Hoe de nieuwe sport apps echt je gedrag veranderen
gijsbregt_sportapps2.png

Hoe de nieuwe sport apps echt je gedrag veranderen

12/11/2013 07:258 reacties6556


Bijna ongemerkt zijn running apps een van de grootste markten in de verschillende appstores geworden. Het gaat om een markt die groter is dan 100 miljoen downloads. Het is ook een markt die niet stil staat. De tweede generatie apps is volop in ontwikkeling en deels al in gebruik. Belangrijkste verschil met vroeger: van meten naar veranderen. Daarmee wordt de heilige graal van Silicon Valley ook bij running opgezocht: hoe verander je het menselijk gedrag blijvend? De vier meest gebruikte instrumenten op een rij.

Hardlopen is fijn omdat het weinig toewijding lijkt te vragen: weinig tijd, weinig afspraken, weinig materiaalkosten. Het is een van de redenen waarom hardlopen zo in opkomst is in het huidige tijdperk van overvolle agenda's en zappen en whatsappen. Het nadeel is dat weinig toewijding ook kan leiden tot snel afhaken. De motivatie om door te gaan of überhaupt om naar buiten te gaan is makkelijk verdwenen. 

Enhanced running apps
De eerste generatie running apps was sterk technologie gedreven: wat de smartphone kon, werd een functie. Afstand, snelheid, route, soms aangevuld met hartslag en een calculatie van calorieverbranding. De gedachte erachter was: meten is weten. Maar de stap van kennis naar gedrag(sverandering) blijkt nauwelijks gezet te worden. Daar probeert de tweede generatie running apps wat aan te doen: daadwerkelijk en blijvend het gedrag veranderen. Ik noem deze apps de "enhanced running" apps. Apps die meer bieden dan de bestaande apps en sportwatches, zoals doel stellen, sociale validatie, gamification en conceptualisering. Instrumenten die niet alleen in running zichtbaar zijn maar in alle domeinen waar veranderd gedrag noodzakelijk is: van afvallen tot gezond werken, van leren tot therapietrouw en stoppen met roken. Basis achter al deze apps zijn de sterk verbeterde sensoren en verbeterde rekenkracht van de smartphones (en straks wearable technology, zoals Google Glass).

Conceptualisering
Misschien wel de meest flauwe van de instrumenten: afleiding creëren. Veel mensen luisteren muziek, maar dit gaat verder. Verhalen voor tijdens het lopen, series wellicht, als een nieuwe variant op het hoorspel. En met de komst van Google Glass zelfs complete videoseries. Op maat gemaakt en relevant voor het hardlopen. Je gaat lopen omdat je wil weten hoe het verhaal afloopt. Cliffhangers krijgen een geheel nieuwe functie.

Voorbeeld: Story Running door Runtastic

Gaming 
Gaming gaat verder dan gamificatie. Gaming maakt van hardlopen een game, zoals we deze kennen van de PlayStation en de Xbox. Missies uitvoeren, vijanden ontlopen, strategische opdrachten uitvoeren, schatten vinden of landen bouwen. Alles gedreven door de manier waarop je loopt. Het draait om het volgende level halen en dit motiveert mensen. Als je gaming vertaalt naar Google Glass dan stap je letterlijk de 3D "werkelijkheid" in en zijn de nieuwe augmented reality mogelijkheden eindeloos.

Voorbeelden : Zombies, run! en looptijden.nl komt binnenkort ook met een game

Doelen stellen
Dit is bijna het simpelste instrument: daag runners uit om een doel te stellen en dit te halen. Denk aan 300 kilometer in de  maand lopen of een 5 kilometer binnen het half uur lopen of meer deze week lopen dan vorige week. Als je een doel koppelt aan anderen, dan wordt het bijna weer een traditionele wedstrijd: wie loopt het meest van ons tweeën of van onze groep? Doelen die gekoppeld zijn aan evenementen werken vaak het best, zoals voorbereiding op de marathon van Rotterdam of de Damloop.

Voorbeelden: Runkeeper, Nike Plus en looptijden.nl

Sociale validatie
Uit onderzoek blijkt dat peer pressure of de positieve variant, sociale validatie, een van de krachtigste instrumenten is voor gedragsverandering. Denk aan de groepsprocessen bij de AA of trainen in een groep. De digitale variant hiervan begint aan een opmars. Live aanmoedigen via social media, virtuele trainingsgroepen, tips opvolgen of routes lopen van vrienden. Het "alleen maar toch samen" lopen komt eraan. Door Google Glass zal ook hier een enorme boost komen met ghosting (lopen tegen een geprojecteerde tegenstander) voorop.

