De staat van sponsoring in Nederland is sterk

24/04/2018 06:300 reacties224

Sponsorreport_Jaarcongres_LSM_8132.jpg

De wereld van sponsoring is aan het veranderen. Ontwikkelingen in onder meer data, social media, privacy en maatschappelijke betrokkenheid drukken een belangrijke stempel op de sponsorwereld. Tijdens het Sponsorreport Jaarcongres in de Philharmonie te Haarlem kwamen alle trends in sponsoring en partnershipmarketing aan bod. De conclusie na afloop was hoopvol: de staat van sponsoring in Nederland is sterk.

Lees verder »

Fan engagement en veranderend eigenaarschap BVO’s

17/04/2018 06:301 reactie1080

Schalke_fans_fan_engagement.jpg

Bij veel BVO’s in Nederland lopen op dit moment marketingprojecten om de betrokkenheid van fans bij de club te vergroten. Dat lijkt geen eenvoudige opgave. Het doel is vaak het vergroten van de commerciële opbrengsten voor de club. De fans zelf hebben een enorme liefde voor de club en willen daarop worden aangesproken. Ze hebben moeite als ‘klant’ benaderd te worden door hun eigen club. (De Leeuw 2018). De marketeer bij een BVO moet voorzichtig en slim opereren om verschillende belanghebbenden tegemoet te komen. In deze bijdrage laten we recente ontwikkelingen zien wat betreft eigendom van BVO’s in Engeland en Duitsland. Vervolgens maken we duidelijk bij welk economisch model deze veranderingen passen. We ronden af met enkele vraagstukken voor beleidsmakers in de voetbalwereld als het gaat om fan engagement en eigendom van de club.

Lees verder »

IEG 2018 - Hoe de Rabobank en Nevobo elkaar vonden in duurzame voeding

16/04/2018 09:330 reacties823

Tom_van_Kuyk_Rabo_Nevobo.jpg

Rabobank en de Nederlandse Volleybond maakten onlangs bekend een driejarige samenwerking aan te gaan. Opvallend aan het partnership is dat beide partijen hun voedselkennis bundelen vanuit de gezamenlijke ambitie om rondom de evenementen die de komende jaren in Nederland plaatsvinden een impuls te geven aan een gezond, duurzaam voedingsaanbod. Tom van Kuyk, sponsormanager van Rabobank, gaf tijdens het IEG-congres in Chicago tekst en uitleg.

Lees verder »

Livestreams: een nieuw tijdperk voor media en sport

10/04/2018 06:300 reacties1099

Livestream_shutterstock_797334520.jpg

Het aftellen naar het wereldkampioenschap voetbal in Rusland is begonnen. En het grootste sportevenement ter wereld kan weleens het begin van een nieuw tijdperk in de sport markeren. Meer en meer mensen, consumenten en fans zullen het evenement namelijk volgen via online livestreams in plaats van op televisie.

Lees verder »

Arsenal kan dankzij innovatielab nog sneller digitaal innoveren

27/03/2018 06:300 reacties2297

Arsenal_Innovation_Lab_Header.jpg

Wie van buiten kijkt denkt al snel dat een Premier League-club als Arsenal alles voor elkaar heeft als het gaat om ideeën voor innovatie rond de fans. Maar daar was Arsenal zelf wat kritischer over. Het management had een jaar geleden het gevoel dat er nieuwe mogelijkheden waren die men nog niet kende. Dat was precies de reden dat er een uniek project werd afgetrapt onder de titel 'Arsenal Innovation Lab'. In dit lab kon iedereen zich melden die dacht een briljant digitaal idee te hebben. Maar liefst 250 mensen schreven zich in. Allemaal dachten ze het verschil te kunnen maken. Naast verstokte Arsenal-fans waren dat digitale startups en verschillende buitenlandse bedrijven. Van de zes finalisten kwamen er drie uit het buitenland (VS, Israël en Frankrijk).

Lees verder »