Fan engagement en veranderend eigenaarschap BVO’s

17/04/2018 06:302 reacties956

Schalke_fans_fan_engagement.jpg

Bij veel BVO’s in Nederland lopen op dit moment marketingprojecten om de betrokkenheid van fans bij de club te vergroten. Dat lijkt geen eenvoudige opgave. Het doel is vaak het vergroten van de commerciële opbrengsten voor de club. De fans zelf hebben een enorme liefde voor de club en willen daarop worden aangesproken. Ze hebben moeite als ‘klant’ benaderd te worden door hun eigen club. (De Leeuw 2018). De marketeer bij een BVO moet voorzichtig en slim opereren om verschillende belanghebbenden tegemoet te komen. In deze bijdrage laten we recente ontwikkelingen zien wat betreft eigendom van BVO’s in Engeland en Duitsland. Vervolgens maken we duidelijk bij welk economisch model deze veranderingen passen. We ronden af met enkele vraagstukken voor beleidsmakers in de voetbalwereld als het gaat om fan engagement en eigendom van de club.

Lees verder »

IEG 2018 - Hoe de Rabobank en Nevobo elkaar vonden in duurzame voeding

16/04/2018 09:330 reacties761

Tom_van_Kuyk_Rabo_Nevobo.jpg

Rabobank en de Nederlandse Volleybond maakten onlangs bekend een driejarige samenwerking aan te gaan. Opvallend aan het partnership is dat beide partijen hun voedselkennis bundelen vanuit de gezamenlijke ambitie om rondom de evenementen die de komende jaren in Nederland plaatsvinden een impuls te geven aan een gezond, duurzaam voedingsaanbod. Tom van Kuyk, sponsormanager van Rabobank, gaf tijdens het IEG-congres in Chicago tekst en uitleg.

Lees verder »

IEG 2018 - De uitdagingen voor TeamNL in de snel veranderende sportwereld

12/04/2018 13:330 reacties825

IEG2018_Discussie_TeamNL.png

De wereld verandert snel en dat is ook van invloed op de relatie tussen sponsors en rechtenhouders. Snelheid en flexibiliteit zijn een voorwaarde voor succesvolle sponsorrelaties. Maaike Geijsel (Pon), Tom van Kuyk (Rabobank) en Erik Ruts (NOC*NSF) praten tijdens het IEG-congres in Chicago met Peter Sprenger over dit thema en verbreden dit naar de uitdagingen voor TeamNL. Een boeiende discussie voor de sportmarketeer of manager in de sport die meer wil begrijpen van de huidige trends in de relatie tussen sponsor en rechtenhouder.

Lees verder »

Ajax sluit eerste internationale samenwerking in FIFA esports

11/04/2018 11:240 reacties869

Ajax_esports_bob_van_uden.jpg

Ajax wil met behulp van esports wereldwijd jonge voetbalfans aan zich binden. Om die ambities kracht bij te zetten contracteerden de Amsterdammers vorige week al de Amerikaanse FIFA pro Joey Calabro en vandaag maakt de club bekend dat het Bob van Uden tot het einde van het FIFA 18 seizoen verhuurt aan Sagan Tosu. Van Uden is het nieuwste talent dat wordt toegevoegd aan het esports-team van Ajax.

Lees verder »

De toekomst van de schaatssport staat op het spel

06/04/2018 09:031 reactie1500

VRA161015_Clafis_Erfurt-0374.jpg

In mijn vorige columns heb ik keer op keer duidelijk willen maken dat het tijd is voor verandering in de schaatssport. Hoewel er bepaalde zaken in gang zijn gezet, vraag ik mij af of de veranderingen wel snel genoeg gaan. Veel blijft bij het oude en samenwerking tussen de verschillende stakeholders is ver te zoeken. Een zaak als die tussen Justlease.nl en Ireen Wüst is bovendien weinig opbouwend voor de sport. Een duurzame toekomst voor het schaatsen staat op het spel.

Lees verder »