Wie vanuit zijn passie werkt, heeft geen concurrenten meer!
Blog_Danijel_passie.jpg

Wie vanuit zijn passie werkt, heeft geen concurrenten meer!

01/02/2018 11:430 reacties4082


Je bent lekker bezig geweest met een pitch en zit er voor je gevoel lekker in, totdat je de mededeling krijgt dat een concurrent er met de opdracht vandoor is gegaan? Hoe ga jij hier mee om?

Ruim anderhalf jaar geleden schreef ik mijn laatste column over De Hollandse Straatvoetbalschool. In dat artikel schreef ik dat ik erg benieuwd was in hoeverre straatvoetbal wordt meegenomen in het masterplan van de KNVB 'Winnaars van Morgen'. Ik citeer een stukje uit de aanleiding van het rapport: 'De voorsprong die we ooit hadden, met onze voetbalinfrastructuur waar talenten die zijn opgegroeid met straat- en pleintjesvoetbal onder leiding van didactisch en pedagogisch vaardige trainers worden gekneed tot toppers, is niet langer vanzelfsprekend.' Hoopvol ging ik verder met lezen totdat ik op bladzijde 176 bij de colofon was beland en er verder geen woord meer was geschreven over hoe we jongeren weer op de straten en pleintjes gaan krijgen.

Mijn teleurstelling was groot, maar als maatschappelijke ondernemer met een grote passie voor Urban Culture ben ik dit soort gaten in visie of beleidsstukken gewend. Positief ingesteld als ik ben geeft mij dit juist kracht om mij samen met medegepassioneerden in te zetten voor de jeugd. Samen met ons team zijn we visionair, en zijn wij continu op zoek naar WOOOW momenten, gaten om te vullen, mensen om mee te praten, innoveren en houden we ons vooral bezig met zaken waar we invloed op uit kunnen oefenen.

Urban virus

Wij lanceerden samen met de KNVB de Straatvoetbalgames. Een intensief project met als resultaat 5000 bezoekers in de Jaarbeurs te Utrecht. In totaal deden 1700 deelnemers mee aan verschillende disciplines zoals voetbal skills challenges, het NK Panna en het 4 tegen 4 toernooi. Daarnaast werd het open NK Freestyle voetbal gehouden waar ruim 40 freestylers hun opwachting maakten. Voor de Jaarbeurs, FOX Sports en de Eredivisie was dit een mooie testcase voor het komende Voetbalfestival, dat op 7 juli 2018 gaat plaatsvinden.

Ik zag mooie Urban Sports ontwikkelingen in ons kleine kikkerlandje. De stad Rotterdam neemt Urban Sports mee in hun sportnota; Aktiesport verbond zich langdurig met de Urban Culture scene, breakdancer Menno Van Gorp - bekend als B-Boy Menno - is wereldkampioen breakdance geworden, de muziek hitlijsten zijn overgenomen door de Urban muzikanten, Soufiane Touzani scoort met ING Only Football en heeft met 'Tiki Taka Touzani' een landelijk bereik op de kabel. Ook is WEURO 2017 in Rotterdam met het Urban virus besmet en heeft een leuke guerrilla- en socialemedia-activatie meer dan 1 miljoen mensen bereikt.

Video: Sociale media-activatie WEURO 2017


TeamNL

Genoeg geschreven over het Urban virus in Nederland. De inleiding was lang, maar de boodschap is dat bezig zijn met je passie (toverwoord focus) mensen op een positieve manier kan inspireren, raken en verbinden. Het grootste gevaar om je van je passie af te houden is de huidige maatschappij waar velen de beste, mooiste en rijkste willen zijn en je pas meetelt als je veel ‘likes’, ‘views’ en ‘hits’ scoort. En als we het al over tellen hebben, ons economische systeem dat het kapitalisme heet, doet een negatieve duit in het zakje. Mijn boekhouder tikt mij weleens op de vingers dat de euro’s die binnenkomen belangrijk zijn, waarop ik hem dan als antwoord geef dat winst niet ons hoofddoel is. Middels onze passie willen wij bezig blijven inspireren, verbinden, en mensen een WOOOW-gevoel geven. Dit zolang de schoorsteen maar blijft roken!

Om een voorbeeld te geven door een sociaal maatschappelijke bril; de freestyle voetbal sport. Dit is net als andere Urban Sports ontstaan vanuit een bepaalde passie. Voetballen is leuk, maar wat kun je nog meer? Je oefent samen met je vrienden om beter te worden (collega’s). Door de ontwikkelingen van freestyle voetbal als sport beginnen jonge talenten tegenwoordig vanuit het doel om de allerbeste te worden. Het begint een topsport te worden. En in topsport is er meer prestatiegerichtheid, meer ego, en dus meer concurrentie. De lifestyle is niet meer het delen van je passie, maar zorgen dat jij beter dan anderen presteert. Of wanneer je het negatiever insteekt, ervoor zorgt dat anderen minder gaan presteren. 

Maar je ziet dat het ook anders kan, of beter gezegd anders MOET! Een tof initiatief van NOC*NSF onder leiding van Thomas van Schaik is TeamNL. Daar wordt naast het commerciële en marketingtechnische aspect ook het echte 'wij gevoel' met de topsporters gecreëerd.

