Jorik_header.png

What’sNext: Misschien wil de sportfan wel anoniem blijven

15/11/2017 08:000 reacties2169


De sportfan is van niemand. Nee, ook niet van jou. Het is een ambivalent wezen zonder merkvoorkeur die denkt vanuit eigenbelang. Maar de strijd om de sportfan is wel in volle gang. Clubs, merken, bonden, mediahuizen en zelfs atleten dingen naar de gunst van de fan en willen het liefst een volledig dataprofiel opbouwen van iedere volger en inzicht in contentconsumptie.


In What’sNext nemen Jorik Tilstra, Pieter Kuijpers, Lennart Boven en Michiel van Rijn van Alkemade je mee terug naar het sportmarketingnieuws van de afgelopen twee weken en plaatsen dit in het perspectief van deze snel veranderende wereld. Wat betekent dit nieuws voor de toekomst van sportmarketing en –media? Reageer gerust op deze tweewekelijkse column, interactiviteit is helemaal van deze tijd! What’sNext – iedere twee weken op woensdagochtend 8.00 uur.


Technologie is het nieuwste speeltje van marketeers en stelt ons in staat om veel meer, vaker en beter te communiceren, meten en targetten. Van social media en software tot aan wearables en marketingtechnologie. Het zal niemand ontgaan zijn, maar sport en technologie zijn echt voor elkaar gemaakt en de kansen zijn ontelbaar.

De groei is er nog lang niet uit, maar het is wel zaak in het belang van de sportfan onze krachten te bundelen of in ieder geval samenwerking te zoeken om echte relevantie te bouwen. Want kunnen we niet veel relevanter worden voor de sportfan als we echt ons best doen?

Een goed onderbouwd verhaal is een kwestie van inzicht (data) gecombineerd met creativiteit. Ga uit van het toevoegen van waarde aan de sportfan, dan gaat de rest vanzelf. Denk bij alles wat je gaat afvuren op de menigte: “don’t advertise, solve problems”. Dan krijg je als organisatie betekenis. 

Een mooi voorbeeld is de samenwerking van de Rotterdam Marathon en Nationale-Nederlanden met de voor een SponsorRing genomineerde activatie ‘Hardloopsupporter’. Er wordt niets gezegd over de dienstverlening van de sponsor, maar ze biedt een service aan de fans van marathonlopers.

In het kort: familie en vrienden konden een videoboodschap insturen voor een loper die getoond werd op het zwaarste punt van de marathon. Om het laatste zetje te geven en de marathonheld een hart onder de riem te steken. Maar kijk zelf even:

Video: Hardloopsupporter


Onverslaanbaar duo

We zien hier dat sport in combinatie met technologie een onverslaanbaar duo is. Het is alleen onze uitdaging om de sportfan te prikkelen open te staan voor service, relevantie en de toegevoegde waarde ervan te zien en voelen.

Als we dat voor elkaar krijgen, maakt niemand ons wat. Of je nu een bond, club of merk bent. Maar we moeten het wel zelf doen. Dan stapt eenieder graag voor jou uit de anonimiteit. Als bureau pakken wij graag deze handschoen op, hopelijk velen met ons!

Lees alle columns van de rubriek What'sNext hier.

Geplaatst in Data, Marketing, Sponsoring, What'sNext

Jorik Tilstra

Jorik Tilstra studeerde als geboren Fries af aan het Instituut voor Sportstudies te Groningen. Altijd is er een scherm binnen handbereik om het laatste nieuws binnen de sportwereld in de gaten te houden. Met een scherpe online focus is hij...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?