Pieter_header.png

What’sNext: Man vs Machine

06/12/2017 09:590 reacties3558


Dagelijks vliegen de artikelen, blogs en opinies ons om de oren waar nieuwe technologie gekoppeld wordt aan een verbeelding van de toekomst. Logisch, hedendaagse technologie wordt verkocht met beloftes wat toekomstige technologie ons te bieden heeft.


In What’sNext nemen Jorik Tilstra, Pieter Kuijpers, Lennart Boven en Michiel van Rijn van Alkemade je mee terug naar het sportmarketingnieuws van de afgelopen twee weken en plaatsen dit in het perspectief van deze snel veranderende wereld. Wat betekent dit nieuws voor de toekomst van sportmarketing en –media? Reageer gerust op deze tweewekelijkse column, interactiviteit is helemaal van deze tijd! What’sNext – iedere twee weken op woensdagochtend 8.00 uur.


Ook in dit tweewekelijkse blog besteden we aandacht aan digitale ontwikkelingen en innovaties die ons vak voorgoed veranderen. Termen als VR, blockchain-technologie, wearables, A.I., marketing technology stack wisselen elkaar in hoog tempo af. De vraag naar de impact van (nieuwe) technologie in ons werkveld is dan ook relevanter dan ooit. Vervangt VR een stadionbezoek? Zorgt blockchain-technologie ervoor dat de langverwachte kansspelwet in Nederland in 2019 niet eens meer nodig is? En gaat kunstmatige intelligentie creativiteit en zelfs ons werk overnemen?

Vaak wordt gezegd dat we leven in een wereld waar verandering de enige constante is. Ik ben het daar niet mee eens, in mijn ogen zijn mensen de enige constante. Zijn we alleen voldoende bewust van onze rol en de waarde die wij (kunnen) leveren?
 
Technologie heeft de wereld kleiner gemaakt en er mede voor gezorgd dat de economie 24/7 'aan' staat. Hierdoor is ons werk de laatste decennia alleen maar toegenomen. Ik ben er dan ook niet bang voor dat ons werk zomaar wordt overgenomen, maar we staan voor mijn gevoel wel op een kruispunt in denken en handelen. We zijn er namelijk aan gewend geraakt steeds meer te doen in minder tijd en dit is géén houdbare strategie.

Sterker nog, het is zelfs gevaarlijk. Zeker in de wetenschap dat de uitwisseling van data door blockchain-technologie in fracties van seconden gaat plaatsvinden en onze wereld volledig op zijn kop gaat zetten. Daar is als mens niet tegen op te boksen en dat 'gevecht' moeten we ook helemaal niet aangaan. 

Sport is relevanter dan ooit
 
De ontwikkeling van technologie staat namelijk nooit stil en dat noopt ons andere vragen te stellen. Niet hoe technologie ons gaat helpen om sneller en efficiënter te werken om onze waarde te behouden in dit ecosysteem, maar hoe technologie helpt ons werk relevanter dan ooit te maken.

En dat is het mooie, ons werk draait om sport en ook sport is relevanter dan ooit. Niet alleen om gezond en fit te blijven, of sociale cohesie – die zo broodnodig is – te stimuleren, maar ook omdat sport NU is. We willen geen wedstrijd overspelen of een Wimbledon-finale in de herhaling bekijken. Nu niet en ook niet in de toekomst. Wij zijn het daarom aan onszelf en de sport verplicht om deze ontegenzeggelijke kracht van sport optimaal te laten renderen. 

Zekerheid

Omarm daarom innovatie, wordt verliefd op slimme toepassingen, maar doe jezelf en ons vak een plezier en denk in de impact die we daarmee realiseren. Denk niet in (het verminderen/vermeerderen van) workload en te realiseren efficiency. Verschuil je niet achter mails (sowieso gaan chatbots dit op termijn van ons overnemen – gelukkig maar!) en verlies jezelf niet in meerjarenplannen. We hebben namelijk geen idee wat de toekomst ons zal bieden.

De enige zekerheid die we hebben zijn fantastische mensen die nieuwe technologie kunnen laten werken om de sport(beleving) beter, mooier en leuker te maken. Daarmee bevestigen we onze rol in de sport richting atleten, fans en merken en zijn wij de enige constante in een wereld die per definitie altijd in beweging is.

Lees alle columns van de rubriek What'sNext hier.

Geplaatst in Beleid , Marketing, Virtual reality, Wearable technology, What'sNext

Pieter Kuijpers

Zoals een echte sportmarketeer betaamt heeft Pieter Kuijpers altijd gedroomd van volle stadions. Als klein ventje was Pieter iedere dag met sport en met name voetbal bezig. Hij schopte het tot PSV en FC Den Bosch. Vandaag de dag is dat...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?