{author}

Paul Hover

Senior onderzoeker bij het Mulier Instituut

Paul Hover is senior onderzoeker bij het Mulier Instituut en coördinator van The Netherlands Olympic Study Network. Marketing, management en economie vormen zijn aandachtgebieden. Hover leidde wetenschappelijke en commerciële onderzoeksprojecten, met name op het gebied van sportevenementen(beleid), de Olympische en Paralympische Spelen, fitness, wielrennen, hardlopen en atletiek. Het ministerie van VWS, de Nederlandse Sportraad, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Den Haag, Olympisch Vuur 2028, Eiffel, KNLTB en Dura Vermeer behoren tot de opdrachtgevers. Hij voerde de redactie over boeken, schreef boekhoofdstukken en rapporten en presenteert met regelmaat tijdens internationale wetenschappelijke congressen.

Hover studeerde Sport, Economie en Communicatie en rondde een verkorte opleiding Vrijetijdwetenschappen af. Ook studeerde hij aan de University of Technology in Sydney. Hij is lid van de Businessclub Vrienden van Speco, Ludens (netwerk van vrijetijdwetenschappers) en de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP).

Website »Twitter »

Sportaanbod meer waard dan prijs suggereert

31/01/2018 06:300 reacties1786

Fitness_Mulier.jpg

Het ministerie van VWS en diverse gemeentes richten zich op het stimuleren van de sportdeelname, waarbij degenen die willen sporten daar zo min mogelijk (financieel) door gehinderd moeten worden. Om te sporten is het niet noodzakelijk om diep in de buidel te tasten, al kunnen de kosten voor een sport wel een beletsel zijn om specifieke sporten (in een bepaald verband) te beoefenen. Wordt sporten in Nederland als 'duur' ervaren? Uit ons onderzoek blijkt dat driekwart van de Nederlanders de kosten voor sport niet bezwaarlijk vindt (figuur 1).

Lees verder »

De toekomst van sportapps: one size fits one

06/03/2017 06:300 reacties5404

Fitnessapps.jpg

Eén op de drie Nederlanders – 4,1 miljoen personen van 16 jaar of ouder – gebruikt elektronische hulpmiddelen zoals apps, activity trackers en smartwatches bij sport en bewegen. Onder frequente sporters is dat aandeel hoger dan onder degenen die minder vaak sporten: van de fanatiekelingen gebruikt meer dan de helft een elektronisch hulpmiddel.

Lees verder »

De toekomst van de Nederlandse fitnessbranche

15/12/2014 13:200 reacties11103

Fitness_Mulier_fp.jpg

Hoe staat de Nederlandse fitnessbranche ervoor? Is het fitnesscentrum nog 'the place to be'? De rek is uit de toename van de traditionele fitnessaanbieders, de groei van het low-cost aanbod is niet te stuiten en heroriëntatie-, bezinnings- en herpositioneringsprocessen domineren de sector. Tijd om de balans op te maken. Dit artikel is gebaseerd op de presentatie die Paul Hover mocht verzorgen tijdens het 14e IHRSA European Congress dat in Amsterdam georganiseerd werd.

Lees verder »

London 2012: minder bezoeken, méér bestedingen

19/08/2013 06:300 reacties3310

London_2012_Paul_Hover_fp.jpg

In toenemende mate wordt door Nederlandse overheden de potentiële maatschappelijke betekenis van (mega-)sportevenementen erkend. Omdat investeren in sportevenementen kan bijdragen aan het realiseren van beleidsdoelen kunnen sportevenementen rekenen op steun van gemeente, provincie of Rijk. Eén van de zaken die in die context vaak aan orde komt is de economische betekenis van een evenement. Uitgaven van evenementenbezoekers spelen daarin een belangrijke rol. In dit artikel wordt antwoord gegeven op de vraag hoeveel buitenlandse bezoekers het Verenigd Koninkrijk en Londen gedurende de periode van de Olympische en Paralympische Spelen van 2012 hebben getrokken. Daarnaast wordt beschreven wat hun uitgaven zijn geweest. En hoe verhoudt die ontwikkeling zich tot andere zomerspelen?

Lees verder »