrienden van Feyenoord. 

"Daarnaast past Qurrent in het type bedrijf dat nu investeert in sponsoring", vervolgt De Wildt. "Op de sponsormarkt blijft een aantal partijen over: B2B-bedrijven, zoals AFAS, of direct sellers, zoals de energieleveranciers. Die ontwikkeling zie je breed in de sport. De traditionele merken verdwijnen steeds meer naar de achtergrond. Ik ben blij dat Qurrent zich voor vier jaar verbonden heeft aan Feyenoord. Bij een overeenkomst met direct sellers zie je vaak dat ze voor de sprinkhanentactiek kiezen. Ze eten de database leeg en gaan dan snel weg. Dit is een duurzame overeenkomst."

Afhankelijk van sponsoring

Alle sportmarketeers zijn het erover eens dat de samenwerking tussen Feyenoord en Qurrent voor beide partijen een goede deal is. "Clubs in Nederland zijn veel meer dan buitenlandse clubs afhankelijk van de inkomsten uit sponsoring. Daarom zijn we hier altijd op zoek naar de beste deals", zegt Van der Knaap.

Ook De Wildt is positief over de samenwerking. "Op het eerste gezicht is het ook visueel een goede fit. Het shirt zag er goed uit. Ik denk dat Feyenoord binnen de mogelijkheden tevreden moet en kan zijn."

"Feyenoord is een uitstekend middel is om naamsbekendheid te genereren en het is belangrijk voor een merk dat je ook investeert in de jeugd", is Van den Wall Bake van mening. "Ook op het gebied van maatschappelijke sponsoring zal Qurrent veel gaan doen. Dat kan goed bij een club als Feyenoord met zo’n loyale achterban. Feyenoord is verzekerd van ongeveer twintig miljoen euro aan inkomsten de komende vier jaar. Een goede deal voor beide partijen. En niet alleen voor Qurrent en Feyenoord, maar ook voor sponsorland en het Nederlandse voetbal is dit een goede deal."

Lees ook het interview met Richard Klatten van Qurrent op sponsorreport.nl.