Resultaten_Eredivisie_Onderzoek_fp.jpg

Resultaten Fan Onderzoek Eredivisie & Jupiler League

11/04/2013 05:305 reacties3218


Jaarlijks onderzoeken de Eredivisie en de Jupiler League in samenwerking met de KNVB Expertise en Blauw Research de tevredenheid van de fans. Onderwerpen die aan bod komen zijn wedstrijdbezoek, sfeer, voetbal en maatschappij, veiligheid en sportiviteit, kaartverkoop en mediagebruik. In totaal deden er 55.000 fans mee, 45.000 van de Eredivisie en 10.000 van de Jupiler League. Opvallend is dat bijna de helft van de fans (45 procent) het (zeer) belangrijk vindt om gebruik te kunnen maken van internet tijdens het stadionbezoek maar slechts 16 procent van de supporters gebruikt ook daadwerkelijk mobiel internet of WIFI in het stadion. Een grote groep van 42 procent probeert het wel maar het internet werkt niet.

Eredivisie

Algemene resultaten
– 86 procent van de supporters vindt de Eredivisie een spannende competitie
– 80 procent vindt het een aantrekkelijke competitie. In 2011/2012: 84 procent.
– 58 procent van de fans tot 30 jaar vindt internet in het stadion (zeer) belangrijk
– 38 procent vindt de Eredivisie een financieel gezonde competitie.
– Hoe ouder de fan hoe lager het bedrag dat wordt uitgegeven aan fanartikelen.
– Hoe ouder de fan hoe lager de waardering voor sportiviteit en respect als zijnde uitstekend/goed
– Hoe ouder de fan hoe groter de waardering voor maatschappelijke activiteiten

Wedstrijdbezoek
Heracles Almelo scoort met een gemiddelde bezettingsgraad van 98,16 procent het hoogst gevolgd door FC Twente met 97,47 procent, AZ Alkmaar met 94,82 procent, Ajax met 94,70 procent en N.E.C. Nijmegen met 94,66 procent. Hekkensluiter is Roda JC met 68,99 procent. Gemiddeld is de bezettingsgraad in de Eredivisie 86,05 procent. De supporters van Vitesse zijn met 93 procent het meest positief over een bezoek aan het Gelredome stadion, ook supporters van Heerenveen (91 procent), PSV (90 procent) en AZ (90 procent) zijn erg tevreden.

Bereikbaarheid
Steeds meer Eredivisiefans zijn in het bezit van een smartphone. Vorig jaar was dit nog 58 procent, nu 72 procent. Fans geven aan gewend te zijn om overal gebruik te kunnen maken van mobiel internet en zouden ook tijdens thuiswedstrijden graag online willen zijn. Met name de jonge supporters (onder 30 jaar) hebben het vaakst ervaren dat internet in het stadion niet werkt (62 procent). Sinds dit seizoen is het IJsseldelta in Zwolle het eerste stadion in Nederland met volledige WIFI-dekking en 43 procent van de suppporters van PEC Zwolle gebruik het draadloze netwerk. Bijna de helft (45 procent) van de fans vindt het (zeer) belangrijk om gebruik te kunnen maken van internet tijdens het stadionbezoek. Slechts 16 procent van de supporters gebruikt op dit moment mobiel internet of WIFI in het stadion. Een grote groep 42 procent probeert het wel maar het internet werkt niet.

Redenen om een thuiswedstrijd niet te bezoeken
Hoewel acht op de tien supporters een bezoek aan het stadion als positief ervaart is er een afname van 83 naar 88 procent. 37 procent van de fans geeft de prijs van de kaartjes als reden om geen thuiswedstrijd te bezoeken. Met 25 procent komt het live volgen van wedstrijden op TV of internet op de tweede plaats.

Sportiviteit & Respect
43 procent beoordeelt sportiviteit en respect in de Eredivisie als goed of uitstekend, een meerheid van 47 procent beoordeelt het echter als matig. Aanspreken op ongewenst gedrag en het accepteren van een beslissing van de scheidsrechter scoren met respectievelijk 35 en 36 procent het laagst. Driekwart van de supporters voelt zich altijd veilig in het stadion.  

