{author}

Jan de Leeuw

Hogeschooldocent aan de opleidingen Fontys SPECO en Johan Cruyff University

Jan de Leeuw is auteur van De sportwereld voor het HBO, Het sportbeleid voor het HBO en Sportbusiness en ethiek. Hij is werkzaam bij Fontys SPECO en Johan Cruyff Academy. Jan de Leeuw maakt deel uit van het lectoraat Sportbusiness van Fontys Economische Hogeschool Tilburg.

Website »Twitter »

Fan engagement en Het Legioen: good practice?

15/05/2018 06:300 reacties1549

de_kuip.jpg

Een voetbalfan met een hoog niveau van betrokkenheid heeft positieve gevoelens bij zijn club, maar ook het gevoel dat de club mede van hem is. Dit gevoel kan versterkt worden door een fysiek-organisatorische binding van de fan met de club. Dat aspect van fan engagement raakt ook het thema eigendom van de BVO. In West-Europa zijn steeds meer clubs in handen van een externe partij. In Duisland is aan deze ontwikkeling recent een halt toe geroepen door het besluit om de 50+1 regel te bestendigen. Dat gebeurde onder druk van 2.000 fanclubs. Ook dat is een vorm van fan engagement! In deze bijdrage laten we zien hoe het staat met eigendom van de clubs in de Eredivisie. Feyenoord heeft een model waarbij de club nog steeds de meerderheid heeft van de aandelen in de BVO. De fancommunity ‘Het Legioen’ biedt een institutionele structuur die participatie van fans in de club mogelijk maakt en faciliteert. Het zou daarmee wel eens een voorbeeld van good practice kunnen zijn als het gaat om bevordering van fan engagement.

Lees verder »

Fan engagement en veranderend eigenaarschap BVO’s

17/04/2018 06:301 reactie1982

Schalke_fans_fan_engagement.jpg

Bij veel BVO’s in Nederland lopen op dit moment marketingprojecten om de betrokkenheid van fans bij de club te vergroten. Dat lijkt geen eenvoudige opgave. Het doel is vaak het vergroten van de commerciële opbrengsten voor de club. De fans zelf hebben een enorme liefde voor de club en willen daarop worden aangesproken. Ze hebben moeite als ‘klant’ benaderd te worden door hun eigen club. (De Leeuw 2018). De marketeer bij een BVO moet voorzichtig en slim opereren om verschillende belanghebbenden tegemoet te komen. In deze bijdrage laten we recente ontwikkelingen zien wat betreft eigendom van BVO’s in Engeland en Duitsland. Vervolgens maken we duidelijk bij welk economisch model deze veranderingen passen. We ronden af met enkele vraagstukken voor beleidsmakers in de voetbalwereld als het gaat om fan engagement en eigendom van de club.

Lees verder »

Fan engagement: een spagaat voor de marketeer bij een BVO?

21/03/2018 06:301 reactie2075

Voetbalfans_shutterstock_441026161.jpg

In de media (AD, De Volkskrant, NRC, SPORTNEXT en SportknowhowXL) werd er afgelopen maanden een stevig debat gevoerd over fan engagement en fan experience. Een belangrijke aanleiding was de themadag over fan experience van KNVB Expertise begin dit jaar. Columnist Sjoerd Mossou schreef een prikkelende column over deze studiedag. (Mossou, 2018) Tijdens deze dag waren er pitches over hoe fan experience in het stadion kan worden versterkt. Mossou stak de draak met sommige ideeën, zoals een speciale app waarmee je met je medesupporters een stadionwave kunt coördineren. De strekking van zijn betoog was dat je fan experience niet op een technocratische manier kunt opwekken en versterken.

In deze bijdrage laten we enkele belangrijke posities zien in het debat over fan engagement. We laten zien dat cultuurmanagement een belangrijk aspect is van het werk van de marketeer bij een BVO. We ronden af met de vaststelling dat de marketeer bij een BVO in een heel lastige positie zit in zijn verantwoordelijkheid om fanbetrokkenheid te bevorderen.

Lees verder »

Koers is Religie

19/02/2018 06:300 reacties2140

Eddy_Merckx_als_God_header.jpeg

Het wielerseizoen wordt aanstaande zaterdag geopend met de semiklassieker Omloop het Nieuwsblad. Het is de eerste van een aantal grote, klassieke eendagswedstrijden in het voorjaar in Italië, Frankrijk, Duitsland, Nederland, maar vooral België. De meest prestigieuze klassiekers zijn Milaan-San Remo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en Ronde van Lombardije. Ze worden ‘monumenten’ genoemd. (Slender 2014) Iets minder aanzien hebben de volgende (semi-)klassiekers: Strade Bianche, Amstel Gold Race, Omloop het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem, Brabantse Pijl, Clásica San Sebastián, Parijs-Tours en nog enkele andere, vooral ook Vlaamse koersen.

De wielersport in België, zeker in Vlaanderen, heeft een krachtige basis en traditie. (Knuts, P. Delheye & D. Vanysacker 2011) Het wielrennen hoort daar tot de volkscultuur. Misschien vormt de wielersport in België wel het hart en de ziel van die volkscultuur. Dat mag in ieder geval worden opgemaakt uit de titel van een tentoonstelling die op dit moment loopt in het West-Vlaamse Roeselare: Koers is Religie. Deze tentoonstelling is een initiatief van het Wielermuseum in Roeselare dat op dit moment helemaal wordt vernieuwd.

Lees verder »