Revolutie door OranjeLeeuwinnen
oranjevrouwen_EK1.jpg

Revolutie door OranjeLeeuwinnen

09/08/2017 06:302 reacties3054


Het succes van wat inmiddels de OranjeLeeuwinnen is gaan heten, zal ook op sponsorgebied consequenties gaan hebben. Sporters zal duidelijk moeten worden dat sponsoren andere eisen stellen dan pakweg tien jaar geleden. De succesvolle voetbalvrouwen hebben een nieuwe norm neergezet. Tijdens een toevallige ontmoeting met de merkmanager en sponsorverantwoordelijke van Univé Verzekeringen Fons Roosenboom, valt de marketingterm 'engagement'.

Naast het uitbundig vieren van het succes van de Oranjevrouwen is er ook een belangrijke trend neergezet in sportmarketing. Veel sporters zullen worden vergeleken met de uitbundige groep die de afgelopen weken voor record kijkcijfers zorgde. PSV‘er Jürgen Locadia merkte dat bijvoorbeeld toen hij na de dramatische uitschakeling van zijn ploeg tegen de nummer 4 van Kroatië op social media keihard werd afgemaakt en zijn gebrek aan motivatie werd gespiegeld aan de enorme strijdlust van de Oranjevrouwen en hun klik met fans en media.

Zoals het vaak gaat in dit soort discussies, slaat de overdrijving snel toe, maar wat wel heel duidelijk is geworden is dat de sportfans klaar zijn met bepaalde sporters, die alleen op het veld de held uithangen en lak hebben aan fans en media. Bij Ajax en PSV is men zich daar al wat langer van bewust en bijvoorbeeld Ajax-vedette Hakim Ziyech is tegenwoordig voorbeeldig in de omgang met fans en (social) media.

Belangrijk signaal

Fons Roosenboom van Univé zei het nog wat stelliger. In sportsponsoring draait het alleen nog om engagement en hij noemde de populariteit van de leeuwinnen ook bij vrouwen en kinderen een belangrijk signaal.

Sporters gaan zelf hun sponsorwaarde bepalen en hebben daar de klassieke sportmedia steeds minder voor nodig. Zorgen voor engagement via bijvoorbeeld vlogs op social media of foto’s op Instagram.

Daar kan een (sponsor)merk worden geladen. De moderne managers van de topsporters doen daar veel aan. De succesvolle Ralph van Baasbank (Sven Kramer, Ireen Wüst, Naomi van As, Dafne Schippers) van House of Sports heeft bijvoorbeeld voor zijn sporters samen met specialisten van House of Sports Digital een hele contentstrategie ontwikkeld.

ZIE OOK: Einde aan sponsorcrisis in schaatsen en wielrennen?

Norm

'Zijn' sporters zijn alom aanwezig in de media en viraal. Anderen worstelen daar nog mee. Bij de wielerploegen begrijpen ze ook hoe het werkt en bijvoorbeeld Tom Dumoulin weet efficiënt te communiceren via Instagram. De stelling van Fons Roosenboom is dat de sporter die hautain om fans en media draait, uiteindelijk niet zal overleven in de moderne topsport die meer dan ooit draait om 'likes' en storytelling. De Oranjevrouwen hebben dit proces alleen maar versterkt en de norm voor veel andere sporters zal dit team zijn.


Headerfoto: Twitter@RoosjeBertens

Geplaatst in Media, Social media, Sponsoring, Vrouwenvoetbal

Jaap Stalenburg

Jaap Stalenburg (1959) is sinds 1 januari weer terug in de journalistiek. Hij werkt onder meer voor Helden Magazine en diverse radio- en tv-programma’s. Daarnaast blijft hij als parttime manager Corporate Communicatie voor TVM...
Naar profiel »

Sander Mallie

Beste Jaap,
Je schrijft dat Fons “de populariteit van de leeuwinnen ook bij vrouwen en kinderen een belangrijk signaal” noemt. Voor wat precies?
En is dit EK niet juist een bewijs hoe ongelooflijk krachtig de traditionele media nog altijd kan zijn?
Gr, Sander

reactie geplaatst op 09/08/2017 om 22:09 uur
Stéphan

Beste Jaap,

Ik vind het persoonlijk wat overdreven dat deze voetbaldames voor de revolutie hebben gezorgd. Ik kan mij vorig jaar herinneren dat de Oranje handbaldames, met uitblinkende Polman en even zo geëmotioneerde en gepassioneerde Wester ook in de armen werden gesloten. Zeker door bijvoorbeeld Jack van Gelder. Daar zat ook een beleving in die heel snel voorbijgestreefd wordt in dit artikel. Er zijn meer toonaangevende sporters dan alleen de leeuwinnen.

Ondanks dat het een bijzonder goede prestatie is van de dames, gaat het mij dan te ver om het een snelle en totale verandering (revolutie) te noemen. Ik begrijp dat het een sterke verwoording is, maar naar mijn idee niet te koppelen aan de huidige prestaties. In 2010 zag ik ook een sterk gepassioneerd team die op beide benen bleef staan. Het is mogelijk dit eerder een window of opportunity te noemen, waarin prestaties, zelfvertrouwen en passie bijeenkomen die tot dit kunnen leiden. Het feit dat het toch wel genoeg te zien is op te tv ook bij andere sporten, ondanks dat het niet altijd leidt tot succes, geeft mij aan dat we het blijkbaar te weinig zien. Daarom is het opvallend.

Dit is ook naar jouw mening niet door deze sporters in gang gezet, mogelijk dienden zij -net als genoeg andere sporters en sportteams- enkel als katalysator die het nieuwe tijdperk van verwachtingsmanagement over sporters van sponsoren en fans versneld. Maar of fans echt minder van sporters gaan houden door hun gedrag betwijfel ik. José Mourinho heeft ook een bijzondere wijze van managen en de pers te woord te staan. Toch zijn er veel fans en net zo goed mensen die niets van hem moeten.
Toch blijven bepaalde sporten, al dan niet met de ‘revolutionaire’ sporterswijze, op tv uitgezonden worden waarbij dit minder vaak te zien is en blijven sporters die ander gedrag vertonen (Suarez, Conor McGregor, maar ook Locadia) nog steeds trending op social media. Hun prestaties of bijzondere gedragingen maken hen interessant.

Blijkbaar is het op dit moment dus nog idealistisch om te denken dat men dit allen volgt om de engagement van sporters te waarderen op social media. Vraag en aanbod lijken daar nog niet genoeg op in te willen spelen. We zijn blijkbaar nog niet zover. Hopelijk komt het ooit.

reactie geplaatst op 10/08/2017 om 17:03 uur

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?