Kaarten en merchandise
Ook dit jaar is er weer een stijging te zien (van 43 naar 46 procent) in de losse kaartverkoop via het internet. In acht op de tien gevallen gebeurt dit via de clubwebsite. Fans van Ajax bestellen hun kaarten met 62 procent het vaakst op internet waarvan 90 procent via de clubwebsite wordt aangeschaft. Meer dan zes op de tien supporters kopen merchandise van hun club, de gemiddelde uitgaven daalde echter wel van 54 euro naar 51 euro.

Mediagebruik
De televisie blijft met 83 procent de belangrijkste nieuwsbron op de voet gevolgd door de officiële clubwebsite (81 procent) en de nieuwsbrief vanuit de club (50 procent). Opvallend is dat de informatie via social media minder wordt gewaardeerd dan de website, nieuwsbrief, het programmaboekje en Club TV. Procentueel neemt Facebook nog steeds toe (van 47 procent naar 55 procent), Hyves neemt af (van 32 procent naar 17 procent) en Twitter neemt licht toe (van 24 procent naar 27 procent). Fans zijn vooral benieuwd naar nieuws over de club en berichten van spelers/trainers.

Jupiler League

Algemene resultaten
– 61 procent van de supporters ziet de Jupiler league als toegankelijk en verrassend
– 72 procent vindt vooral dat de strijd om de periodetitels de competitie spannend maakt.
– 70 procent van de fans tot en met 30 jaar heeft behoefte aan informatie via social media
– Vier op de vijf seizoenskaarthouders zeggen vrijwel zeker te gaan verlengen
– Oudere fans vinden de prestaties belangrijker dan jongere fans als de afweging moeten worden gemaakt om een seizoenskaart wel of niet te verlengen
– De Jupiler League is met 3,27 doelpunten per wedstrijd de meest productie competitie van Europa

Wedstrijdbezoek
Bij Go Ahead Eagles werd met 72,55 procent gemiddeld de hoogste bezettingsgraad gemeten, gevolgd door Helmond Sport (71,94) en Excelsior (64,93). Sparta Rotterdam meldt zich op de zesde plaats met 63,62 procent en FC Emmen is met 26,15 procent de hekkensluiter. Gemiddelde bezetting in de Jupiler League is 55,31 procent. Er valt volgens het onderzoek voornamelijk veel winst te behalen in de combinatie vader en dochter/zoon.

Maatschappelijke betrokkenheid
Het collectieve maatschappelijke project Playing for Succes heeft dit seizoen steun gekregen van alle Jupiler League clubs. Supporters hechten veel belang aan de maatschappelijke betrokkenheid van clubs. Bijna negen op de tien fans vinden het (zeer) belangrijk dat hun club maatschappelijk betrokken is. Desondanks weet bijna de helft (48 procent) niet precies welke maatschappelijke activiteiten hun club onderneemt. Lees hier hoe maatschappelijke initiatieven onderdeel zijn van de Content Strategie.

Kaarten en merchandise
In tegenstelling tot de Eredivisie fans is het voor de Jupiler League niet gebruikelijk om kaarten te kopen op het internet. Slechts één op de tien koopt de kaarten online, dat is zelfs minder dan vorig jaar (12 procent). Zij die de kaarten wel via het internet bestellen doen dit meestal via de officiële clubwebsite. Gemiddeld besteden supporters 20 euro aan merchandise, 3 euro minder dan in het vorige seizoen. Opvallend is dat vrouwen vaker merchandise kopen dan mannen.

