{author}

Erik Ruts

Sponsorbrein en Head of Partnerships NOC*NSF

Erik Ruts is een van de weinige consultants gespecialiseerd in de effectiviteit van sponsorships. Als sponsormanager bij Ernst & Young viel hem op dat bedrijven veel aan sponsoring doen, maar niet hoe goed ze het doen. Toen hij in 2006 Sponsorbrein begon was dit zijn belangrijkste focus. Voor oa KPN, Delta Lloyd en Lotto volgt hij de performance van hun sponsorships. Hij studeerde Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Voordat hij bij Ernst & Young werkte was hij actief bij verschillende hockeyclubs, NOC*NSF en de roeibond. Hij geeft regelmatig presentaties over sponsoring en is docent aan de Executive MBA Sportmanagement.

Website »Twitter »LinkedIn »

5 inzichten over de effectiviteit van sponsoring

01/02/2018 06:301 reactie2013

Boarding-TeamNL-KPN-_Foto-Huub-Snoep_.jpg

Sponsoring is overal. Bij de sportclub, in het stadion en het theater, bij festivals en evenementen. Maar ook bij bijzondere initiatieven, goede doelen, opvallende ideeën en extreme avonturen. Overal kom je sponsors tegen. Vaak via opdringerige logosmijterij op elk denkbaar oppervlak (er is zelfs een atleet met een getatoeëerd sponsorlogo - zucht). Maar gelukkig ook via opvallende en verrassende activaties waarbij de sponsoring gebruikt wordt om consumenten aan te spreken. De hamvraag blijft: wat levert het de sponsor op? Wat doet sponsoring voor het merk? Gebaseerd op analyses voor KPN en Delta Lloyd naar de effectiviteit van sponsoring, kunnen er vijf inzichten worden aangedragen over wat je als merk kan verwachten van sponsoring.

Lees verder »

Paralympische sport gedijt, ook in Rio

06/10/2016 06:300 reacties1916

Paralympics2016.jpg

Na de vorige editie van de Paralympische Spelen heb ik mij nogal optimistisch uitgelaten over de kansen van de sport. Het kwam mij toen voor alsof de sport door een perceptiebarrière heen was gebroken. Van familiesport naar topsport. Met als bewijs daarvoor de volle tribunes in Londen. Zijn deze positieve vermoedens van mij uitgekomen met de Paralympische Spelen van Rio 2016? Tijd om weer de balans op te maken.

Lees verder »

KNWU en Unibet: top of flop?

01/02/2016 12:302 reacties3176

knwu_unibet_fp2.jpg

Het gebeurt niet vaak dat sponsordeals zo breed uitgemeten worden in de pers als deze deal tussen de KNWU en Unibet. In het kort: Unibet wordt met ingang van 2017 sponsor voor vier jaar voor 1,75 miljoen euro per jaar. Tenzij, zoals voorgesteld door VVD en PvdA, de belasting voor online gokken op 29% wordt vastgesteld, dan wordt Unibet één jaar sponsor voor 1 miljoen euro. Is de deal geniaal of een misser? Sportmarketeers zijn het er niet over eens. In ieder geval is de deal controversieel en verdient daarom onze aandacht. Want controversen leggen krachten bloot. Overigens verdienen de dealmakers een compliment voor de hoeveelheid media-aandacht zonder dat er nog maar één cent betaald is.

Lees verder »

Crowdfunding Team Belkin top of flop?

17/11/2014 07:3016 reacties5215

Team_Belkin_crowdfunding_fp.jpg

Sinds een paar jaar heb ik een racefiets en ben ik toegetreden tot de "mamils" (middle aged men in lycra, geen sieraad voor het oog overigens). Na een lange gewenningsperiode aan de voorovergebogen houding en het nerveuze sturen ben ik het steeds leuker gaan vinden. Om zelf te fietsen en om fietsen te kijken. De koersen volg ik als het even kan via een scherm. En het zal deze prille affiniteit zijn geweest in combinatie met nieuwsgierigheid dat ik officieel fan ben geworden van Team Belkin.

Lees verder »