Lennart_header.png

What’sNext: De Tech Games

10/01/2018 06:300 reacties1914


'What’s Next?' prijkt er boven deze tweewekelijkse rubriek waarin mijn collega’s en ik een poging doen naar de toekomst van sportmarketing en technologie te kijken. Dat vereist niet altijd een glazen bol. Immers, de Olympische Winterspelen beginnen over vier weken en die vormen niet alleen het allerhoogste podium voor atleten om te laten zien wat ze kunnen...


In What’sNext nemen Jorik Tilstra, Pieter Kuijpers, Lennart Boven en Michiel van Rijn van Alkemade je mee terug naar het sportmarketingnieuws van de afgelopen twee weken en plaatsen dit in het perspectief van deze snel veranderende wereld. Wat betekent dit nieuws voor de toekomst van sportmarketing en –media? Reageer gerust op deze tweewekelijkse column, interactiviteit is helemaal van deze tijd! What’sNext – iedere twee weken op woensdagochtend 8.00 uur.


In Zuid Korea - nota bene een van de meest technologisch geavanceerde landen wereldwijd - staan ons ook op dat vlak topprestaties te wachten. Tijdens de Spelen van PyeongChang moet next-gen technology gaan zorgen voor de 'most advanced Olympic competition' ooit. Met de focus op mobile en daarmee op jongere generaties.

Kijkerservaring

Zo kunnen we ons opmaken voor de ultieme kijkerservaring. Om te beginnen in ultra high definition beeld. Bovendien krijgen sportfans wereldwijd live de mogelijkheid te ervaren hoe het is om bovenaan een schans te staan, klaar voor de sprong van je leven.

Atleten uit verschillende sporten, zoals bijvoorbeeld de bobsleeërs en schansspringers, worden namelijk uitgerust met speciale camera’s voor first person 360 graden beelden. Deze zijn te bekijken op elk mobile device en via virtual reality. Thuiskijkers kunnen zelf de hoek kiezen van waaruit ze kijken, eerste rij of toch vanuit de lucht via drone-beelden. Het is ook de bedoeling aan die beelden een live hartslag feed van de betreffende atleet toe te voegen.

Snelste internet ooit

Dit alles is eigenlijk alleen mogelijk met onmogelijk snel internet. En ook daar is aan gedacht. Alle venues zijn uitgerust met een 5G wireless verbinding, een wereldwijde primeur. Pas in 2020 zal 5G in heel Zuid-Korea worden uitgerold, in Nederland zullen we er nog langer op moeten wachten is de voorspelling. Om de enorme snelheid ervan te duiden; waar het downloaden van een video je eerst 30 seconden kostte, is dat nu in 0,8 seconden gepiept. 5G is dertig keer zo snel als het voor iedereen bekende 4G. Dit supersnelle internet verkleint de kloof tussen virtueel en realistisch beeld, want niet eerder konden dergelijke grote datastromen door het mobiele netwerk verwerkt worden. 

App

De speciale PyeongChang app speelt een centrale rol in het ontsluiten van alle beelden. Via augmented reality kunnen bezoekers gemakkelijker hun plek in het stadion vinden en zijn daarnaast direct alle replays en 360 VR content beschikbaar.

Internet of Things

PyeongChang zal ook de ontwikkeling van Internet of Things binnen de sport versnellen. Samsung Benelux deed hiervoor deze week een mooie duit in het zakje door de Nederlandse shorttrack ploeg uit te rusten met een SmartSuit, dat via sensoren de ideale schaatshouding meet. Hiermee bluffen we de Zuid-Koreanen zelfs af. Fantastisch hoe door inzet van technologie een sponsorship kan bijdragen aan grotere kansen op goud voor Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting.

ZIE OOK: Samsung zorgt met SmartSuit voor shorttrack 2.0

Het schaatsen wordt gelukkig nog gewoon aan mensen overgelaten, zij het met hulp van technologie. Voor het verplaatsen van de olympische vlam en bijvoorbeeld het verstrekken van bezoekersinformatie worden liefst 85 verschillende robots ingezet.

Video: Koreaanse robot helpt olympische vlam verplaatsen


Activaties

Als liefhebber van innovatie kijk ik enorm uit naar februari. In dat kader ben ik ook erg benieuwd naar de activaties van sponsors van IOC en NOC*NSF. Het is nog enigszins stil op dat vlak, stilte voor de storm hoop ik.

Maar natuurlijk kijk ik het meest uit naar de sport zelf. Want na het fantastische OKT in Thialf is de schaatskoorts weer helemaal terug, niet alleen bij mijzelf merk ik. Laten we hopen dat Kjeld, Kai en Sven straks net zo hard over het ijs razen als 5G door alle stadions in PyeongChang.

Lees alle columns van de rubriek What'sNext hier.


Foto in tekst: Channelnewsasia.com

Geplaatst in Activaties, Experience, Innovatie, Media, Mobile, Olympische Spelen, PyeongChang 2018, Schaatssport, Virtual reality, What'sNext

Lennart Boven

Lennart Boven is vijf jaar geleden gestart als eerste digitale medewerker van Triple Double. Nu managing director van TDE, het gezamenlijke digitale label van Triple Double en E-sites. Een team van webdevelopers, online sportmarketeers en...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?