{author}

Wim Lagae

Auteur van het boek Sportmarketingcommunicatie en Hoofddocent Sportmarketing

Wim Lagae is dr. in de Economische Wetenschappen en hoofddocent sportmarketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven Campus Antwerpen. Aan de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen van de KU Leuven doceert hij ‘Marketing en Communicatie in de Sport’. Hij is gastprofessor sportmarketing aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de UGent. Hij publiceerde bij Arko Sports Media Sportsponsoring activeren! Het Basisboek Sportsponsoring (2013) en werkt koortsachtig aan een grondige herwerking van Sportmarketingcommunicatie (juni 2015). Zijn handboeken worden in diverse opleidingen sportmanagement in Nederland en Vlaanderen gevolgd.

Website »

Waarom winnen niet altijd belangrijk is voor sponsors

29/03/2018 06:300 reacties3354

Nike_Breaking2_Eliud_Kipchoge.jpeg

Een van de meest grensverleggende sport- en sponsorexperimenten van de jongste jaren is Breaking2 van Nike. Onder het marsorder 'loop een marathon in minder dan twee uur' stuurden marketeers en sponsordeskundigen van Nike een legertje aerodynamica- en biomechanicaspecialisten, inspanningsfysiologen en nutritionisten aan om de optimale marathoncondities te bepalen. Op 6 mei 2017 liepen de Nike toppers, bij dag en dauw, een marathon zonder tegenstanders op de snelle en vlakke ondergrond van het F1-circuit van Monza in Italië. De Keniaan Eliud Kipchoge miste op amper 25 seconden de mythische 2 urengrens. Op zijn Nike’s brak hij, weliswaar enkel officieus, met liefst twee en een halve minuut het officiële marathonrecord op naam van Dennis Kimetto, een atleet gesponsord door adidas.

Lees verder »

Kunnen topvoetballers nog meer verdienen?

27/02/2018 06:300 reacties3928

Kevin_De_Bruyne_shutterstock_739427560.jpg

Onlangs verlengde Kevin De Bruyne zijn contract bij Manchester City tot 2023. Afhankelijk van de bron en van voetbalbekers zou zijn bruto weeksalaris tussen de 320.000 en 440.000 euro bedragen. De vraag of de best betaalde voetbalbelg nog meer kan verdienen, beantwoorden we vanuit de economische wet van vraag en aanbod. En wanneer de klassieke vrijemarkt argumenten niet volstaan, verwijzen we naar het regulerende en juridische kader.

Lees verder »

Een economische blauwdruk voor het internationale wegwielrennen

24/02/2016 07:250 reacties2225

wielrennen_flickr_georgesmenager_fp.jpg

Na moeilijke jaren lijkt het wielrennen weer de wind in de rug te hebben. Zo liet de Ronde van Frankrijk in 2015 wereldwijd de hoogste kijkcijfers noteren sinds 2009. De Tourstart in Utrecht was een overdonderend publiekssucces en ook de Duitse televisie – afgehaakt na alle dopingverhalen – verzorgde opnieuw rechtstreekse Touruitzendingen. Het afgelopen decennium bleven de budgetten van topteams en de lonen van toprenners sterk stijgen. In schril contrast tot deze positieve marktdynamiek staat dat de teams ongezond afhankelijk blijven van sponsorgelden en mecenassen. Een gezondere economische hefboom van inkomstendiversificatie uit televisierechten of andere inkomsten zoals in het voetbal lijkt het wielrennen maar niet te vinden. Tegelijk kregen interessante hervormingsvoorstellen de afgelopen jaren geen slaagkans.

Lees verder »

Stilstand in wielerland

17/01/2016 18:002 reacties3554

stilstand_wim_fp.jpg

Met de Tour Down Under is het internationale wielerseizoen op gang geschoten. Na jaren van (doping)miserie lijkt het wielrennen opnieuw rugwind te kennen. Zo was de Tourstart in Utrecht een overdonderend publiekssucces. De professionalisering van WorldTour teams zet zich verder door. Het Giant-Alpecin project wordt alom gewaardeerd, terwijl het Nederlandse LottoNL-Jumbo project viel in de SponsorRingen. Etixx-Quick-Step en Lotto-Soudal ontpopten zich tot ijzersterke merken met gewaarborgde financiering tot respectievelijk 2018 en 2020. Ook suggereert het 5,3 miljoen euro jaarsalaris van Chris Froome dat de wielersportbusiness boomt. Frank Kwanten vroeg zich op SportNEXT af of de intrede van Lidl, Data Dimension en andere Segafredo’s niet getuigt van een kantelpunt nu grote bedrijven eindelijk weer de weg naar wielersponsoring lijken te hebben gevonden. Ik deel helaas de mening van Frank niet. Met het overroepen van kleine partnerships, het vluchten in wollige brand archetype  praatjes of het niet benoemen van de kernproblemen en – uitdagingen helpen we het wielrennen niet vooruit. Met spijt in mijn wielerhart – groter dan u denkt na lectuur van dit stuk –, kenmerkt het businessmodel wielersport zich ondanks de budgetgroei, dynamiek en professionalisering van de sponsoring op teamniveau, door stilstand en dus relatieve achteruitgang.

Lees verder »