Mediagebruik
Door de verschuiving van de samenvattingen van vrijdagavond naar zaterdagavond zijn minder supporters de competitie gaan volgen via de televisie. De officiële clubwebsite is met 78 procent de belangrijkste nieuwsbron gevolgd door de regionale krant (58 procent) en de televisie (57 procent). Online lijkt de e-mail nieuwsbrief van clubs vooral oudere supporters (60+) aan te spreken, voor jongere supporters zijn de officiële Facebook (53 procent) en Twitter (36 procent) belangrijke nieuwsbronnen. Net als in de Eredivisie zijn Facebook en Twitter stijgende, Hyves is dalende met bijna een halvering in percentages.

Bekijk hier de beide rapporten op de website van KNVB Expertise Openbaar

Fan onderzoek Eredivisie 2012/2013 (PDF)

Fan onderzoek Jupiler league 2012/2013 (PDF)

 

Foto: Flickr (CC) Vincent Teeuwen

Geplaatst in Beleid

Wijnand van der Waal

Na 5 super gave jaren bij Sportnext was het tijd voor een nieuwe stap: Marketing & Communicatie bij Golazo Sports Nederland. Jaarlijks ben ik betrokken bij (inter)nationale topevenementen waaronder NN CPC Loop Den Haag, NN Marathon...
Naar profiel »

Gijsbregt Brouwer

Toch blijft onderzoek en cijfers bijzonder:
- 45% vindt het (zeer) belangrijk om internet te hebben in een stadion
- 43% gebruikt daadwerkelijk internet als het er is (zal nog aan groei onderhevig zijn of kinderziektes kennen wellicht)
- 59% zou internet gebruiken als het er was of gebruikt het al (16%+43%)

We zitten dus al op de helft met een smartphone penetratie van 72%. Stadion zonder WIFI is stadion zonder toekomst.

reactie geplaatst op 11/04/2013 om 07:51 uur
Wijnand van der Waal

Je vergeet te vermelden dat alles over WIFI en connectivity te lezen is in de derde editie van magazine én dat die hier nog te bestellen is ook http://sportnext.nl/sportnext-magazine volgens mij ken je de schrijver ook redelijk goed dus zeker doen!

Dan to the point: Opvallend dat (met alle respect) PEC Zwolle eruit gelicht moeten worden om resultaten te tonen dat er dus wel beweging in is. Geen grote clubs, geen grote accommodaties eigenlijk wordt er gezegd ja de behoefte is er, ja die wordt als maar groter, maar nee voorlopig negeren we meer dan de helft van onze bezoekers. Niet gek dat slechts 37 procent de informatie via social media als (zeer) goed beoordeeld, ver achter statistische bronnen zoals het programmaboekje. Legio aan kansen.

reactie geplaatst op 11/04/2013 om 09:41 uur
Fan Engagement

Ik opper al tijden voor WiFi mogelijkheden in stadions. Het verhoogd de interactie met de fan, het opent een geheel nieuwe vorm van dienstverlening (en verhogen van winst catering en merchandising) en creëert commerciële mogelijkheden. Maar waar het buitenland al bezig is met het overstappen op de hogesnelheidslijn, staan wij nog op de eerste trein te wachten!

En de kosten is geen dragend tegenargument, aangezien de techniek er al is om WiFi-installaties in boarding te plaatsen.

reactie geplaatst op 17/04/2013 om 14:31 uur
wim de vrankrijker

Hallo Wijnand, wel goed onderzoek dat je hier laat zien over het prof voetbal.
Ik mis alleen weer de waardering over de publieksbeleving en de exposure.
Bij andere sporten zijn wij als MATCH daar al heel druk mee bezig maar het voetbal luistert nog steeds niet,
Maak nou eens meer infotainment rond wedstrijden.

reactie geplaatst op 18/04/2013 om 14:14 uur
Wijnand van der Waal

Hallo Wim, dank voor de reactie, in het onderzoek wordt daar helaas weinig aandacht aan besteed. De tevredenheid van fans komt tot stand door factoren als veiligheid en sfeer. Maar wat nu de kritische elementen voor een goede sfeer en een betere beleving zijn dat mist. Kan je een aantal concrete voorbeelden noemen van infotainment rond wedstrijden?

reactie geplaatst op 19/04/2013 om 08:12 uur

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?