Douwe_Bekking_VOR_Brunel.jpg

Team Brunel wil nieuwe toekomstmogelijkheden creëren door verbinding

05/09/2017 06:300 reacties1207


Na de succesvolle campagne - resulterend in een tweede plaats - tijdens de vorige editie, is Team Brunel ook nu weer van de partij als op 22 oktober de Volvo Ocean Race 2017-18 in Alicante van start gaat. Het is de vierde keer dat Brunel sponsor is van een team in de grootste zeilrace rond de wereld. "Onze partners zijn letterlijk onderdeel van het team."

Het thema voor de nieuwe campagne is Engineering Future. Door ervaring, kennis, organisaties en mensen met elkaar te verbinden wil Team Brunel nieuwe toekomstmogelijkheden creëren. Voor het zeilen, voor het individu en voor bedrijven.

"Naast het maximale resultaat in de race is het doel van Team Brunel om de volgende generatie een versnelling te laten maken door ervaring te koppelen aan talent", aldus Gideon Messink, directeur van Sailing Holland en initiatiefnemer van Team Brunel. De combinatie van ervaring met talent staat ook centraal in de teamselectie. Schipper Bouwe Bekking past perfect in dat plaatje. Hij staat voor de achtste keer aan de start van de race der races en is de meest ervaren Volvo Ocean Race schipper ooit. Gecombineerd met jonge talenten, zoals onze landgenoot Carlo Huisman (winnaar America’s Cup 2017 met Team New Zealand) en Kyle Langford (winnaar America’s Cup 2013 met Oracle Team USA) uit Australië, ontstaat een hele mooie teamdynamiek.

Samenwerkingspartners

De dynamiek van het team zelf zien we ook terug op andere vlakken, bijvoorbeeld als men kijkt naar de partners van Team Brunel. Brunel en oprichter Jan Brand zijn de founding partners. Daarnaast wordt er samengewerkt met Abel Delft, ACE Ingenieurs- & adviesbureau, P2 Managers, EY (dat ook in de vorige editie partner was) en Royal Huisman.

"Als Brunel zijn we door de vierde keer verbonden aan de Volvo Ocean Race", zegt Jan Arie van Barneveld, CEO van Brunel. "Uitdaging, spanning en teamwork sluiten naadloos aan bij onze bedrijfscultuur. In deze editie zetten we meer dan ooit in op de mix van jong talent en ervaring. Dat is ook Brunel. En de wil om te winnen! Ook dat is Brunel. Wij gaan de nieuwe generatie zeilers kansen bieden. Voor sponsors, zeilers, shore crew en onze mensen wordt het een feest!"

Tailor made

Gideon Messink, voor de tweede keer initiatiefnemer van Team Brunel en zelf drie keer deelnemer aan de race, bevestigt de kracht van de Volvo Ocean Race als businessplatform. "We zien dat hoofdsponsors, zoals Brunel, het team ondersteunen, waarbij branding en storytelling een belangrijk middel zijn om commerciële doelstellingen te bereiken. Tegelijkertijd hebben we ook hele andere ervaringen met partners en hun doelstellingen, die soms voor het grote publiek minder zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld een partner die de sponsoring van het team benut heeft om relaties te leggen, die uiteindelijk tot een zeer winstgevende overname hebben geleid."

En dat is volgens Messink gelijk de kracht van Team Brunel. "Team staat niet alleen voor het zeilteam, maar juist ook voor het team van bedrijven dat de campagne ondersteunt. Soms merken we dat bedrijven denken, dat je een hele grote investering moet doen om partner te kunnen worden van een team. Wij denken daar echter anders over", aldus Messink. "De mogelijkheden voor partners zijn flexibel en gericht op het realiseren van hun doelstellingen. We maken dus altijd een tailor made pakket, waarbij we bijvoorbeeld kunnen focussen op bepaalde etappeplaatsen in de wereld of een inhoudelijke thema, zoals veiligheid, coaching of innovatie. Maar bijvoorbeeld ook de adoptie van één van de zeilers als ambassadeur van de partner behoort tot de mogelijkheden."

Bijzonder is natuurlijk dat deze keer de finish in Den Haag zal zijn, wat het extra aantrekkelijk maakt voor Nederlandse bedrijven.

Het laatste woord is aan schipper Bekking: "Wat een campagne voor de Volvo Ocean Race uniek maakt, is dat we partners, hun medewerkers en relaties bij het hele proces betrekken. Bij succes én tegenslag. Onze partners staan er middenin. Ze zijn letterlijk onderdeel van het team. Die interactie is uniek en geeft letterlijk een band voor het leven."

Dit artikel verscheen eerder op sponsorreport.nl. Lees het gehele stuk hier.


Headerfoto: Stefan Coppels/Team Brunel/Volvo Ocean Race / Foto in tekst: Dave Kneale/Volvo Ocean Race

Geplaatst in Sponsoring, Volvo Ocean Race

Ad Maatjens

Oprichter Sponsorreport, het kennisplatform over sponsoring in de Benelux. Sponsorreport verschijnt tien keer per jaar, waarvan 4 keer als printeditie en inclusief de eindejaarsglossy met exclusieve onderzoeken en analyses,...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?