Samsung zorgt met SmartSuit voor shorttrack 2.0
Samsung_SmartSuit_02_uitsnede.jpeg

Samsung zorgt met SmartSuit voor shorttrack 2.0

08/01/2018 12:260 reacties1590


De Winterspelen van PyeongChang komen steeds dichterbij. Daarom presenteerde Samsung in Thialf Heerenveen vorige week het geheime wapen waar shorttrackers Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting de afgelopen maanden al mee trainden. Het Samsung SmartSuit is ontwikkeld om met sensoren de ideale schaatshouding te meten. Samsung zoekt hiermee in de marketing rond PyeongChang 2018 met technologie nadrukkelijk de sport op.

De shorttrackers trainden al sinds november met het schaatspak, maar woensdag werd het innovatieve meetpak aan het grote publiek getoond in Thialf Heerenveen. Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting zijn de enige shorttrackers in de wereld die de beschikking hebben over het Samsung SmartSuit, dat ook alleen in Thialf gebruikt kan worden.

Zelfs in shorttrackland Zuid-Korea, waar Samsung is gevestigd, hebben de schaatsers niet de beschikking over het pak. De ontwikkeling van het pak moet daarom ook gezien worden als een lokale marketingactiviteit van Samsung Benelux. "We hebben als Samsung Benelux lokaal de vrijheid om invulling te geven aan onze partnerships", zegt Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile van Samsung Nederland.

Bondscoach Jeroen Otter maakt graag gebruik van technologie en statistieken. Zeker in vergelijk met een land als Zuid-Korea, waar hij toch een bepaald conservatisme ziet, moet hij wel naar innovatieve oplossingen zoeken om zijn schaatsers beter te maken. "Ik moet alles aangrijpen, anders worden we 5,6,7 en 8. Ik heb letterlijk vijf hele goede schaatsers en daar moet ik het mee doen. In Zuid-Korea hebben ze wel twintig goede schaatsers."

Bij de ontwikkeling van het Samsung SmartSuit waren shorttrackers Knegt en Schulting zelf nauw betrokken. Knegt legt de werking uit: "Op het pak zitten vijf sensoren: één op de onderrug, twee net boven de knie en twee op de schenen. Die staan met elkaar in verbinding en daardoor weet het systeem precies hoe diep je zit met je kont."

Data voor fans

In het systeem zit ook nog een vernieuwende optie verwerkt om de communicatie tussen de coach en de schaatser gemakkelijker te maken. Daarvoor wordt het SmartSuit gekoppeld aan een tablet of smartphone voor de coach. Als de schaatser boven een bepaalde streefdiepte komt dan de coach met een druk op de knop zorgen dat de schaatser een kleine vibratie krijgt met zijn smartwatch. Voor Otter is dat ook nog wennen, maar hij is enthousiast over de mogelijkheden. "Hoe kan ik aan de hand van deze gegevens zorgen dat hij nog langer die pijn kan doorstaan? Daarom noem ik het ook shorttrack 2.0."

Otter ziet ook nog meer mogelijkheden met het systeem voor de toekomst. "Je zou dit ook in de jurering kunnen gebruiken: wie ligt er voor op de streep? Ik kan me ook voorstellen dat die data voor fans ook interessant kan zijn. Dat je in een appje kan zien dat Sjinkie vermoeid raakt of dat hij verzuurd."

Met het SmartSuit zoekt Samsung op een andere manier de sport op in een partnership. Waar dat rond voorgaande Olympische Spelen met Dorian van Rijsselberghe en Ireen Wüst meer met een campagne gebeurde, staat nu de technologie centraal, zegt Van Walt Meijer. "Nu tillen we het naar een hoger niveau: juist met onze technologische innovatie en realtime data willen we een bijdrage leveren aan het winnen van goud van Sjinkie of Suzan."

Video: De Samsung SmartSuit


 

Foto's: Samsung

Geplaatst in Innovatie, Marketing, Overige sporten, Shorttrack, Wearable technology

Pieter van der Meer

Communitymanager bij Arko Sports Media van onder andere Sportinnovator.
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?