Frankrijk_WK_shutterstock_1131351239.jpg

Wat zijn de verhalen van dit WK?

13/07/2018 09:230 reacties914


Voetbal verenigt mensen en een wereldkampioenschap kan landen verenigen. De eerste dag was er volgens Gary Lineker in Rusland weinig te merken van de 'WK Koorts' na de 5-0 overwinning van het thuisland. Maar gaandeweg het toernooi kwam zowel het thuispubliek als ook de rest van de wereld los en ontstond bij meerdere landen het geloof in een wereldtitel. Bonden kunnen hierop inspelen door de verhalen te bundelen in een campagne met content en hashtags. Wat valt er dit WK op?

Landslogans en WK-slogans

Een aantal landen heeft algemene slogans voor het nationale team en vult deze aan met specifieke WK-hashtags. De Spanjaarden gebruiken #VamosEspana als hun centrale verhaal voor alle teams en hadden als motto voor dit WK #HagamosQueOcurra (laten we doen wat er gebeurt).

De Portugezen gebruikten ook een aparte slogan voor het WK. Naast #TeamPortugal en #VamosPortugal werden de content items voorzien van #ConquistaOSonho (Droomverovering).

Geuzennamen, soms dierennamen

Saudi-Arabië zijn de #GreenFalcons (Groene valken) en die kiezen er dus voor hun geuzennaam te gebruiken in hun verhaallijn. Egypte gaat voor #ThePharaohs (De Farao’s). Ook de Australiërs houden het rustig bij hun geuzennaam met #GoSocceroos.

Andere proberen juist de natie te verbinden

Uruguay had bijvoorbeeld het verhaal #ElEquipoQueNosUne (Het team dat ons verenigd). En de Zweden nemen het heel letterlijk; voetbal is het land #viärsverige (Wij zijn Zweden).

Panama deed ook mee in deze richting met #TodosSomosPanamá (Wij zijn allemaal Panama). Kroatië kiest met #Family en #BeProud eveneens het thema van saamhorigheid.

De Engels FA ging voor #ComeOnEngland en de hashtag voor het team #ThreeLions. Dit werd ook overgenomen door de spelers, zoals Harry Kane. Maar wat er echt leefde in Engeland is de leus 'Footbal is coming home'. En dat is juist niet georganiseerd door de FA, maar wel de tekst die heel Engeland scandeerde de afgelopen weken. Het liedje werd in 1996 uitgebracht voor het EK in Engeland en werd dit WK naarmate de successen toenamen ook steeds meer het lijflied van de Engelse supporters. 

Kleur

Andere gaan bijvoorbeeld voor een kleur, zoals Japan met #SamuraiBlue. De Belgen hebben een slogan voor al hun teams #RedTogether. De Belgen zijn niet de enige die kiezen voor de kleur rood. De Zuid-Koreanen doen daar ook aan mee met hun #붉은악마 (Wij, de rode duivel).  #FiersdetreBleus (Trots om blauw te zijn) is de keuze van de Franse bond. En op contentgebied ook de bond die het meeste uitpakt. Met veel achtergrondcontent op Instagram. Zeker een tip om te volgen richting de finale. Wat opvalt bij de Fransen is dat er ook echt een band lijkt te zijn tussen de spelers en de communicatie van de bond. Antoine Griezmann neemt de hashtag bijvoorbeeld over.

 

On est en demi ! Allez les bleus #fiersdetrebleus ����

Een bericht gedeeld door Antoine Griezmann (@antogriezmann) op

Belang

Het is voor sportbonden een steeds belangrijkere voorwaarden om goed aanwezig te zijn op social media. Zodat de bond de verhalen kan maken en de partners ook echt ruimte kan geven. Australië heeft bijvoorbeeld met Caltex een hele behind the scenes reeks gemaakt. De Kroaten geven aan hun partners ook ruimte voor aanwezigheid in de content. Bijvoorbeeld in de header op Twitter en in retweets van content van kledingpartner Nike.

EK ‘88

Zijn slogans dan echt iets van deze tijd? Nee, zeker niet. Oranje was in 1988 zijn tijd al ver vooruit met 'I luv Oranje'.


Headerfoto: Shutterstock.com

Geplaatst in Beleving, Media, Social media, Voetbal, WK 2018

Dimphy Rutten

Dimphy Rutten is Categoriemanager Fans bij de KNVB en in die hoedanigheid binnen marketing verantwoordelijk voor de Oranjeteams.
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?