Video: TeamNL - zo doen we dat


Ik zie in onze markt bekende Urban influencers hun pure passie verliezen door het kapitalisme. Partijen met een gezamenlijke passie met als doel kids te inspireren werken elkaar uit projecten vanuit angst, ego en geld. Deze belangen nemen ten opzichte van de passie en het doel de overhand waardoor partijen niet meer samenwerken zoals dat ooit in de Urban scene een kracht was. Ze komen juist tegenover elkaar te staan.

Overleven in plaats van leven

"Verbind en verenig, zegt het voort, doe het voor, omarm de gedachte laat het oude los en sta open voor het nieuwe"

Ik geloof er sterk in dat iedereen een talent heeft meegekregen en dat wanneer iedereen vanuit zijn of haar talent en passie werkt, je met elkaar de wereld beter maakt. Er is een groter doel voor ons weggelegd, maar men ziet dat vaak niet door de afleidingen en angsten waarmee de maatschappij ons bestookt. Men heeft in de onderste laag van Maslow naast de fysiologische behoeften ook andere zaken zoals auto, huis, status en geld geplaatst waardoor mensen bezig zijn met overleven en niet meer met leven. Hierdoor renderen en excelleren veel mensen niet als het gaat om de ontwikkeling van hun passie en talent. Dit leidt vaak tot depressies, burn-outs en allerlei andere ongemakken.

Er zijn in de topsport vele voorbeelden te vinden waarin een gezamenlijke passie een groter doel heeft, maar zien wij dat ook zo? Hieronder twee voorbeelden uitgelicht:

- Het Spaanse nationale elftal, dat door gezamenlijke passie voor voetbal met Catalanen en Basken alles wonnen wat er maar te winnen viel in de periode tussen 2008 en 2012. Is het hogere doel dat de Spanjaarden zich gaan verenigen met elkaar? En samen een oplossing zoeken in de conflicten? Hoe kijk jij hier tegenaan? En valt te voorspellen dat met de politieke onrust op dit moment de Spanjaarden op het WK 2018 al kansloos zijn?
- Dirk Kuijt accepteerde zijn bijrol bij Feyenoord. Uiteindelijk bleek dit juist de ‘hoofdrol’ bij het bereiken van het grotere doel; het kampioenschap voor Feyenoord. Toeval of niet? Tonny Vilhena die onterecht geel krijgt, Feyenoord verliest van Excelsior en Kuijt krijgt het afscheid dat hij verdientde. Puur vanuit zijn passie wist hij het team ook op lijn te krijgen wat een sleutel was tot het succes! Ik weet het wel! Dirk Kuijt snel assistent maken van Giovanni van Bronckhorst!

Hoe toepasbaar is dit op ondernemen? In marketing? Als we concurrenten zien, verliezen we de visie! Handel je vanuit de essentie, vanuit je passie en vanuit je visie? Dan is het onmogelijk concurrenten te zien. Zou een pitch dan niet anders aanvoelen, of sterker nog; opdrachtgevers zouden juist gebruik moeten maken van de verschillende kwaliteiten binnen de markt en partijen laten samenwerken.

Werken we samen? Samen werken? Of samenwerken? Zeg het maar. Vereniging is een kracht, vereniging ontstaat vanuit een gezamenlijke passie, behoefte of doel. Bij vereniging zien we meer dan wat hierboven staat, er ontstaan vriendschappen, andere gedeelde interesses, er ontstaat belangeloze inzet om iets voor elkaar te krijgen. Mooi toch?

100 deugden

"Probeer niet beter te presteren dan je concurrenten, maar zorg dat je geen concurrenten meer hebt"

Waar sta jij iedere dag voor op? Wat is je passie, leef en beleef jij je deze passie? Wat kom jij de wereld brengen? Zie jij concurrenten of collega’s? Wat laat je achter als legacy? Geloof me, jij hebt een talent om een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Vanuit je passie word je als mens gelukkiger ,zul je excelleren en je 100 deugden inzien en gebruiken. Je zal verbonden zijn met jezelf en ook met anderen die je nu als concurrent ziet. Dit heeft bij mij ook jaren geduurd, maar zoals Johan Cruijff het ooit zo mooi zei; 'Je gaat het pas zien als je het door hebt!'

Tot slot; wij als sportmarketeers willen mensen inspireren, verhalen vertellen, verbinden en sport onder de aandacht brengen. Hallo collega, vriend, mattie!


Headerfoto: Shutterstock.com

Geplaatst in Beleving, Experience, Marketing, Media, Overige sporten, Urban Sports, Voetbal

Danijel Ribaric

Danijel Ribaric is oprichter en eigenaar van Dr. WOOOW!, een veelzijdig en creatief bureau met een hart voor Urban Culture. Als echte Rotterdammer heeft Danijel een grote passie voor Urban Sports. In zijn jeugd maakte hij deel uit van een...
Naar profiel »

Reageren

Log-in om in het vervolg (nog) sneller te kunnen reageren.

Welke kleur heeft gras?