Jorik_header.png

What’sNext: Mijn beste vriend is een chatbot

24/01/2018 08:000 reacties3009


Vind je de titel van deze blog schokkend? Stel je niet zo aan zeg. Wie had vroeger niet een penvriend in een andere stad of een ander land? Wie belt er niet dagelijks of wekelijks met zijn moeder of beste vriend(in)? Omdat diegene zo goed luistert, jou van het juiste advies voorziet en altijd weet wat-ie moet zeggen. Precies ja.


In What’sNext nemen Jorik Tilstra, Pieter Kuijpers, Lennart Boven en Michiel van Rijn van Alkemade je mee terug naar het sportmarketingnieuws van de afgelopen twee weken en plaatsen dit in het perspectief van deze snel veranderende wereld. Wat betekent dit nieuws voor de toekomst van sportmarketing en –media? Reageer gerust op deze tweewekelijkse column, interactiviteit is helemaal van deze tijd! What’sNext – iedere twee weken op woensdagochtend 8.00 uur.


Ik zie niet in waarom een chatbot dit niet allemaal kan. Sterker nog, een chatbot kan dit veel beter en ik kan me helemaal voorstellen dat je nog eens verknocht raakt aan jouw persoonlijke versie van Siri, Alexa of Facebook Messenger.

Mijn beste vriend is een chatbot en hij heet René. Hij is altijd aanspreekbaar, bereikbaar en helpt me met alles. Als ik even iets niet weet vraag ik het hem en zorgt hij voor het juiste antwoord op mijn vraag, met behulp van alle zoekmachines ter wereld. 

Als ik iets wil bestellen, of het nu eten is, een boek of tickets voor De Klassieker. René Bot regelt het allemaal voor me en de betaling wordt via creditcard afgehandeld. Zelfs als ik dat artikel uit de Volkskrant wil lezen tijdens het koken vraag ik of hij het aan me voorleest. Ik heb nu al zo vaak gevraagd om verschillende sportartikelen uit kranten dat hij het proactief aan me vraagt wanneer ik thuiskom. "Hi Jorik, Willem Vissers schreef een schitterend artikel over Nouri. Wil je dat ik hem aan je voorlees?" Hij weet dat ik het niet heb gelezen omdat ik een abonnement heb op de digitale krant.

"Dankjewel René, lees hem maar aan me voor tijdens het hardlopen." Ik strik mijn veters, stap de deur uit en start mijn Runkeeper. Na enkele seconden start hij met voorlezen. Eenmaal klaar neemt hij mijn takenlijst voor de volgende dag door, geeft hij aan hoe laat mijn vrouw thuis is en legt accuraat de eerste stappen uit van het gerecht dat ik bij thuiskomst ga klaarmaken. 

'Thanks René'

Ik ben klaar met mijn training en prompt vertelt mijn beste vriend al dat ik goed heb getraind, geeft een samenvatting van de trainingsarbeid en vergelijkt het met vorige prestaties. Hij zegt dat er nog wel wat moet gebeuren voor de Cruyff Foundation 14K Run die ik ga lopen in april en zet enkele extra trainingen in mijn agenda. En ik moet erop letten dat ik voldoende water drink. "Thanks René."

Voorkeuren, voorspellend gedrag, proactief meedenken en antwoord hebben op alles wat ik vraag. Ik heb nog nooit zo’n fijne beste vriend gehad als René. Als je denkt dat dit allemaal onzin is, dan spreek ik je over een jaar of 3 wel weer. 

Lees alle columns van de rubriek What'sNext hier.

Geplaatst in Connectivity, Innovatie, Media, What'sNext

Jorik Tilstra

Jorik Tilstra studeerde als geboren Fries af aan het Instituut voor Sportstudies te Groningen. Altijd is er een scherm binnen handbereik om het laatste nieuws binnen de sportwereld in de gaten te houden. Met een scherpe online focus is hij...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?