Michiel_header.png

What’sNext: Beat the algorithms - Het is tijd voor marketing to machines!

20/12/2017 08:000 reacties2361


We bevinden ons onmiskenbaar in een technologische revolutie. Voor marketing- en techliefhebbers ongelofelijk interessant. Of het nu gaat om social media, grote techreuzen, wearables, VR, AR, of artificial intelligence. De technologie ontwikkelt zich om ons heen in een ongekend tempo en om bij te blijven alleen al is topsport op zich.


In What’sNext nemen Jorik Tilstra, Pieter Kuijpers, Lennart Boven en Michiel van Rijn van Alkemade je mee terug naar het sportmarketingnieuws van de afgelopen twee weken en plaatsen dit in het perspectief van deze snel veranderende wereld. Wat betekent dit nieuws voor de toekomst van sportmarketing en –media? Reageer gerust op deze tweewekelijkse column, interactiviteit is helemaal van deze tijd! What’sNext – iedere twee weken op woensdagochtend 8.00 uur.


Ik zal het op voorhand vast toegeven, deze blog gaat niet direct over de sport. Dus als dat je enige interessepunt is, bespaar je deze 7 leesminuten. Makkelijk gewonnen toch? Wel gaat dit over de toekomst van marketing, breed. En daarmee dus ook over sportmarketing. What’sNext? Here we go!

De belangrijkste vraag die we onszelf moeten stellen luidt: wie of wat beïnvloedt de komende 3 tot 5 jaar onze keuzes als consument? Dat zijn zeker niet meer de grote reclamecampagnes of flitsende online advertenties. Nee, het is de technologie achter je mobieltje, je smartwatch, platforms als Google, Amazon, etc. Bekruipt je al een gevoel van Star Wars, sciencefiction of The Matrix? Lees verder.

In 2018, 10% of purchase decisions will be guided by a platform’s agent and start the real economic impact of empowered machines.“ - Forrester - Predictions 2018

Bijna alle connected tech wordt aangestuurd door enige vorm van algoritmes. Die zijn nodig om de hoeveelheid aan data te kunnen verwerken tot nuttige informatie. Ons gebruik van de schier onbeperkte digitale mogelijkheden neemt almaar verder toe. En daarmee ook de invloed van algoritmes op onze keuzes. Het is tijd voor merken en organisaties voor 'marketing to machines'.

Definitie algoritme volgens Wikipedia:
"Een algoritme is een set regels die stap voor stap uiteenzetten welke wiskundige handelingen er moeten worden verricht."

Marketing to machines

De meest bekende vorm van marketing to machines die we eigenlijk al jaren kennen is SEO, oftewel Search Engine Optimization. Jouw website technisch zo inrichten dat die bovenaan de zoekresultaten komt. Let's take it a step further. We zitten in een tijd van chatbots, intelligent speakersystems, Internet of Things (IoT), artificial intelligence en algoritmes.

bron: WeareSocial.com

Algoritmes beïnvloeden nu al:

- met wie we praten (welke posts krijg je in je timeline)
- wat we kopen (anderen kochten ook...)
- waar we naar toe gaan (routesuggesties)
- hoeveel we verdienen (aandelenmarkt, rentestanden, etc)
- met wie we trouwen (dating apps bepalen wie we ontmoeten)

Algoritmisering van onze hersenen

Deze digitalisering, of algoritmisering, verandert ook de werking van onze hersenen. En daarmee beïnvloedt het in de toekomst in sterke mate hoe we beslissingen nemen. De evolutie in besluitvorming noem ik dat. Vroeger bepaalde vooral je directe sociale omgeving welke keuzes je maakte. Je ouders, familie, collega’s en vrienden. Sinds de komst van radio en TV werden onze keuzes in meerdere mate beïnvloed door de grote media power. Op dit moment zitten we in de fase dat data (verwerkt in technische processen en algoritmes) de grootste invloed gaan hebben op onze besluitvorming. En daarmee heeft dit een enorme impact op toekomstige marketing.

Waarom staan we algoritmes toe in ons leven? Daar zijn logische verklaringen voor:

- teveel keuzes (hulp om te focussen)
- gebrek aan vertrouwen (waar baseer ik de juiste keuze op?)
- streven naar efficiëntie (eenvoudige taken willen we graag 'outsourcen')
- zoektocht naar inspiratie (we zoeken meer van wat we leuk vinden)

bron: WeareSocial.com

Toekomstmuziek?

Marketing to machines is dus niet een nieuw fenomeen, maar komt in de nabije toekomst in een massale stroomversnelling. Spraakgestuurde apparaten zoals Siri, Alexa Echo, Apple Homepods zorgen voor deze exponentiële versnelling. Om een indruk te krijgen hoe dit werkt, neem dan even 10 minuten de tijd voor deze video die haarfijn uitlegt hoe een algoritme de mens verslaat in Alpha GO, het meest complexe spel op aarde. 

Video: Algoritme verslaat de mens in Alpha GO


Hoe bereid je je voor op marketing to machines?

Deze basics moet je weten om je voor te bereiden op marketing to machines.

1. Om 'The BIG 4' kun je niet heen

Apple, Amazon, Facebook, Google. Deze vier techgiganten beschikken over zoveel data dat zij ons beter kennen dan dat wij onszelf kennen. Partneren met (minimaal een van) deze vier is bijna onontkomelijk.

2. Besef dat algoritmes eigenlijk niet zo moeilijk zijn als dat ze lijken

Als je het goed beschouwt zijn algoritmes vele malen voorspelbaarder dan menselijk gedrag. Dus als je algoritmes meeneemt in jouw doelgroepen overzicht, ben je al goed op weg. Zoals zoveel in moderne marketing; je hoeft niet zelf een expert te worden in algoritmes, zorg dat je de juiste specialisten inschakelt.

3. Start vandaag nog

Natuurlijk kan het soms beangstigend zijn. Maar 'cocoonen' is niet de oplossing hier. Kijk er vooral naar vanuit de service-gedachte, dan is het ook waanzinnig interessant. Gewoon van start gaan is dus het devies. Want als je dit al een beetje beheerst bouw je een enorme voorsprong op ten opzichte van je concurrentie die waarschijnlijk nog niet zo ver is. De technologische ontwikkelingen zijn exponentieel. Stilstaan en niets doen is geen optie. Het feit dat je niet exact van de hoed en de rand weet, maakt van jou geen uitzondering. Niets houdt je tegen.

Lees alle columns van de rubriek What'sNext hier.

Geplaatst in AI, Innovatie, Marketing, Trends, What'sNext

Michiel van Rijn van Alkemade

Michiel van Rijn van Alkemade (35) is als partner bij Techonomy & SportsCloud betrokken bij de ontwikkeling van digitale strategie bij diverse klanten in sport, entertainment, retail en non-profit. Michiel werkte voorheen als...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?