Under_Armour_MyFitnesspal.jpg

Waarom Under Armour 560 miljoen dollar betaalt voor MyFitnessPal en Endomondo

05/02/2015 13:302 reacties3520


In anderhalf jaar tijd betaalt Under Armour meer dan 700 miljoen voor drie health en fitness platforms. MapMyFitness, MyFitnessPal en Endomondo hebben nu samen 120 miljoen gebruikers en door de overnames weet Under Armour (en daarmee ook de marketeers) van miljoenen mensen hoevaak, hoeveel en met welke voeding zij sporten.

Bergen aan data

Een kleine anderhalf jaar geleden, november 2013, nam Under Armour voor 150 miljoen dollar MapMyFitness over. Het sportplatform heeft dan 20 miljoen gebruikers, werkt met 400 fitness devices en biedt 160 miljoen work-outs voor hardlopen, wielrennen en wandelen. Door MyFitnessPal en Endomondo voor 560 miljoen dollar over te nemen wordt het aantal gebruikers in één klap verzesvoudigd en het aanbod uitgebreid naar voeding. Het Amerikaanse sportmerk geeft daarmee een duidelijk signaal af: de toekomst van de sportmarkt is te vinden in data.

Het scala aan apps is inmiddels indrukwekkend. Begin dit jaar werd het nieuwe vlaggenschip UA Record gelanceerd. De sport app biedt een helder overzicht van workouts en daagt gebruikers uit om met elkaar een competitie te starten. Bij de ontwikkeling van de app is bijvoorbeeld gekeken naar het succes van MapMyFitness. De overnames moeten Under Armour helpen in de strijd tegen marktleider Nike die een jaar geleden het produceren van hardware losliet en vol voor ontwikkeling van het Nike+ platform gaat.

1-op-1 relatie met de consument

Gijsbregt Brouwer: deze mega overnames hangen natuurlijk nauw samen met de komst van de Apple Watch, er komt een nieuwe generatie wearables aan en die schreeuwt om data. De bovengenoemde partijen zijn bezig, of al klaar, met de ontwikkeling van nieuwe apps voor wearables. Alle grote sportmerken doen hieraan mee en de markt gaat zich de komende tijd verder concentreren. Voorheen was al die data in handen van een start-up, met liefde voor het concept, en Under Armour gaat ons in de toekomst bombarderen met advies gerelateerd aan hun sportproducten. De sportmerken hebben nu met 100 miljoen gebruikers een 1-op-1 relatie. Direct en altijd te bereiken. Binnen nu en vijf jaar wordt het gebruik van sportdata huge. De vraag is wat we daarvan vinden? Dat sportmerken zoveel van ons weten? Een kwestie die steeds relevanter gaat worden.

Geplaatst in Mobile, Wearable technology

Wijnand van der Waal

Na 5 super gave jaren bij Sportnext was het tijd voor een nieuwe stap: Marketing & Communicatie bij Golazo Sports Nederland. Jaarlijks ben ik betrokken bij (inter)nationale topevenementen waaronder NN CPC Loop Den Haag, NN Marathon...
Naar profiel »

Marcel Boots

De actieve gebruikers van fitness en gezondheid Apps zijn vaak ook actieve sporters. Nike heeft dit al jaren geleden goed begrepen en heeft zodoende een enorme community weten op te bouwen in running en andere sporten met Nike+. Under Armour heeft waarschijnlijk een strategische keuze gemaakt om een positie op te bouwen met deze populaire Apps, om te voorkomen dat ze de slag missen als Nike met Apple gaat samenwerken bij de komst van de Apple Watch. Het ligt zeer voor de hand dat Nike al achter de schermen werkt aan nieuwe Apps die gelijk met de komst van de Apple Watch zullen uitkomen. My fitness pal heeft zoveel gebruikers dat Apple ook niet kan weigeren om hen toegang te geven tot de ontwikkelingen voor het Apple platform. My fitness pal heeft overigens minder actieve sporters als gebruikers dan de andere Apps omdat het meer op voeding is gericht.
Ook het bereik van 120 miljoen mensen in een specifieke doelgroep op hun mobiel is zeer veel waard. Axel Springer in Duitsland heeft zich hiervoor ingekocht bij Runtastic. De vraag blijft hoe het verdienmodel van deze firma’s er uit gaat zien om het bedrag per gebruiker terug te verdienen?

reactie geplaatst op 10/02/2015 om 18:51 uur
Wijnand van der Waal

Het verdienmodel is inderdaad niet direct te koppelen aan de verkoop van sportartikelen (bijvoorbeeld schoenen, shirts, zweetbandjes) maar moet eerder gezien worden als een 1-op-1 marketingkanaal. Krijg vandaag alleen al 4 notifications van MyFitnessPal over voeding, dat kan Under Armour ook met de eigen apps gaan doen. Het aantal gebruikers 120 miljoen (daar gaan nog dubbelen vanaf) blijft echt extreem groot. Had met e-mailmarketing jaren geduurd. We gaan het in de gaten houden! Dank voor je uitgebreide reactie Marcel!

reactie geplaatst op 11/02/2015 om 17:14 uur

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?