{author}

Wim Lagae

Auteur van het boek Sportmarketingcommunicatie en Hoofddocent Sportmarketing

Wim Lagae is dr. in de Economische Wetenschappen en hoofddocent sportmarketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven Campus Antwerpen. Aan de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen van de KU Leuven doceert hij ‘Marketing en Communicatie in de Sport’. Hij is gastprofessor sportmarketing aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de UGent. Bij Arko Sports Media publiceerde hij in 2018 de achtste editie van zijn ‘Sportmarketingcommunicatie’, een handboek dat in diverse opleidingen opleidingen in Nederland en Vlaanderen gevolgd wordt.

Website »

Is Team Sky te rijk voor het wielrennen?

30/07/2018 09:133 reacties3492

Geraint_Thomas_Tour_shutterstock_1142561267.jpg

De Tour 2018 heeft de wanverhoudingen in de wielersport uitvergroot. Opnieuw lijkt het evenwicht zoek tussen het dominante Team Sky en zijn nauwelijks half zo rijke concurrenten. Ook staan de slaapverwekkende sprintetappes, die klanten en masse wegjagen, in schril contrast tot de zinderende bergritten. Meest kwalijk is echter dat de 'zaak Froome' de diepe kloof tussen het heersende eigenbelang en het onbeduidende sectordenken heeft blootgelegd. Hoe kan men in het wielrennen deze knopen ontwarren?

Lees verder »

Waarom winnen niet altijd belangrijk is voor sponsors

29/03/2018 06:300 reacties5000

Nike_Breaking2_Eliud_Kipchoge.jpeg

Een van de meest grensverleggende sport- en sponsorexperimenten van de jongste jaren is Breaking2 van Nike. Onder het marsorder 'loop een marathon in minder dan twee uur' stuurden marketeers en sponsordeskundigen van Nike een legertje aerodynamica- en biomechanicaspecialisten, inspanningsfysiologen en nutritionisten aan om de optimale marathoncondities te bepalen. Op 6 mei 2017 liepen de Nike toppers, bij dag en dauw, een marathon zonder tegenstanders op de snelle en vlakke ondergrond van het F1-circuit van Monza in Italië. De Keniaan Eliud Kipchoge miste op amper 25 seconden de mythische 2 urengrens. Op zijn Nike’s brak hij, weliswaar enkel officieus, met liefst twee en een halve minuut het officiële marathonrecord op naam van Dennis Kimetto, een atleet gesponsord door adidas.

Lees verder »

Kunnen topvoetballers nog meer verdienen?

27/02/2018 06:300 reacties4286

Kevin_De_Bruyne_shutterstock_739427560.jpg

Onlangs verlengde Kevin De Bruyne zijn contract bij Manchester City tot 2023. Afhankelijk van de bron en van voetbalbekers zou zijn bruto weeksalaris tussen de 320.000 en 440.000 euro bedragen. De vraag of de best betaalde voetbalbelg nog meer kan verdienen, beantwoorden we vanuit de economische wet van vraag en aanbod. En wanneer de klassieke vrijemarkt argumenten niet volstaan, verwijzen we naar het regulerende en juridische kader.

Lees verder »

Een economische blauwdruk voor het internationale wegwielrennen

24/02/2016 07:250 reacties2329

wielrennen_flickr_georgesmenager_fp.jpg

Na moeilijke jaren lijkt het wielrennen weer de wind in de rug te hebben. Zo liet de Ronde van Frankrijk in 2015 wereldwijd de hoogste kijkcijfers noteren sinds 2009. De Tourstart in Utrecht was een overdonderend publiekssucces en ook de Duitse televisie – afgehaakt na alle dopingverhalen – verzorgde opnieuw rechtstreekse Touruitzendingen. Het afgelopen decennium bleven de budgetten van topteams en de lonen van toprenners sterk stijgen. In schril contrast tot deze positieve marktdynamiek staat dat de teams ongezond afhankelijk blijven van sponsorgelden en mecenassen. Een gezondere economische hefboom van inkomstendiversificatie uit televisierechten of andere inkomsten zoals in het voetbal lijkt het wielrennen maar niet te vinden. Tegelijk kregen interessante hervormingsvoorstellen de afgelopen jaren geen slaagkans.

Lees verder »