Voorbeeld: Nike Plus

Nog lang te gaan
Gedrag veranderen is extreem lastig. Het moeilijkste ook met bovenstaande apps is om mensen überhaupt te motiveren om een app te gaan gebruiken. Daarbij vormen bovenstaande instrumenten pas het het begin van een nieuwe stroming apps, die verder kijken dan data en cijfers. Ze kiezen voor de impliciete weg.  Ik verwacht veel meer van deze impliciete manieren om mensen te stimuleren, bijvoorbeeld door muziek (of video in Google Glass). De sterkste enhanced running apps zullen bovenstaande instrumenten slim combineren en bestaande trainingsdogma's slechts als basis gebruiken voor hun game, concept, doel of sociale interactie.

Afbeeldingen: GadgetReview 

Geplaatst in Mobile

Gijsbregt Brouwer

Co-founder van sport content en activatiebureau Týrsday. Týrsday werkt voor meer dan 125 atleten, verschillende bonden en teams en voor een aantal grote sponsors en sportmerken. Daarnaast oprichter van SPORTNEXT en expert op het gebied...
Naar profiel »

Jan-Paul de Beer

Hi Gijsbregt,

Leuk artikel! Weet jij of er al cijfers bekend zijn dat deze apps er daadwerkelijk voor zorgen dat mensen meer gaan bewegen? Of is het vooral iets leuks voor hardlopers die anders toch ook al zouden hardlopen of een andere sport zouden doen. Mooiste zou natuurlijk zijn als de techniek er nu juist voor zorgt dat mensen echt in beweging komen.

Ben benieuwd!

reactie geplaatst op 13/11/2013 om 11:37 uur
Gijsbregt Brouwer

Er wordt zeker meer gelopen, zie de opening van m’n artikel. Maar dat is lastig aan 1 oorzaak toe te schrijven en de causaliteit met de apps is lastig: meer apps door meer lopers lijkt logisch, maar meer lopen door meer app gebruik is lastig.

Wel is duidelijk dat self tracking (waaronder ook de 1e generatie apps vallen) kan leiden tot meer bewegen: http://brt.gs/19YAksD

reactie geplaatst op 13/11/2013 om 11:46 uur
Jan-Paul de Beer

Thanks dat zocht ik!

reactie geplaatst op 13/11/2013 om 12:54 uur
Peter Haenebalcke

Beste,

Ongetwijfeld zullen al deze tools bijdragen aan de beleving van de loper. Met dgl. gadgets zal hij/zij misschien ook tijdelijk meer gemotiveerd zijn om te gaan hardlopen, maar, zo vrees ik, ook het ‘nieuwe’ zal er ook wel snel af gaan en dan vervalt de loper opnieuw terug op de (al dan niet aanwezige) basismotivatie en wil om te blijven lopen.
Destijds, in de jaren ‘80 en ‘90, behoorde ik tot de groep der gemotiveerde, gepassioneerde en fanatieke hardlopers: met een paar nieuwe flashy hardloopschoenen kreeg ik (tijdelijk) een boost, later dezelfde ervaring met steeds gesofisticeerder HR-meters….
Kortom: het helpt, het kan geen kwaad maar of het ook blijvend effect heeft, durf ik te betwijfelen.
Groeten
Peter

reactie geplaatst op 09/12/2013 om 09:51 uur
Wijnand van der Waal

Beste Peter,

Begrijp de kritische mening ten opzichte van innovatie als ‘de heilige graal’ voor eindeloze motivatie maar de vergelijking tussen nieuwe flashy hardloopschoenen en gesofisticeerder HR-meters met de nieuwe generatie apps is lastig te maken. Juist omdat de bovenstaande kenmerken daar niet op van toepassing zijn. Of het echt werkt valt inderdaad nog maar te bezien. Misschien alleen voor een selectie groep. Of in de toekomst maken we er allemaal gebruik van zonder dat we het weten? Wordt vervolgd!

Groet,

Wijnand

reactie geplaatst op 10/12/2013 om 08:27 uur
Kris De Coorde

Ook ik ben benieuwd naar de effectiviteit van deze innovatie op langere termijn. Uiteindelijk is het altijd een ‘en en’ verhaal.

Kris De Coorde

reactie geplaatst op 10/12/2013 om 16:57 uur
Ed Hemdmans

Beste Peter,

Interessant artikel. Ik vraag mij af hoe je tegelijkertijd kunt hardlopen en een serie kijken. Op een loopband kan ik mij daar een beeld bij vormen. Niet wanneer ik buiten op straat ren. Dat argument vind ik dus minder.

Greetz,
Ed

reactie geplaatst op 06/01/2014 om 14:00 uur
Alessandra

Een heel leuk voorbeeld uit eigen land: http://figurerunning.com/blog/how-to/

reactie geplaatst op 06/01/2014 om 15:53 uur

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?